Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

bookman

Registrerad: 10 maj 2014 08:24 Senaste besök: I dag 13:29 Online: Nej

Umeå

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Thimbleweed Park. Final judgment.

bookman10 apr 2017 12:20196 visningarKommentera: 0 !

Monkey island tog flera månader för mig att ta sig igenom. Jag fick hjälp i skolbussen men det var lönlöst. till slut visade det sig att jag missat att plocka upp nyckeln i LeChucks kaptenshytt. Efter att ha spelat, försökt och funderat flera månader så lyckades jag tillslut hitta den lilla pixelsträng som gjorde att jag kunde ta mig vidare. Lycka.



Thimbleweed Park lider av samma dilemma som genren i övrigt, man kan missa saker och en del pussel är inte helt logiska, själv fastnade jag på två ställen. Dold text: det var svårt att förstå att man skulle lägga radioaktiv sörja i pölen, samt gå ut ur bild för att råttorna skulle byta osten mot popcorn. Den senare var dessutom föremålet för en bugg. Ändå tog jag mig igenom spelet på 16 timmar.

Jag irrade runt ett tag då jag inte fattade att en affär gick att gå in i. Häri finns det ett problem. Genren i sig kan vara lite oåtkomlig på det sättet, samtidigt som vi inte accepterar speldesign som blir allt för tidskrävande och det är allt för lätt att googla fram en lösning om man fastnat.

Jag spelar spelet annorlunda än vad jag gjorde en gång i tiden. jag har inte tålamod att fasta riktigt men det fungerar bra att använda facebook och neogaf istället för skolbussen. Jag verkar själv ha gjort någon överenskommelse med mig själv att det är ok att fråga på forum men inte ok att använda guider.

Trots detta så törs jag påstå att ett peka och klicka äventyr blir inte bättre än såhär. Det är ett gediget konstverk i design, historia och karaktärsdesign. Både berättelsen och karaktärerna får ett djup ju längre spelet fortgår, fast ett litet klagomål är att karaktärerna har inte så mycket samröre med varandra. Pusslen är inte lätta utan snarare genomförbara (med lite list) precis som dom ska vara.

Som jag tidigare skrev i ett tidigare inlägg så är Thimleweed Park snarare en fortsättning på hur äventyrsspelen skulle ha utvecklats om man inte gjort interface grafiskt och fokuserat på flera karaktärer och olika lösningar. Spelet använder sig av verb och en liten konsekvens av detta verkar vara att man inte kan interagera med allt på samma sätt. Ibland skulle jag vilja kunna prata med karaktärerna emellan. Om det beror på tidsbrist eller spelmotorn vet jag inte.



Thimbleweed park får , trots små irritationsmoment, full pott av mig. Det är ett mästerverk i sin genre och kommer att bli en framtida klassiker.

När eftertexterna rullar så känner jag lite saknad. Jag vet inte när jag kommer att få uppleva ett riktigt bra nytt point and click adv igen. Det blir intressant att följa försäljningssiffrorna för detta, jag hoppas att det finns en plats för den här typen av spel.

Lite orolig blir jag om det visar sig att spelet inte går runt, det blir nämligen inte så mycket bättre än det här.

Står du i valet och kvalet med fingret på köpaknappen så tycker jag att du ska slå till. Om tillräckligt många köper det kanske jag får en uppföljare?

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.