Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

bookman

Registrerad: 10 maj 2014 08:24 Senaste besök: I går 21:58 Online: Nej

Umeå

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Funderingar kring Horizon Zero Dawn

bookman 5 maj 2017 20:06868 visningarKommentera: 0 !

Guerrilla Games, tidigare kända som Killzone-utvecklare , och nu (och för evigt framtid) kända som Horizon Zero Dawn utvecklare har fått en riktig dunderhit i HZD.

Horizon Zero Dawn är, som alla som hänger på loading vet, ett open world spel i scifi/fantasy inspirerad miljö. Spelet utspelar sig i en framtid där människan regresserat tillbaka till ett mer stamliknande samhälle. Guerilla games fick faktiskt kritik för att man i något sammanhang använt ordet primitivare stadium så i fall att någon av mina tre läsare råkar vara indian vill jag understryka att civilisationen är stambaserad och religionen liknar naturfolkens, dock är man lite konfunderad över de gigantiska robotdinosaurierna som härjar där.

Man spelar som den utstötte Aloy, en karaktär som för övrigt är klockren och som faktiskt har några megabyte humor. Aloy är uppvuxen som utstött från Nora-stammen och i början så följer vi hennes personliga historia bara för att snärja in oss i berättelsen om hur vår värld gått under och för att jaga den mystiska kult som börjat korrumpera maskinerna.
Mitt första spontana intryck är att spelet är fantastiskt snygg, en helt otrolig teknisk prestation som saknar motstycke. Jag har fotat en massa screenshots på mitt ps4 som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med:




Spelvärlden innefattar dessutom gigantiska robotdinosaurier och tycker man inte att är häftigt så har man inte kontakt med sitt inre 80-talsfödda barn.
Redan där så är Guerrilla Games nästan i mål dock kan man addera några andra positiva saker. Grundberättelsen och karaktärerna är riktigt bra. Speciellt så gillade jag Erland och på nått sätt så tycker jag mig se att utvecklarna slängt med lite personlighetsutveckling i spelet. Ambitionerna har varit höga.
Lite förvånande nog så blir det inte så mycket av den hungerspelen-liknande starten. Vi får lära känna några karaktärer och förväntar oss ett narrativ som det inte blir så mycket av. Det är egentligen inget negativ, bara lite konstigt och får en att fundera lite kring om det är någon del av spelutvecklingen som ändrats eller om man bara vill hålla oss på helspänn.

Världen och historieberättandet är intressant och så även uppgraderingsmöjligheterna. Det som skiner starkast, efter den initiala chocken av grafiken, är faktiskt stridssystemet som håller spelet igenom. I och med att alla bitar faller på plats är det faktiskt ett open worldspel som till och med slår The Witcher 3 på fingrarna.

För objektivitetens skull så bör jag nämna att jag också har svårt för strukturen i Open World games. Nu är detta ingen regelrätt recension men finns det något mer irriterande än en recensent som recenserar en genre som han egentligen inte tycker om? Hursomhelst:


Inte Zelda


Man kan säga att spelet är en kulmination av open world games pre Zelda Breath of the wild. Dess enda stora nagg i kanten är egentligen att spelet kom samtidigt som Zelda och i ett svep så känns vissa delar omoderna trots att det egentligen är så bra ett open world game kan bli 2017 (utan att vara Zelda).
Jag bör nämna att jag, korkat nog, spelade Horizon och Zelda lite simultant. Jag kunde helt enkelt inte vänta på något av dem. Det är svårt att inte göra jämförelser. För att För att illustrera vad jag menar :


Här har jag hoppat jämfota över ett berg och hittat en extremt spännande och häftig jätterobot vars öppning man ser på bilden- Aloy påstår att ingången är täckt av is, så med mitt Breath of the Wild- mindset så plockar jag upp bågen och laddar upp med en eldpil. Givetvis händer inget, man kan inte ta sig in i grottan utan den låses upp när man kommit fram till rätt plats i historien. Både bergsklättringen och hur man tar sig fram i världen är annorlunda jämfört med Zelda. Ibland är jag nära att kasta mig utför ett stup för att glida iväg på min lilla tygfilt när jag plötsligt inser att jag spelar fel spel. Samtidigt är spelet mer storydrivet (det gillar jag) samt grafiskt mer avancerat än Zelda om man nu bryr sig om sånt.

Det negativa med den öppna strukturen är att det blir en hel del traskande, och en viss mån av grindande. Lyckades snabba på processen dock. Jag upptäckte att den stora åskkäften, som turligt nog är placerad precis vid en brasa som man kan snabbresa till, droppade en hel del lila modifikationer så efter att ha dödat honom, och några av hans spammade kloner så hade jag lyckats uppgradera min båge till ett eldmordvapen deluxe.

Systemet för uppgraderingar av kläder och vapen känns gediget.

Jag har riktigt kul med spelet, även om jag personligen skulle kunna nöja mig med en halverad speltid. Om man kollar på datumen så ser man att det tagit sin lilla tid för mig att spela igenom spelet med tanke på att jag haft det sedan launch.

Jag var rätt så avvaktande i hypen. I mitt tycke har Guerrilla Games bara gjort ett riktigt bra spel tidigare nämligen Killzone 2 till ps3. Dock erkänner jag mig överbevisad och trots att spelutvecklarna lovat att dom ska fortsätta med Killzone så hoppas jag lite att dom skrotar den serier för förmån för fler äventyr i Horizon.

Jag brukar avsluta med någon sorts betyg som hittills har varit 10/10 på vartenda jäkla spel jag spelat. Det blir lite inflation i tyckandet men baske mig om inte Horizon Zero Dawn är en fullpoängare? Personligen kanske jag skulle dra av en halv poäng bara för den open world fatique som jag känner men det är ett så pass välgjort och underhållande spel så att 10/10 känns berättigat.

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.