Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

bookman

Registrerad: 10 maj 2014 08:24 Senaste besök: I går 22:27 Online: Nej

Umeå

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Klarat Zelda .... tyckte att det var sådär

bookman18 jul 2017 22:58684 visningarKommentera: 12 !

Kom nu ihåg att detta inte är en recension som väger fördelar mot nackdelar, analyserar och sätter ett värde. Det här är mer en helt personlig spontat nedskriven åsikt efter att just tagit mig igenom Zelda.

Året 2017 var året som jag faktiskt skulle satsa lite på spelande, inte skygga för att köpa de nya konsolerna och i samband med att man är lite aktuell så tänkte jag ta tag i skrivandet här på loading (Givetvis så slutar det med att jag sitter och spelar en massa "gamm-spel" se x antal blogginlägg om Duck Tales)

Mitt första blogginlägg handlade dock om Nintendo Switch som blev inköpt day 1 med Zelda men jag tappade intresset lite och fick inte lust/tid att ta mig igenom det förrän idag.

Jag gillar Zelda. Både det nya spelet och själva serien. Jag brukar tycka att serien blir bättre och bättre, faktum är att två av mina absoluta favoriter är Skyward Sword och A Link Between Worlds och ja.. jag har spelat de flesta i serien.

Jag gillar som sagt spelet men är inte så överentusiastisk som många verkar vara. Funderar du på att köpa det så kolla in valfri recension på youtube eller spelsida. Det är ett riktigt ,med rätta, lovordat spel och något som för open world konceptet framåt både i upplägg och rent tekniskt (i och med att man kan klättra överallt). För mig är problemet att det har gått ut över storyn och musiken (?). Nu kanske någon protesterar, Zelda har väl egentligen aldrig varit så fokuserad på att berätta en historia?

Jag tycker att både Skyward Sword och Windwaker gjorde något intressant med mytologin i spelen, utan att för den delen låta berättandet ta överhanden.

Mitt problem med Zelda Vildmarkens andedräkt är att jag får lite tråkigt. Jag gillar "exploration" men inte att snurra runt en halvtimme för att hitta ett Shrine medans min shrinedetektor lever fan. Jag gillar inte att vapnens går sönder och , för mig personligen, blev det lite för mycket content. Jag skippade till exempel att uppgradera rustningarna och tillaga insekter.

Det är roligt att "bygga på sin gubbe" hitta nått fläskigt vapen som man gillar, synd bara att det går sönder efter en kvart.

Turligt nog så spelar det inte så stor roll. När man kommer till slutet så är man ganska överlevlad (eller hur man nu ska uttrycka det).

Slutbossen och estetiken kring de små snuttar av historia är faktiskt topp notch. Vissa karaktärer (som pippifågeln som sköter den där gudomliga besten) kommer att leva kvar ett tag och det är som sagt ett riktigt bra spel, för mig är det kanske inte GOTY eller ett av de bästa Zelda spelen men klart värt en genomkörning.

Jag är glad över mottagandet det har fått och den spelglädje som det verkar ha gett er andra, dock lär Nintendo inte ändra på konceptet för Zelda på ett bra tag (vilket kan betyda typ 10 år) och det är lite synd för mig men som en vis man sa:


Man får hoppas på en remake av Skyward Sword i glorious HD och ett till Link Between Worlds liknande bärbart. Sen så har jag ju en tendens att köpa nytt och spela gammat så jag överlever nog en period av öppna världar.

« Till bloggen

Kommentarer

lonian19 jul 2017q

Hade blandade känslor över första genomspelningen. Nu när man vet hur spelet ser ut kan man njuta mer känner jag i min andra genomspelning. Jag gjorde absolut inte allt som gick att göra första gången så nu har jag massor av saker att få uppleva samtidigt som jag vet på ett ungefär hur jag hittar alla shrines.

The Sign Painter19 jul 2017q

Hehe, känner igen det där med den pipande shrinedetektorn. Stängde av den funktionen efter min andra Shrine tror jag, var sjukt irriterande i ett spel som handlar om att utforska tyckte jag.

Överlag tyckte jag att spelet var helt fanrastiskt. Gillar inte allt det gör, såklart, men det jag ogillar är mestadels småsaker som inte påverkar helheten särskilt mycket.

Apelsinsaft19 jul 2017q

Man borde ha fyllt världen med spännande sidoquest och karaktärer som belönar med hjärtdelar, istället för simpla "fånga 10st av dessa för 100 rupees".

Och då kunnat skippa shrines totalt.

Hade också velat kunna smida vapen och bygga rustningar av sånt man hittar i naturen.

bookman19 jul 2017q

Jag gillar att det fanns en tydlig konsekvens av att klara dom där fyra snubbarna. Det skulle vara kul med en liknande vinst för att man fixat en nice rustning.
I viss mån får man det med kyla/eld sektionerna men jag tänkte även vid combat.

Min taktik på slutet var att käka grejer. Ett slag av bossen. Pausa och ät en måltid. Fortsätt.

Den hög Link skulle behöva göra på utedasset efter den sista bossfighten skulle bli en liten ghanon styggelse i sig själv.

|Berra|22 jul 2017q

Spelet är konstigt nog lite för repetitivt för min smak, själv gillar jag mäkta dungeons som i Zelda 64 framför shrines, tycker man hade kunnat variera lite mer här.

Varför inte typ 10 shrines och du kan öppna en dugeon istället. Efter 30 shrines så har man redan sett allt känner jag personligen. Extra hjärtan hade man kunnat fått efter att ha dödat en boss eller hittat dom ute i världen som i gamla Zelda spelen.

Sedan är bossarna sjukt svåra första gången, ända tills man hittar en taktik som fungerar mot just den bossen.
Problemet är oftast att man har för få vapen på sig då dom går sönder och så måste man in till byn och köpa pilar mitt i en dungeon.

|Berra|22 jul 2017q

Förlåt mitt i en shrine ska det vara på sista meningen.

lonian22 jul 2017q

Min taktik är att snabbt samla ihop 13 hjärtan. Hämta mastersword sen spelar det inte så stor roll hur mycket vapnen går sönder.

bookman22 jul 2017q

Håller med dig berra.
Lonian: Jag gjorde precis som dig ang master sword.

Precis som med Dark Souls så kan man diskutera hur mycket det är meningen att man själv ska upptäcka och om upplevelsen förstörs av att man "fuskar"'.

Zelda är uppenbart ett spel man kan lägga 200 h på dvs 3-4 år av en vuxen människas speltids kapital. Man kan välja att "stessa" sig igenom spelet på 30 h men då tror jag att man upplever kompromisserna tydligare.

Apelsinsaft26 jul 2017q

lonian:

Min taktik är att snabbt samla ihop 13 hjärtan. Hämta mastersword sen spelar det inte så stor roll hur mycket vapnen går sönder.


Så gjorde jag också. Hade turen att hitta svärdet när jag bara utforskade och hade runt 10 hjärtan.

Spelet dog för mig efter att ha upptäckt hela kartan, hittat alla minnen och spöat ganon.
(tog 90 timmar) För mig är utforskandet viktigt i sånna här spel och har jag redan sett det en gång så har jag svårt att spela igenom spelet igen. Att jaga resterande hjärtdelar, uppgraderingar och frön känns totalt meningslöst.

Kanske någon dag att jag tar och fixar den där rustningen för att döda guardians och sedan utforskar Hyrule Castle ordentligt. Slottet hade dom fått till riktigt bra.

lonian27 jul 2017q

Apelsinsaft:

Spelet dog för mig efter att ha upptäckt hela kartan, hittat alla minnen och spöat ganon.


Samma här, första genomspelningen.
Men då hade jag inte fokuserat på mycket annat.
Så mycket nytt jag upptäcker nu andra genomspelningen.

bookman27 jul 2017q

lonian:

Så mycket nytt jag upptäcker nu andra genomspelningen.


Finns det mycket nytt att upptäcka? Rustningar och vapen eller platser och sidemissions?

Apelsinsaft:

Slottet hade dom fått till riktigt br


Jag vet inte om jag håller med. Jag "gick" raka vägen genom slottet och fick uppleva någon typ av boss rush. Jag vet inte om det var bra design direkt elelr du kanske syftar på något annat?

Det kanske går att steltha sig igenom slottet?

lonian28 jul 2017q

bookman:

platser och sidemissions?


Ja, jag låste ju som bara upp kartan och sprang till tornen/ shrines.
Finns många platser med både uppdrag och hemligheter/sidouppdrag. Nästan vart man än går finns ju någonting.
Hade helt missat Horse fairy, eller den där blåa hästen.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.