Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

bookman

Registrerad: 10 maj 2014 08:24 Senaste besök: I går 21:27 Online: Nej

Umeå

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

The Evil Within

bookman 7 okt 2017 20:21639 visningarKommentera: 12 !

För er som inte ids läsa hela inlägget sammanfattar jag det här I början. Ambivalent! Om du spela spelet kommentera gärna hur långt du tog dig, jag skulle gissa att en hel del gav upp på kapitel 10 ?

The Evil Within är ett survival Horror spel. Man spelar som polisen Sebastian Castellanos som undersöker konstigheter på ett mentalsjukhus. Det är ungefär det som jag fattar av historien och det är jag heller inte ensam om. Det skulle inte vara ett skräckspel om inte något gick galet och i detta fall befinner sig Sebastian ganska snart i en mardrömsvärld där människoliknande zombi-lika varelser med taggtråd runt kroppen huserar och ibland kommer tjocka monster med motorsågar och lådor på huvudet.

Jag köpte spelet när det kom men har inte spelat igenom det förrän nu. Anledningen till att jag köpte det ”day one” är förstås att spelet är regisserat av Shinji Mikami känd som mannen som gjorde Resident Evil 4:a och att separera the evil within från RE4 visar sig vara väldigt svårt. Det är ett spel i samma genre, med en liknande huvudperson som verkar ha ett relativt avslappnat förhållningssätt till de otäckheter som händer.

Mitt första intryck var att det var en helt annan typ av spel. De första banorna är sjukt ickerepresentala för resten av spelet. Man smyger och gömmer sig I garderober, nästa smygmoment (för mig I alla fall) händer inte förrän I kapitel 13 och då är det bara en liten avstickare för att spara lite ammo.

Annars är det väldigt likt RE4. Jag har min egen lilla teori om vad som händer på ett undermedvetet plan när man spelar den här typen av spel som jag vill dela med mig av:

På ett undermedvetet plan så upplever man det som att spelet vill hindra en från att ta sig vidare, både The evil Within och Resident Evil 4 är linjära upplevelser.

Man blir nästan puttad fram och upplever det som att spelet inte ger en tillräckligt med ammunition eller möjlighet att uppgradera sig. Ofta finns något litet trick som gör att man kan klara bossar och moment lite lättare.

Man får en stor, nästan enorm, tillfredsställelse när man övervinner hindren. Det är väldigt lyckat om spelet känns svårt, men egentligen är överkomligt.
Resident Evil 4 har en svårighetsgrad som ändrar sig lite i bakgrunden utan att spelaren vet om detta. Det är genialt, man luras till att känna att man just så pass tagit sig igenom ett moment, att man uppgraderat vapnen precis rätt. Att man just så pass besegrat monstren.

Skräckmoment och övervåld inbillar spelaren att spelskaparen i grund och botten är en sadistisk djävul vilket bidrar till illusionen av att utmaning, resurshantering och när bossen faller = seger.

I detta fall så lyckas The Evil Within bättre än något annat spel jag spelat. "Fällor" är en stor del av spelmekaniken och det är mycket roligare än det låter. På så sätt är det faktiskt en vidareutveckling av RE4 konceptet.

Något annat som är väldigt positivt är miljövariationen:



Här är man förresten på väg in i en lada. Där man träffar en boss och ladan börjar brinna. Jag tror faktiskt om man beskrev många miljöer i text så skulle det vara omöjligt att skilja det från RE4



Miljövariation och variationen på spelmomenten för ibland tankarna till en absurd taggtrådsversion av Super Mario Galaxy. Det underhåller faktiskt hela speltiden... med lite reservation för klagomålen nedan.

Så om man gillar Re4 så borde man gilla The Evil Within? Svaret på detta är nja...

Så här i efterhand kan jag säga att jag gillar spelet. Det är inte så många singelplayerspel av det här slaget som kommer så jag känner att jag vill gilla det, väldigt mycket är väldigt bra och uppgraderingssystemet, bossarna och vapnen fungerar.

Det som är dåligt är storyn. Riktigt seg och obegriplig. Spelet är väldigt långt vilket jag brukar ogilla men det är en fantastisk variation på momenten så det är egentligen ingen kritik.

Det största problemet är kanske att vissa moment är riktigt dåliga och obalanserade. Dom är inte så många men man måste ta sig för bi dem. Vissa bossfighter (sista bossen tex.) känns väldigt hafsigt gjord. De få gångerna man försöker smyga så känns det att kontrollen är klumpig. Jag har inte upplevt så hemska tekniska problem, spelet kan ha patchats upp. Är man väldigt känsligt på framerate kanske man kan skippa det här dock. Det måste vara en annan sorts fasa att spela det på xbox360 eller ps3 :/

Det som stör mig mest är att det tog nästa 20 timmar att spela igenom spelet! Man hade kunnat göra en best of på 10 timmar och satsat mer på att finslipa momenten och spelmotorn ytterligare.

Om du inte spelat detta och vill ha en siffra så tror jag att det är ett ganska typiskt 6/10 spel men för mig personligen överväger fördelarna nackdelarna och jag kan slänga på 2 poäng till för mina personliga preferenser varav ett poäng är för att det stundtals är så djävla vridet:




Mina farhågor för The Evil Within 2

Den här spelmodellen tror jag inte får en skjuts av ett öppen värld koncept.

Undermedvetet tror jag att spelaren tänker så här:

Jag har klarat bossen = Jag har uppgraderat smart och spelat bra.

Jag har inte klarat bossen = Om jag bara spelar lite bättre kanske jag kommer att ta mig över detta hinder, då ska jag uppgradera xxx

Men slänger man in open world exploration i ekvationen blir det:

Jag har klarat bossen= Tur jag letade burkar/sniglar etc
Jag har inte klarat bossen = Jag borde ha undersökt mer. Kanske tagit världarna i en annan ordning?

Ambitionsnivån är också lite oroande, en dröm för mig hade varit ett spel som egentligen bara finslipat The Evil Within 1 och kanske slängt ihop en historia som bara varit RE kass och inte helt obegriplig. Jag tror att ambitionsnivån var en av sakerna som gjorde att det första spelet inte blev en riktig skräckklassiker.

Nåväl.

Vad tror ni om tvåan? Har den en chans att mäta sig med de andra stora spelsläppen i oktober? Själv hoppas jag att spelet ska vara bra och att att det är det enda AA(A?) skräckspelet som släpps under haloweentider ska ge det en liten skjuts försäljningsmässigt, för jag vill gärna se fler spel av den här typen.

« Till bloggen

Kommentarer

bookman 7 okt 2017q

Angående kapitel 10:

En del kapitel är ca 15 minuter, en del är 1.5 timme. Jag tror att kapitel 10 är ett exempel på att spelet inte fått tillräckligt med tid på sig under utvecklingen. Kapitlet är väldigt utdraget, jag tror det är två bossfighter varav en är riktigt dryg, jag tänker på Laura och ventilerna. trots att jag "överlistar" spelet genom att grilla henne i elden så har jag inte närmelsevis ammo för att kunna döda henne. Man kan springa ifrån henne men det känns väldigt otillfredställande. Givetvis har man noll kulor kvar efteråt.

Kapitel 12 är också mystiskt. Man ska gå mot en ambulans och taggtrådsnissar kastar dynamit mot en. Det vore ok om det bara inte var att man gick i en gång snitslad av explosiva tunnor. Om någon kastar en dynamitgubbe och man vänder sig om och springer fastnar man gärna i en bil eller något och blir sprängd i luften. Bara frustrerande.

Ayreonaut 7 okt 2017q

Spela det för ett så sedan och gilla det skarpt. Väldigt japanskt, på gott och ont.

bookman 7 okt 2017q

Andra saker som var bra: fiende design och karaktärsdesing ( faktiskt, trots storyn)

Andra saker som var dåliga: grafiken är stundtals som ett ps2 spel

bookman 7 okt 2017q

Ayreonaut:

Spela det för ett så sedan och gilla det skarpt. Väldigt japanskt, på gott och ont.


Vad tror du om 2:an?
Tog du dig igenom hela :)

Johan Lorentzon 7 okt 2017q

Har du spelar expansionerna? Tyckte storyn blev väldigt mycket bättre och mer förstålig efter man fått ta del av dem. Speciellt första expansionen när man får spela tjejen är riktigt bra.

bookman 7 okt 2017q

Johan Lorentzon:

Har du spelar expansionerna?


Jag visste inte ens att dom fanns :) coolt, och tack :)

Johan Lorentzon 7 okt 2017q

bookman:

fanns


Skulle nästan säga de är nödvändiga. En av de få gånger expansioner faktiskt är matiga och bygger ut storyn. Jag var lite mätt när jag spelade igenom spelet, men fann ändå första expansionen riktigt bra. Den är lite bättre skriven också, inte lika spretigt.

Ayreonaut 7 okt 2017q

bookman:

Vad tror du om 2:an?
Tog du dig igenom hela :)


Tog mig igenom hela spelet, har inte heller expansionerna.

Är sugen på tvåan men har inte satt mig in mer i spelet än den första trailern. Visste inte ens att det var open world.:P

Skulle lätt köpt EW2 och nya Wolfenstein den här månaden, men plockar nog upp dem senare.

bookman 7 okt 2017q

Ayreonaut:

open world.:P


Det är inte riktigt open world. Men det verkar ha en hubbvärld och mer öppna banor, som jag förstår det.

Det kan förstås bli jättebra men jag är lite av en bakåtsträvare när det gäller linjära spel.

Petsonligen inväntar jag några recensioner och väntar eventuellt tills det gått ner i pris.

bookman 7 okt 2017q

Johan Lorentzon:

lite mätt


Jag är fullproppad just nu men ska absolut kolla upp det senare.

Robert Larsson10 okt 2017q

Tog platinum i spelet. Akumu är utan tvekan det absolut svåraste och mest frustrerande jag upplevt i spelväg, men satan vad gött det kändes när man kom i mål en sisådär 600 dödsfall senare. Gillar spelet riktigt skarpt, ett av MIkamis bästa. Och expansionerna är också jävligt bra, dom är regisserade av samma person som nu ligger bakom tvåan vilket gör att jag har stora förhoppningar om tvåan.

bookman10 okt 2017q

Robert Larsson:

Och expansionerna är också jävligt bra, dom är regisserade av samma person som nu ligger bakom tvåan vilket gör att jag har stora förhoppningar om tvåan.


Ja, jag läste mig just till detta. John Johanas heter han tydligen och jobbade med Evil Within och regisserade expansionerna. Storymässigt som du säger. Jag tror att det kan vara bra, de flesta verkar gilla DLC:t

Jag oroar mig lite över påtvingade smygmoment bara från det jag sett i trailers och förhandsvisningar. Tydligen släpps spelet för recensenterna på fredag (den trettonde) också.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.