Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

bookman

Registrerad: 10 maj 2014 08:24 Senaste besök: I dag 21:07 Online: Nej

Umeå

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

The Order 1866

bookman15 mar 2018 20:07373 visningarKommentera: 7 !

Inget verk existerar i ett vakuum. När the order 1866 släpptes i februari 2015 var Playstation 4 fortfarande ny, det hade gått lite mer än ett år efter the last of us och Sony hypade spelet. Jag började spela men vid första mötet med ett av spelets varglika fiender , någon timme in i spelet, gav jag upp. Jag vet inte riktigt vad jag väntat mig, något i stil med the last of us? Något som man inte kunde ha upplevt under förra konsolgenerationen?

Spola fram tre år och jag gör ett nytt försök. Nu närmar jag mig spelet på ett annat sätt. Vi har en ännu mer utpräglad open world fatigue, en diskussion kring singelplayerspelens vara och min förväntningar är låga.

Efter att ha kört igenom det så kan jag konstatera att jag fullkomligt älskade det.

Fullkomligt är kanske ett illa valt ord. Spelet dras med några små brister som vi kan avhandla direkt. Några quick time events, inte så mycket fiendevariation, lite oinspirerad pasing. Man går och tittar på saker och sen skjuter man på saker and thats it (förutom ett smygmoment som var lite sisådär).
Inte så mycket till pussel eller variation. Dessa saker gör att det inte är ett 10/10 spel. Det är inte fullkomligt, men för mig överväger fördelarna bristerna med råge.

Spelets längd har också nämnts i sammanhanget. En tidig läcka påstod att spelet har en speltid på fem timmar. En osanning som jag tror bidrog till det orättvisa bemötandet av spelet när det släpptes. Enligt mig är spelet precis lagom långt. Mellan 8-10 timmar tog det för mig som gillade att gå omkring och titta på saker och som dog lite då och då.

En av anledningarna att jag skriver detta är för att jag själv drogs med i någon sorts negativ stämning kring spelet och inte gav det det engagemang det förtjänade, för spelet är riktigt bra.


Grafiken är fantastisk. Glasytor speglar sig otroligt stämningsfullt. Animationerna är fantastiska.

Grafiken, världen och storyn är riktigt bra. Det sistnämnda kanske inte vinner några priset men ändå: riktigt bra. Skådisarna håller hög klass och ramhandlingen intressant.

Vi kastas in i en alternativ steampunk värld där väktarna av den heliga gralen bekämpar halvblod, som är en sorts vampyr/varulv. Alla karaktärer är välgjorda och intressanta och världen som, trots min slentrianmässiga beskrivning ovan, känns verklig och engagerade.

Striderna påminner om Uncharted. Människor skjuter på en, ibland kommer det en gubbe med hagelgäver/ granatkastare. Krävs lite taktik och strategi men i lagom mängd. Spelet är väldigt linjärt vilket känns skönt. Så djävla skönt. Jag tappade inte bort mig en enda gång.

Vapnen är coola och om man accepterar att en del av gameplayey är nån sorts mini exploration där man går långsamt och tittar på grejer :


Jag hittade sackboy. Senare hittade jag en pipa, den hade ingen relevans för spel/handling eller nått men den gick att vrida och vända på.

Inget av de ovannämnda negativa aspekterna är en gamechanger för mig i alla fall.
Vid ett tillfälle ska jag putta undan min kamrat men jag tror att quick time eventet vill att jag ska skjuta mot något. Det är inte värre än att jag får göra om det några gånger tills jag fattar. Det är inte bra, men i det stora hela så stör det inte så mycket.

Man får köra samma boss två gånger... det är ok men hade såklart varit roligare med lite mer variation.

Slutsatsen är att the order 1886 är ett bra spel. Minst 7/10 om man vill sätta sifferbetyg, men lider av några typiska "första spelet i en serie" sjukdomar och jämförelse med uncharted ett känns inte så långt bort och det är här någonstans jag börjar känna mig lite ledsen för spelet och utvecklarnas skull. Mycket var så bra och jag vill ha mer. Mottagandet känns så här i efterhand lite orättvist och visst, det är en annan sorts upplevelse man betalar för än till exempel Assasins Creed då man springer omkring i en öppen värld och gör samma saker hela tiden.

Jag avslutar med en förhoppning. Kanske skulle the order uppskattas bättre som en del i en betaltjänst som gamepass eller liknande? Kanske är modellen som utvecklarna av Hellblade (någon sorts AA nedladdningsbart spel) rätta vägen för den här typen av spelupplevelser? Jag hoppas och önskar en fortsättning på the Order och att den här typen av spel inte försvinner.

« Till bloggen

Kommentarer

bookman15 mar 2018q

Kevin VanOrd gav spelet betyget 5/10
https://www.gamespot.com/reviews/the-order-1886-review/1900-...

På metacritics ligger det på 6,3 vilket iof inte är så långt bort från min 7:a men jag kan lägga till ett poäng för mina personliga preferenser.
Skulle man vara intresserad av att spela spelet nu så är priset ca 149 kr

Simon Liljedahl17 mar 2018q

Jag gillade spelet skarpt. Två saker som jag finner oerhört negativt md det är just varulvsfienderna. De är fantastiskt uselt animerade, har fantstiskt usel AI och varje parti med dem i spelet är spelets absolut svagast stunder enligt mig. urlit nog är de inte med så mycket.

Den andra bristen är hur otroligt liten all text är. På detman kan läsa. Jag vet inte om det komit uppdatringar ellerliknande men det fanns inget sätt at få texten klarskrivet för en. Jag fick bokstavligt talat resa mig ur soffan fö att kunna läsa en del saker.

Det gå även att diskutera tyckrjag på en del väldigt långa klipp då manbara sittr och glor. Jag störde mig aldrig på det men nog hade det kunnat kortats ned emellanåt. Är mest i början som det finns en del mastodontklipp om jag inte minns galet.

bookman18 mar 2018q

Simon Liljedahl:

långa klipp


Ja, det stämmer. Det är ett bra exempel på hur dom missat målet litegrann och något som ganska enkelt skulle kunna åtgärdas i en uppföljare. Spelet är helt enkelt mycket yta.

Ang varulvarna: egentligen lite ett symptom på hela den här generationen. Det har inte skett så mycket utveckling inom ai sedan half life och försts halo. I just det här fallet så springer varulvarna efter en snitslad bana. Det är rätt kasst. Varulvsbossen är gansks bra animerad dock.

Simon Liljedahl18 mar 2018q

bookman:

just det här fallet så springer varulvarna efter en snitslad bana. Det är rätt kasst. Varulvsbossen är gansks bra animerad dock.


De var extremt dåliga. Och fula.

Men visst, slutbossen var rätt läcker. Sådär härligt episkt filmisk. )

Treesmoker23 mar 2018q

Det var grymt. Bland de snyggaste spelen på PS4Pro/4K.
Hoppas Ready At Dawn slutar med VR trams och gör en lite mer öppen värld i ett liknande spel, typ Rise of the Tomb Raider, med "hubs" som strängas ihop av mer linjära passager. Dvs så som man hoppades at både Uncharted 4 och Dishonored 2 skulle bli.

bookman23 mar 2018q

Treesmoker:

Hoppas Ready At Dawn slutar med VR trams och gör en lite mer öppen värld i ett liknande spel


Jag har inte spelat lost echo men av vad jag har hört så är det nästan en tvärt emot approach till speldesign och verkar vara väldigt lyckat.

Intressant och visar på att dom kanske tagit till sig av kritiken.

Treesmoker23 mar 2018q

bookman:

Jag har inte spelat lost echo men av vad jag har hört så är det nästan en tvärt emot approach till speldesign och verkar vara väldigt lyckat.

Intressant och visar på att dom kanske tagit till sig av kritiken.


Köper VR till PS5:an, men kul för dem att det går bra. 1886 kändes dock som en "prequel" jag skulle vilja se fulllängdsspelet :)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.