Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Axus

31 Registrerad: 4 sep 2003 13:43 Senaste besök: 16 okt 2017 06:18 Online: Nej

Södertälje http://playzine.net

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Utawarerumono - visuell novell med srpg-inslag

Axus17 jun 2017 22:39334 visningarKommentera: 6 !

Atlus har släppt Aquaplus visuella novell Utawarerumono: Mask of Deception här i väst. Berättelsen mixas med srpg-inslag, och samtidigt som vi får beroendeframkallande strider bjuds vi på en omfattande och spännande story.

Mask of Deception är ett spel med stort hjärta, atmosfär och färgstarka karaktärer, men svärtas ned av sexism.

Ni ser min videorecension nedan.

Taggar: Utawarerumono, Mask of Deception, PS4, PS Vita, srpg, visuell novell

« Till bloggen

Kommentarer

Simon Liljedahl20 jun 2017q

Nåt som inte fångade mig var handlingen. Alla "twister" såg man komma.

Jag skrev i min recension här på Loading att jag vägrade lägga ned timmarna på att spela ut det. Jag trodde verkligen på det när jag skrev det. Jag har däremot spelat ut det.

Det mest makalösa spelskaparna lyckats med är att i princip lyckas trampa vatten i 50 timmar. Progressionen i handlingen är verkligen minimal och efter de första 20 timmarna så får man ju en svag gissning i sin hjärna om hur allt står till. Den gissningen visar sig vara korrekt.

Striderna är enformiga. Fan jag behövde aldrig tänka strategiskt. Det är ju bara att springa fram och börja nöta. Möjligtvis kolla så man inte åker på en counter.
Det fanns en strid jag hade seriösa problem med. Det var just den med jätteinsekten i början. Då man faktiskt har ett val av att lura den till en klippavsats eller döda den. Det måste vara någon millimeterpassning för var den jäveln ska stå för att trigga slutet på striden. Jag fick spela om den väldigt många gånger innan något hände och jag vet inte varför det hände för jag spelade likadant varje gång, jag dödade de små insekterna och dansade runt den stora ett tag och ledde den ut mot vänster.

Kul att du gillade spelet, även om det är helt bortom mig vad du ser i det. :)

Axus29 jun 2017q

Jag förstår vad du menar, och det har en hel del irriterande transportsträckor/sidospår. Som de långa dialogerna där vi får veta hur maten och godiset smakar. Men, jag gillar karaktärerna, och som sagt speciellt Maroro. Tycker att det har en riktigt skön atmosfär även om den svärtas ned av de sexistiska inslagen.

Och yes, striderna är lätta, men jag tycker att det är ett intressant inslag i genren. Gillar även spelmekaniken, där man bland annat får tajma för att sätta kritiska attacker.

Sen tycker jag också om själva premissen där protagonisten hamnar i en värld där regler och normer inte är som han själv är van vid (även om han har en rejäl minnesförlust).

Men, det är ett väldigt smalt spel, och det är verkligen inte något för alla. :)

Simon Liljedahl30 jun 2017q

Axus:

Men, det är ett väldigt smalt spel, och det är verkligen inte något för alla. :)


Nog är det så alltid :)

Ja alltså tanken på att blanda in strider sådär i berättelsen är det inget fel på. Det är just det att de inte känns strategiska.

Maroro tillförde en del humor även om jag oftast blev irriterad på hans gnälliga stämma. Jag gillade nog "köttslavarna" mer som karaktärer även om de tyvärr mest nyttjas som någon form av ögongodis när de får ta plats i handlingen.

Det var något med dem. Det var väldigt olustigt att få reda på att de skapats för att skydda och knulla, av hela sitt hjärta. Jag hade hoppats på lite mer frigörelsetänk från deras karaktärer men så pass mycket energi orkade inte manusförfattaren riktigt anstränga sig hehe :p

Axus17 jul 2017q

Som rent SRPG hade det varit en gäspning, men jag tycker ändå att de var tillräckligt intressanta för att jag skulle återvända. Jag tyckte om spelmekaniken med tajminginslagen. Sen märks det ju tydligt att spelet utvecklades med PS Vita i åtanke, och inte PlayStation 4.

Hoppas att "Hard" verkligen är just "Hard" i uppföljaren som kommer snart. Antar att du inte är speciellt sugen på den? ^^

Jo, de sexistiska inslagen fick mig att plocka fram skämselkudden både tio och tjugo gånger. De förstörde en hel del av stämningen.

Simon Liljedahl18 jul 2017q

Axus:

Hoppas att "Hard" verkligen är just "Hard" i uppföljaren som kommer snart. Antar att du inte är speciellt sugen på den? ^^


Jag är ungefär så opepp man kan bli haha!

Inte omöjligt att jag spelar det ändå. Fast antagligen inte....

Axus18 jul 2017q

Simon Liljedahl:

Jag är ungefär så opepp man kan bli haha!


Haha, jag förstår det.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.