Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Aleksandar Buntic

25 Registrerad: 25 dec 2014 15:15 Senaste besök: I dag 15:56 Online: Ja

Skimret Satchmosax

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Att skapa sitt första spel

Aleksandar Buntic22 aug 2016 12:381308 visningarKommentera: 8 !


Det har länge funnits en idé inom mig om att jag vill skapa mitt egna spel. Jag har slipat på idéer och till och med ritat upp bandesign, spelare och andra objekt på fina ritpapper. Men jag har aldrig vågat testa.

Det har alltid känts som att tröskeln för att ens få något resultat har varit för stort och har lett till att annat lätt kommit i vägen för den drömmen. Men nu är det slut på all undanflykt.

Jag bestämde mig för i fredags att testa på att skapa något i GameMaker. Tänkte mig något simpelt som ett plattformsspel (det var min tanke innan jag började med själva skapandet). Jag kollade upp lite olika guider (videos och text) om GameMaker och hur man skulle gå tillväga för att skapa det mest grundläggande aspekterna för att ha ett okej plattformsspel - en karaktär som går att flytta på med hjälp av knappar och kollision med väggar och golv.

Nu har jag spenderat hela min helg med att skapa mitt första spel och det har varit så sinnessjukt kul. Extra roligt är det när man passerat en viss punkt då man förstår sin egna kod och hur man kan ändra i den för att få olika resultat, samt möjligheten att implementera nya funktioner och fixa fel som uppstår. Nu har mitt spel fått mer avancerade funktioner så som att huvudkaraktären hoppa mer dynamiskt (beroende på ditt knapptryck), möjligheten att vägghoppa, döda fiender och dö av olika slags farlig objekt. Genom att kolla upp guider har jag lärt mig förstå en grund för hur spelskapandet kan gå till. Något som jag tror är oerhört viktigt när det kommer till att skriva om spel - att skapa förståelse för hantverket.

Om ni vill testa mitt spel, Hero +++, så kan ni göra det genom att ladda ner denna filen från dropbox:
https://www.dropbox.com/s/bcxd4unixdwbpw8/Hero%20%2B%2B%2B.e...

OBS: Spelet fungerar bara på PC (dvs. om man inte krånglar med externa program).

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym22 aug 2016q

Vad roligt. Jag har själv haft drömmar om att göra mitt egna spel. Tycker det känns krångligt men jag vill lära mig.
Då skulle jag vilja göra spel och släppa via e-shop till nintendos konsoler.

Får testa ditt spel någon gång som jag sitter vid en dator.

Aleksandar Buntic22 aug 2016q

Zeldas Castle:

Vad roligt. Jag har själv haft drömmar om att göra mitt egna spel. Tycker det känns krångligt men jag vill lära mig.
Då skulle jag vilja göra spel och släppa via e-shop till nintendos konsoler.


Shaun Spalding har bra guider angående GameMaker. Tror det är följt möjligt att programmera något för konsoler, så som till en Nintendo-konsol.

Zeldas Castle:

Får testa ditt spel någon gång som jag sitter vid en dator.


Du får gärna återkomma med ett svar när du gjort så. <3

WinterIsComing23 aug 2016q

Kul! Jag gjorde själv ett 3d-spel i samband med någon datorgrafik-kurs för ett himlans massa år sedan. Tyvärr hade jag och min labbpartner bara tre dagar på oss då vi hade en massa andra arbeten att lämna in. Så det blev ett spel där vi tog med minimikraven för spelet och man studsade helt enkelt runt som en boll och skulle samla så många ringar i luften man kunde på 60 sekunder :P Sådär kul att spela men kändes kul att ha gjort det iaf!

Ditt spel är ju roligare, lite Meat Boy-doftande så. Och ganska svårt :P Jag tror jag klarade det till slut för efter ca 3-4 banor kom jag till ett helt grått rum där det inte gick att komma längre. Betyder det att jag varvat det? :)

Om man får komma med ett förslag så var det fin musik så det hade varit kul om musiken inte började om när man dog utan fortsatte oavbrutet. Jag dog ju ganska mycket så det känns som att jag bara fick höra början av musiken hela tiden. Kanske något att fundera på?

Lycka till med spelskapandet!

Aleksandar Buntic23 aug 2016q

WinterIsComing:

Kul! Jag gjorde själv ett 3d-spel i samband med någon datorgrafik-kurs för ett himlans massa år sedan. Tyvärr hade jag och min labbpartner bara tre dagar på oss då vi hade en massa andra arbeten att lämna in.


Ja, om man lägger tid på spelskapandet så kan man ändå lyckas göra något på tre dagar som ändå känns som en bra grund, även som nybörjare. Speciellt med alla youtubeklipp och guider på nätet. Min kod börjar bli lite väl tilltrasslad och skulle egentligen lärt mig använda ett annat system innan det blev så här galet :P.

WinterIsComing:

Ditt spel är ju roligare, lite Meat Boy-doftande så. Och ganska svårt


Haha tackar! Jag ska försöka fixa till själva pacen i svårighetsgrad senare. Mer pedagogiskt liksom (A). Nu är det mest att jag testat mina nya funktioner och objekt. Så banorna har inte varit så superplanerade.

WinterIsComing:

m man får komma med ett förslag så var det fin musik så det hade varit kul om musiken inte började om när man dog utan fortsatte oavbrutet. Jag dog ju ganska mycket så det känns som att jag bara fick höra början av musiken hela tiden. Kanske något att fundera på?


Jättebra förslag! Jag har tänkt på det mycket under tiden, men har inte förrän nu lärt mig hur man möjligtvis kan gå tillväga. Det kommer absolut korrigeras till framtiden. Då ska varje "värld" ha ett tema och att det spelas utan avbrott tills man kommer till nästa värld.

Tack för att du testade! Uppskattas mycket! <3

Schneezzz23 aug 2016q

Härligt! Spelskapande är riktigt kul! Håller själv på med att göra ett VR-spel tillsammans med några skolkamrater. Vi har kommit ganska långt med det nu :)

Anonym24 aug 2016q

Testade spelet ikväll. Det var bra gjort, blev bara lite frustrerad efter tre banor och vid den fjärde slutade jag när jag bara lyckades att ta mig typ halv vägs som längst. Men det var bra. Spel ska inte vara för lätta häller.

Satt och tänkte med att karaktären skulle ju passa som loadings maskot.

Aloysius 9 sep 2016q

Du har koll på att HumbleBundle har en Gamemaker-bundle just nu, vad?
https://www.humblebundle.com/gamemaker-bundle

Jag vet inte vad du utvecklar i för licens, men GMS Pro kostar ju rätt mycket, många tusen, särskilt med Android-och IOS-modulerna, och nu är det nästan gratis.

Aleksandar Buntic 9 sep 2016q

Aloysius:

Du har koll på att HumbleBundle har en Gamemaker-bundle just nu, vad?


Japp! Fixade det direkt när bundlen släpptes. Tack ändå! <3

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.