Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

SvenErikSpelar

Registrerad: 17 sep 2015 13:19 Senaste besök: 4 jan 2016 14:54 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Varför finns det inga bra båtspel?

SvenErikSpelar24 sep 2015 14:4226 visningarKommentera: 0 !

Redan när jag för många år sedan hade mitt första Nintendo och spelade Mario och Ice Climbers dagarna i ända så fanns det ett växande båtintresse inom mig. Det resulterade i att jag, efter mycket tjat på mamma och pappa, pinade iväg och köpte Cobra Triangle. Det första båtspelet, så vitt jag vet, till Nintendo. Om jag var taggad. Tyvärr var spelet inte så jättekul som jag hoppats men det spelades många timmar ändå. Till playstation eller xbox kom det, många år senare, ett spel som påminde lite om Tony Hawk skateboarding fast där man åkte wakeboard istället. Det var visserligen inget båtspel i sig men man var i alla fall på vatten och framför sig hade man en båt. Close enough.

Tyvärr så är det väldigt ont om båtspel överlag, och de få jag haft äran att prova har varit rätt dåliga. Jag har visserligen aldrig tävlat i bilracing så det är svårt att yttra sig om hur verklighetstrogna spelen är. Men efter att ha kört ganska mycket bil, ibland i lite för höga hastigheter på små krokiga vägar så tycker jag ändå att spel som Gran Turismo känns ganska verklighetstrogna. Har man ratt och pedaler så blir det antagligen väldigt likt den verkliga upplevelsen.

Anledningen till att det inte finns några riktigt bra båtspel är kanske att det är för svårt att göra dessa realistiska samt att intresset är lägre.

Nu menar jag inte på något sätt att förringa svårigheten i att köra bil snabbt på bana, men det är fler faktorer att väga in när det kommer till båtar. Utöver gas och styrning så har man i bilar också växlar att tänka på. I båtar slipper man vanligtvis bekymra sig över att koppla och växla, men istället så har man trim, tilt, trimplan och ett nyckfullt väglag att tänka på. Den komplexa kombinationen i båtar är anledningen till att man i de stora högfartsbåtarna har tre besättningsmän. En som sköter ratt och trim, en som sköter gas och trimplan och den tredje som navigerar. Att sköta gas, styrning, trim, trimplan och tilt är helt enkelt för mycket för en person när man kör i en bra bit över 100 knop.

När det kommer till enskrovsbåtar är det ytterligare en krånglig faktor som kommer in, nämligen balansen. Snabba ensrovsbåtar har en tendens att bli väldigt vingliga. Föraren måste hela tiden parera med ratten för naturliga vinglingar som uppstår av att båten har så lite våtyta. Skulle man hålla ratten helt stilla i en snabb enskrovsbåt skulle det inte ta många sekunder förrän vobblingarna ger båten ett kast som i värsta fall slår runt båten eller i bästa fall gör att det tar tvärstopp och föraren kastas ut och skador på båten kan uppkomma. Att få med alla dessa faktorer är kanske lite väl knepigt för spelutvecklare och det skulle inte göra sig så bra i ett spel även om de lyckades.

Det här må vara ett klipp med risig kvalitet men man får följa några enskrovsbåtar i ett race i Oslo. Den uppmärksamme ser hur mycket föraren får jobba med ratten hela tiden. Båten ser ut att gå ganska stadigt och bara flyga lite i vågorna men den rutinerade vet att föraren sitter och justerar för vinglet hela tiden. Båtarna i det här klippet tävlar också i 1.3 litersklassen vilket betyder att de sitter med en lite uppskrämd 90-hästare.

Dessa båtar körs idag vanligtvis i klasserna v-115, V-150 . Då har de upp till 150 hästar på akterspegeln och har högre toppfart än i det här klippet. Det finns också många entusiaster som har såna här båtar som hänger på över 200 hästar och kör i över 70 knop. Det kräver en otrolig prestation av föraren och det som krävs för att köra dessa båtar i höga farter, även om det inte är i en tävling, är antagligen snudd på omöjligt att återspegla i ett spel. Tyvärr.

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.