Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Aaron Vesterberg Ringhög

Registrerad: 1 nov 2016 20:22 Senaste besök: I dag 09:46 Online: Nej

Skarpnäck AaronVesterbergR Aaron VR Sweden

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kolla andra recensioner inför min? Nja ...

Aaron Vesterberg Ringhög 27 jul 2017 17:181127 visningarKommentera: 9 !

Sitter och lyssnar på gamla podcast-avsnitt (av någon märklig anledning) och hör något som påminner mig om en evig diskussion kring recensioner.

Det här med att en som recensent kollar upp vad andra sidor har givit ett spel innan en själv bestämmer sig för sitt slutgiltiga betyg/omdöme.

Vad fan är grejen liksom? [confused]

I min värld anstränger jag mig stenhårt vid ett recensionsuppdrag för att inte ta reda på hur andra recensenter bedömer spelet jag ska recensera. Jag vill ända in i det allra sista motverka all form av yttre påverkan som letar sig in i mitt undermedvetna inför en recension. Spelet jag recenserar ska bedömas utifrån min personliga upplevelse baserad på min smak, mina erfarenheter från tidigare verk och mina kunskaper om utvecklaren och genren.

Visst är jag formad av att möjligtvis blivit påverkad av exempelvis en spelseries tidigare omdömen även från andra recensenter, eller en utvecklares tidigare spels genomsnittsbetyg på exempelvis Metacritic, men när jag sitter och recenserar ett spel - är det viktigt att mitt slutgiltiga uttryck inte påverkas av andras.

Därför finner jag det oerhört främmande för egen del att ens fundera på att kolla upp vad någon annan tycker och känner inför ett spel innan jag sätter ett betyg/omdöme på min slutgiltiga upplevelse.

Så varför är det så många som jag upplever gör det?

Förmodligen handlar det om något som jag skulle vilja sammanfatta bäst med Shane Satterfields gamla återberättelse från sin allra första tid inom speljournalistik. Satterfield var i många år chedsredaktör på sidan Gametrailers och har idag en egen sida som jag inte minns namnet på.

Men i korthet berättade han en gång om när han var ny recensent och lämnade in sin första recension för ett mycket stort och populärt spel till sin chef för publicering. Svaret han fick när hans chef såg att Satterfield hade satt ett lågt betyg på spelet var i princip:

"Men hur kommer det sig att du sätter ett så lågt betyg på spelet Shane?"

Satterfield svarade: "För att det inte är så bra egentligen."

Chefen avslutade: "Men om flera miljoner sett fram emot det här spelet, förhandsbokat och köpt det här spelet för att de älskar det här spelet och du sätter ett betyg som säger att det inte är så bra som de tycker det är - gör du ditt jobb rätt då?"

Satterfield menade att han "lärde sig en hel del utav den diskussionen", men förtäljde aldrig vad han egentligen står för själv, även om det kändes ganska tydligt att han tyckte det var ett uppenbart dilemma i recensionssammanhang.

Själv kan jag finna mig ha arbetat med en helt annan form av frihet när jag recenserat vissa spel som uppenbarligen varit vattendelare och visst, har människor uttryckt sitt missnöje över detta, men ... ska jag vara ärlig finns det inget som gjort mig starkare i mitt eget fokus när det kommer till att recensera.

Mitt fokus på att fortsatt bedöma ett spel helt utifrån min isolerade (i den mån det går) upplevelse. Tuffast var väl den lustiga situationen som inföll när jag recenserade No Man's Sky i fjol. Jag minns när jag efter ca två-tre dagars spelande frågade Oskar: "Har recensionerna börjat komma ännu?"

Syftet med frågan var att få reda på om andra sidor och recensenter hade börjat bli klara med sitt omdöme för spelet, eftersom i princip inga sidor hade fått det innan lansering, kombinerat med det faktum att spelet krävde en heeeeeel del tid för att skaffa sig ett tillräckligt intryck i mina ögon.

Så när Oskar svarar: "Ja det ligger runt 75 på Metacritic." kan ni tänka er att jag nästintill blockade Oskar och fick panik för att jag plötsligt hade blivit påverkad av omvärldens (i mina ögon framstressade) intryck av spelet.

Jag blev genast osäker på mina egna intryck, började ifrågasätta vad det var jag missade som fick spelet att vara en sådan vattendelare och började tappa fokus på spelupplevelsen. Jag började leta efter brister och funderade på om det hade med det ena eller det andra att göra när allt jag borde ha gjort var att fortsätta ta in den känslan som jag senare skulle återvända till.

Efter en vecka (deadline för publicering var en vecka) hörde jag av mig till Oskar igen och bad om mer tid. Jag berättade att jag hade tillbringat nästan 50-60 timmar med spelet men kände att jag behövde mer. Jag vill få ut mer av det hela innan jag var redo för ett slutgiltigt betyg helt enkelt.

Oskar svarade att jag skulle ta den tiden jag behövde. [love]

Efter ytterligare 60 timmar med Hello Games rymdspektakel var jag redo. Känslan var intakt, sinnet fokuserat och den där "75/100 på metacritic"-känslan som hade letat sig in i mitt undermedvetna var nu som bortblåst.

Känslan av att vara säker på sin sak är förmodligen det bästa med att sätta ett betyg på ett spel. Känslan av att vara helt i synk med den sinnesstämning en känner i en upplevelse när den är som tätast och att dessutom se ett tydligt betyg framför sig är underbar.

För mig var känslan av utsatthet och ensamhet i kombination med att sträva efter ett högre syfte, det som gjorde att No Man's Sky var en självklar tiopoängare för mig. Det var mest med undermedvetna kring spelets buggar och förmodligen den där hatstormen från konsumenter som gått in med alldeles för höga/felinformerade förväntningar som fick mig att dra bort 0,1 poäng från en perfekt tia.

Och det är ju spännande det här. Hur påverkade vi recensenter tvingas bli av omvärlden innan vi sätter ett eget omdöme. Eller ska jag vara helt ärlig - en behöver inte ens vara recensent för att känna igen sig i detta. Det räcker ju egentligen med att säga att en gillar något som en majoritet inte gillar och vips pannkaka står en där och framstår som en idiot "som inte vet tillräckligt mycket om tv-spel".

Men då har jag bara detta att säga. Den som anser sig ha rätten att kritisera en annan persons upplevelse, är den som på riktigt har noll koll på vad det är vi pratar om här. Vi snackar inte om verktyg, mellanmjölk eller bilar här.

Vi pratar om högst subjektiva och unika upplevelser, beroende av sinnesstämning, rätt förväntningar (och där finns det ju en hel diskussion kring marknadsföringen av spelen iofs..) och framför allt möjligheten att uppleva dessa verk isolerat från andras påverkan.

Tänkte bara säga det.

Hur tänker du kring recensioner?

Ramadan Mubarak kära vänner!

Aaron Vesterberg Ringhög 27 maj 2017 13:591949 visningarKommentera: 3 !

Delar med mig av en fin beskrivning som en vän till en vän skrev på facebook, för att bättre än vad jag klarar, beskriva vad Ramadan är.

"VAD ÄR RAMADAN?

Att fasta under månaden Ramadan är en av Islams fem pelare (dvs en av Islams obligatoriska praktiker, de fyra övriga: trosbekännelsen, bönen, allmosan, vallfärden). Fastan innebär att vi inte äter eller dricker från soluppgång till solnedgång. Fastan är en del av Gudsdyrkan och syftet är att komma närmare Gud, att rena kroppen och fokusera på sin tro och andlighet. Ramadan utgör det islamiska årets nionde månad och då den islamiska kalendern följer månåret innebär det att Ramadan ”flyttar på sig” och alltid infaller tio dagar tidigare än föregående år (i gregorianska kalendern). Vi bryter fastan tillsammans med familj och vänner vid solnedgången, först äts dadlar sedan en stor måltid, iftar, som ofta pågår länge. Det sista målet vi äter innan fastan påbörjas igen innan soluppgången kallas suhoor.

Under Ramadan rekommenderas att fokusera på religiösa aktiviteter, att besöka moskén, göra mycket zikhr (upprepa Guds namn), duaa (bön), nattliga böner (taraweeh) och läsa Koran - många läser igenom hela Koran under Ramadan. Under de tio sista dagarna av Ramadan infaller Laylat ul-Qadr ”ödets natt”. Det var under denna natt som profeten Mohammed (frid vare med honom) fick sin första uppenbarelse. Under denna natt sägs att änglarna besöker jorden i stora skaror, alla som ber med hängivenhet får sina synder förlåtna och Gudsdyrkan som utförs under denna natt är lika mycket värd som dyrkan under 1000 månader. Vi vet inte exakt vilken av nätterna ödets natt infaller och därför rekommenderas att utöva mycket dyrkan under dessa tio dagar/nätter, helst i moskén. Många stannar i moskén hela tiden dessa tio dagar för att fullständigt fokusera på Gudsdyrkan (itikaf).

Ramadan avslutas med en av islams två högtider, Eid al Fitr. Innan Eid al Fitr ska man betala högtidens allmosa till fattiga, Zakat al Fitr, som utgörs av det ungefärliga priset för en måltid. På dagen för Eid al Fitr genomförs gemensam eid-bön utomhus eller i moskén (vid dåligt väder) och sedan bryter alla fastan tillsammans vid solnedgången. Iftar på eid-dagen är en stor festmåltid, presenter delas ut till barnen och firandet kan pågå i flera dagar. Vi önskar varandra Eid Mubarak (välsignad högtid).

Inför Ramadan kan vi säga Ramadan Mubarak (välsignad Ramadan) eller Ramadan Kareem (generös Ramadan) till varandra. Som svensk/icke muslim går det bra att säga glad Ramadan eller trevlig Ramadan, om det känns lättare. Men snälla, undvik alla negativa kommentarer! Ofta får vi höra saker som ”vad jobbigt för dig som måste fasta!”, ”jag skulle ALDRIG klara det, vilken plåga!” eller ”stackars dig!”.. Ramadan är en underbar, glädjefylld och fridfull (hög) tid – som varar en hel månad! En tid för gemenskap och samvaro (och makalöst goda måltider!.). Det är en tid att stärka sin tro och fokusera på sin andlighet, en tid att reflektera över skapelsen, sig själv, över tacksamheten för alla välsignelser, en tid för förlåtelse och eftertanke. En tid att vårda sin själ. <3

Ramadan 2017 infaller lördagen 27 maj och avslutas 25 juni med Eid al Fitr, inshaAllah."

(bilden har jag klippt in själv för att visa hur Iftar kan se ut)

Ha en härlig månad med de nära och kära alla muslimska medlemmar här på Loading![love]

Veckan med stort V är här.

Aaron Vesterberg Ringhög 23 maj 2017 12:401923 visningarKommentera: 4 !

Äntligen är det dags att sätta tänderna i Shinji Mikamis otvivelaktigt kanske bästa actionspel någonsin, att släppas loss på PC.

Oavsett kvalitén i portningen är det inget snack om att jag nu har bestämt mig för recensionsupplägg. Det blir en "streamad recension" där du som vill kan få se mig spela igenom hela spektaklet i ca fem sittningar, för att delvis skaffa dig en egen uppfattning, men dessutom se mig peka ut de otroliga detaljer Vanquish har att bjuda på (som jag minns dem).

Huruvida jag lyckas ordna med discolampan i bakgrunden återstår att se... oavsett vilket - blir det en upplevelse värd att analysera djupare än någonsin tidigare.

Häng med när det beger sig vetja! [cool]

Vanquish 4K 60fps.

Aaron Vesterberg Ringhög 12 maj 2017 00:252164 visningarKommentera: 1 !

Förstår du hur stort det här är?

Det tror jag. [wink]

Oavsett vilket är det rent objektivt världen tightaste tredjepersonsskjutare alla kategorier någonsin ever in my life forever and ever.

Objektivt alltså.

Utöver det innehåller det en av de mest mjöliga berättelserna någonsin. Med en fruktansvärt märklig och frustrerande cliffhanger som vi återkommer till.

Och de bästa fienderna. Och de bästa vapnen. Och .. men vänta... nu skriver jag ju ändå?!

Nej, nog nu. Jag återkommer till Vanquish. Lita på det.

Däremot kan jag passa på och ställa en fråga - hur sugen är du på att se mig försöka mig på den svåraste svårighetsgraden i Vanquish i en stream-serie via Loadings kanal..?

Gör din röst hörd i kommentarsfältet om det låter intressant.

Avslutningsvis tar vi en tillbakablick sju år och spanar på Vanquish ursprungliga trailer. Mycket nöje!

https://youtu.be/SvaIR-9RP-k

Allt gott!

(Vanquish 4K 60fps...[love])

The Division Survival-stream 21:00 26/3

Aaron Vesterberg Ringhög 26 mar 2017 14:592574 visningarKommentera: 0 !



EDIT:
Jag försökte mig på en extraction tidigare idag, men var tvungen att avbryta på grund av att livet knackade på dörren. DÄRFÖR gör jag ett nytt försök när barnen lagt sig ikväll 21:00. Häng med då!

Tidigare inlägg:

Alright ... är du nyfiken på hur Survival är upplagt?

Kort och gott. Jag är sårad, infekterad och hungrig. Snöstormen tar långsamt kål på mig om jag inte lyckas klä mig varmt eller hålla mig när värmekällor.

Förmodligen det mest intensiva spelläget (som kom som DLC i fjol) i The Division, inte minst om jag hamnar på en startpunkt där mina förutsättningar är som sämst.

Men nog med snack. Se själv vetja! 21:00. [smile]

https://www.youtube.com/channel/UCqx_VJYYnXVb8UQO36__mJw

Tidigare inlägg

Så förstör vi Zelda: Breath of the Wild

19 mar 2017 22:507

Jag kommer förmodligen inte tycka om Zelda: Breath of the Wild lika...

Loreen ... jag är mållös.

26 feb 2017 10:4618

[url=http://loreenofficial.com/assets/images/header.jpg][img]http://lo...

Nyfiken på nya användargränssnittet på Xbox One?

24 feb 2017 10:490

[url=http://compass.xbox.com/assets/68/12/6812acbb-629d-4606-ab63-491c...

Varför Xbox och Playstation när PC..?

9 feb 2017 13:2921

"PC Masterrace" heter det ju. Jag har i nästan hela mitt...

Det handlar om garaget

30 jan 2017 14:070

Måste skriva något om den fantastiska upplevelsen som garagestriden i...