Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Aaron Vesterberg Ringhög

Registrerad: 1 nov 2016 20:22 Senaste besök: I går 21:44 Online: Nej

Skarpnäck AaronVesterbergR Aaron VR Sweden

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Så förstör vi Zelda: Breath of the Wild

Aaron Vesterberg Ringhög19 mar 2017 22:502329 visningarKommentera: 7 !

Jag kommer förmodligen inte tycka om Zelda: Breath of the Wild lika mycket som du om jag ska vara ärlig. Och tyvärr tror jag inte jag är ensam.

Mer specifikt syftar jag på det faktum att vi inte kan sluta prata om spelet av olika anledningar och det borde ju vara en positiv sak (och är givetvis även det i viss mån), men ... nej.

För av allt att döma är Zelda: Breath of the Wild trots alla de nya inslagen fortfarande ett och samma spel om en pojke som räddar en flicka (nej, jag bryr mig inte om Zelda faktiskt "hjälper Link" eftersom jag inte spelar som Zelda och därför inte får känna mig som den starka kvinna du vill framhäva henne att vara) efter att han har besegrat samma gamla Ganon för tionde gången.

Var jag dum som förväntade mig något annat av ett Zelda-spel? Kanske.

Av allt att döma är Links nya äventyr snarare nytt i sina system och rytmen kring dessa. Den nya kartan, den närmast obefintliga handhållningen och upptäckarglädjen som blommar ur detta. Nytt i sitt sätt att inte erbjuda mig logiska och samtidigt kluriga pussel i strängt regelbaserade tempel, utan snarare låta mig använda spelets verktyg till att få lista ut lösningarna på egen hand.

Av allt att döma är det just det här som gör att jag vid det här laget inte längre ser särskilt mycket fram emot att själv få "upptäcka" Breath of the Wild.

För när allt kommer till kritan kommer jag ju nu veta att Ganon ska besegras (och att jag faktiskt KAN besegra honom). Jag vet redan att det går att göra saker i världen efter att jag är klar med huvudberättelsen. Jag vet redan att det mest förväntade sätten att ta mig an spelets utmaningar inte längre är de enda. Jag vet redan att jag KAN experimentera runt med spelets system för att ta mig fram i världen.

Jag vet redan detta och kommer därmed heller inte känna samma "Ahaa!!?!" för varje gång jag upptäcker något nytt. Inte på samma sätt som du gjorde.

För du hade förhoppningsvis inte fått höra alldeles för mycket om spelet innan du begav dig ut i Hyrule. Du hade gissningsvis inte koll på OM det är ytterligare ett Zelda där målet är att hjälpa Zelda och besegra Ganon. Du kanske kunde uppleva din resa med Link genom att ständigt förvänta dig något annorlunda, något nytt även i berättelsen, alltmedan att du ändå upptäcker antalet nya inslag i spelsystemen.

Men inte jag.

Nej, mina förväntningar är nu tyvärr troligtvis alldeles för realistiska.

Jag förväntar mig nämligen att varje vänd sten och varje hörn i spelet vid det här laget knappast kommer blåsa av mig underbyxorna med sina innovativa system och algoritmer. För det är ju precis vad som har beskrivit så väl.

Hur häftigt det är med alla unika situationer som KAN uppstå.

Hur coolt det är att få sitta på den där bergskanten och grilla käk medan regnet pågår i väntan på att få klättra vidare.

Men kommer det vara lika coolt för mig?
Kommer jag slås lika mycket av antalet "Wow, det här trodde jag då aldrig?!"-stunder som du?

Förmodligen inte.

End of rant.

« Till bloggen

Kommentarer

Woosley19 mar 2017q

"För av allt att döma är Zelda: Breath of the Wild trots alla de nya inslagen fortfarande ett och samma spel om en pojke som räddar en flicka (nej, jag bryr mig inte om Zelda faktiskt "hjälper Link" eftersom jag inte spelar som Zelda och därför inte får känna mig som den starka kvinna du vill framhäva henne att vara) efter att han har besegrat samma gamla Ganon för tionde gången."

Det är ju detta som är en av de mest fascinerande sakerna med Zelda-spelens "gemensamma" story. Att de här stackars karaktärerna är ödesbestämda att genomleva the rise and fall of Ganon (eller the fall of Link om man följer den branchen efter ett av spelen) om och om och om igen, ständigt reinkarnerade genom världshistorien och ständigt tvungna att ta upp striden igen. :)

Aaron Vesterberg Ringhög20 mar 2017q

Woosley:

Det är ju detta som är en av de mest fascinerande sakerna med Zelda-spelens "gemensamma" story.


Må så vara. Kan hålla med på ett hörn där också. Men jag känner väl bara att jag vill ha möjligheten att upptäcka att det är "samma gamla visa" på egen hand. :)

lonian20 mar 2017q

Får spelet på måndag, men kommer nog inte hinna spela förrän nästa helg på wiiu. Det är kasst alltså?

Tobias Söderlund20 mar 2017q

Det är inte kasst, lonian.

Det är ett rätt så klassiskt Zelda... med större fokus på sidouppdrag än på den huvudsakliga berättelsen, större ytor, fler föremål (med vapen och annan utrustning som går sönder), färre stora grottor men fler små och en Link som kan hoppa och klättra.

Typ.

Det känns fräscht för att vara ett Zelda, men det säger mer om hur extremt statiska Zelda-spelen är än hur mycket detta spel gör nytt rent allmänt.

Aaron Vesterberg Ringhög20 mar 2017q

lonian:

Det är kasst alltså?


Nej precis, det finns nog inget som säger att det är kasst, det är inte direkt det jag syftar på. Snarare hur allt prat kring det förtar min egen upplevelse eftersom den i så stor mån vilar på upptäckarglädjen som jag nu har alldels för rimliga förväntningar på (i värsta fall orimliga).

Johannes Flyckt20 mar 2017q

Det är ju det här som är det luriga med riktigt hypade och omdiskuterade spel. För egen del så håller jag mig borta från alla forum, bloggar och podcast tills jag känner mig nöjd med upplevelsen. Jag skulle exempelvis aldrig läsa denna blogg om jag inte var färdig med spelet. Alla dessa små till synes spoilerfria intryck man läser om kan tillslut bilda en större (undermedveten?) spoiler.

Aaron Vesterberg Ringhög21 mar 2017q

Johannes Flyckt:

Alla dessa små till synes spoilerfria intryck man läser om kan tillslut bilda en större (undermedveten?) spoiler.


Ungefär så ja. Oerhört frustrerande.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.