Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: 19 apr 2018 16:36 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Hoppa i 2 dimensioner #88: Donkey Kong Country 2

Schultz 19 apr 2018 09:0637 visningarKommentera: 1 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#88: Donkey Kong Country 2: Diddy´s Kong Quest

Om Donkey Kong Country hade släppts lite, lite senare än det gjorde hade det inte blivit den framgångssaga det blev. Grafiken var för sin tid minst sagt episk, även om vi är många som tycker att det än idag är ett bra plattformsspel (om än inte 100/100 – Super Power).

Ett år senare när Donkey Kong Country 2 släpptes var hypen mestadels över. Playstation och Saturn hade anlänt och 2D-grafik som såg ut att vara 3D kunde man fnysa åt. Det var RIKTIG 3D som gällde.

Super Nintendo var dock inte helt död och det var väl ingen tvekan om att Rare var tvungna att följa upp sitt monsterspel med en uppföljare, redan till nästa julhandel.

Tur var väl det för Donkey Kong Country 2 är det klart bästa spelet i originaltrilogin och definitivt där uppe nånstans i toppen bland de bästa plattformsspelen överhuvudtaget till SNES. Även om det förstås är fånigt trångt där uppe på toppen.

Det andra äventyret tar sin början ungefär där det första slutade. Denna gång är det Donkey Kong som blivit kidnappad och det piratskepp som agerade slutarena i Donkey Kong Country inleder äventyret – som förstås går i pirattema denna gång.

Donkey Kongs ersättare är den smidiga Dixie Kong. Hon är inte stor och stark som Donkey utan istället liten, snabb och kan snurra sina flätor för att sväva. Jag gillade Donkey Kongs tyngd, föredrog alltid honom framför Diddy men Dixie öppnar upp för en ny spelstil och banor som kan tacklas på ett nytt sätt.

Det mesta är förstås sig likt – överallt kryllar det av Kremlings, tunnor kan kastas, den släpiga kontrollen är oförändrad och bokstäverna K, O, N och G ligger utspridda för att samlas på banorna. Det första Donkey Kong Country hade knappast tjatat ut serien (än) så att Rare valde att köra vidare på det säkra spåret gör inte alltför mycket.

Det märks att man använde det där året för att slipa på en hel del. Här finns fler banor, världskartan är något mer öppen och lättnavigerad och bandesignen är tightare. Donkey Kong Country 2 har status som ett ganska svårt spel, vilket också gör att det håller ganska mycket längre än det första spelet.

Att man gått ifrån första spelets djungeltema har också öppnat upp för betydligt mer inspirerade världar och banor. Pirattemat blommar ut ordentligt här, men det finns också en lavavärld och ett nedlagt, kusligt nöjesfält bland annat.

Det finns också mer saker att samla, med bättre belöningar för att göra så. Jag kunde tycka att det första Donkey Kong Country saknade en morot för att fortsätta spela när man väl klarat det. I Donkey Kong Country 2 blir jag mer besatt av att klara allt, och det känns som en sann prestation när jag väl lyckats.

Donkey Kong Country 2 är inte ett lika slipat spel som Super Mario World, eller många av de andra plattformsspelen från denna tid som har åldrats lite bättre. Men det visar verkligen att den här serien aldrig handlade om ett sexigt yttre enbart. Donkey Kong Country 2 är ett välfyllt, kul och inspirerat äventyr och väl värt att spela igenom än idag.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies
#81: Flicky
#82: Limbo
#83: Inside
#84: Shovel Knight: Shovel of Hope
#85: BoxBoy!
#86: Mickey Mania
#87: Kung Fu Rabbit

Hoppa i 2 dimensioner #87: Kung Fu Rabbit

Schultz 18 apr 2018 09:1642 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#87: Kung Fu Rabbit

Dåliga plattformsspel är inte det jag tycker värst om. Det jag tycker värst om är plattformsspel som aldrig ens hade någon ambition. Som liksom bara är ett plattformsspel för att någon tänkte att det var lätt att skapa ett plattformsspel. Som satte sig ner och skapade ett identitetslöst, ambitionslöst och onödigt spel.

Kung Fu Rabbit är ett sånt spel. Ursprungligen släppt till iOS och Android men sedermera portat till andra format. Kontroll genom att kladda på pekskärmen blev till kontroll genom riktiga styrspakar. Kung Fu Rabbit är uppenbart skapat efter mobiltelefoners begränsningar, något som blir smärtsamt uppenbart om man spelar det på exempelvis PS Vita.

I Kung Fu Rabbit är man en kanin. Som kan kung fu, antar jag. Inte för att man får utöva särskilt mycket kung fu i det här spelet. Den visuella designen anammar i alla fall någon slags asiatisk stil där vår kanin får hoppa runt bland dojos, i grottor och se körsbärsblomstrande träd visa upp sig i bakgrunden.

Allt påminner väldigt mycket om ett typiskt gammalt flash-spel. Någon har ritat lite block, placerat ut dem på en karta och så är en plattformsbana skapad. Hoppandet är det väl egentligen inget fel med men det händer liksom inget spännande i det här spelet. Kaninen hoppar mellan plattformar, undviker att nudda giftig mark, samlar lite morötter och försöker ta sig i mål.

Det finns fiender. De besegras genom att man går in i dem när de vänder ryggen mot. Då slår man. Det görs alltså automatiskt och inte med en knapp, vilket uppenbart är ett arv från mobilversionerna. Men det känns orimligt klumpigt och fel när man spelar det på en riktig spelkonsol. Hur svårt hade det varit att lägga till en knapp för att slå?

Kung Fu Rabbit försöker förstås inte vara något märkvärdigt men blir heller aldrig något mer än en utvecklares hopp att kunna tjäna en hacka på ett snabbutvecklat, oinspirerat spel.

Den tvådimensionella plattformsgenren är så rik att det inte finns någon poäng alls i att spela ett sånt här spel. Det finns tusentals andra spel att välja istället.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies
#81: Flicky
#82: Limbo
#83: Inside
#84: Shovel Knight: Shovel of Hope
#85: BoxBoy!
#86: Mickey Mania

Hoppa i 2 dimensioner #86: Mickey Mania

Schultz 17 apr 2018 09:5059 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#86: Mickey Mania

Jag gissar att den Disneykaraktär som fått vara med i flest spel är Musse Pigg. Under maskotplattformsspelens storhetstid känns det som att det rent ut sagt pumpades ut spel med Musse Pigg. Och även om det finns en del dåliga exempel (hej Fantasia) är flera spel riktigt bra.

Mickey Mania är inte det mest populära eller klassiska plattformsspelet med Musse Pigg. Det släpptes sent under 16-bitseran och portades även till 32-bitskonsoler såsom Playstation. Där hade det såklart inte någon chans att mäta sig mot de nya, häftiga 3d-spelen.

Framförallt känns Mickey Mania ambitiöst och snyggt. Det är en vandring genom Musse Piggs historia och några av de mer klassiska filmerna han varit med i. Att få återuppleva dem såsom interaktiv underhållning är poängen, mer än att bjuda på det tightaste eller mest originella plattformandet.

Äventyret inleds med att vi får spela igenom Musse Piggs första animerade kortfilm – Steamboat Willie. Allt är svartvitt förutom Musse Pigg själv, som sportar sitt mer moderna yttre från senare filmer. Även om det går att stöta på original-Musse, som är upptagen med att styra båt.

Från Steamboat Willie – som vandrar från svartvitt mot färg - fortsätter äventyret in i den klassiska kortfilmen The Mad Doctor. Episoden utspelar sig i ett kusligt slott med opålitliga hissar, fladdermöss och skelett. Plattformandet är aldrig något utöver det vanliga, men miljöerna är levande och det här är ungefår så nära en tecknad film man kommer med de gamla 16-bitarskonsolerna.

Även om det förstås kändes lite närmre tecknad film där och då än det gör idag.

Mickey Mania är ganska kort, men är fyllt av varierande miljöer och upprepar sig sällan. Jag minns många plattformsspel från denna tid med banor som bara fortsatte och fortsatte. Mickey Mania tjatar inte ut någonting utan får med ganska många av Musses kortfilmer under de dryga 45 minuter det tar att spela igenom det.

Och även om 32-bitarskonsolerna stod för dörren var scenen där Musse jagas av en arg älg imponerande, särskilt på Mega Drive som inte kunde skryta med SNES:ens Mode7.

Mickey Manias fall är väl den något svajiga kontrollen och hur plattformandet helt enkelt inte är like tight som många andra spel från denna tid. Spelet är verkligen välanimerat, men ibland är det som att det nästan händer lite för mycket. Fiender rör sig smidigt, men det blir också lite grötigt när Musse ska hoppa över dem och slåss mot dem (genom att kasta kulor!). Det känns ganska klumpigt ibland när man bara står framför en fiende och kastar kulor till han är död.

Det är fullt föreståeligt att Mickey Mania inte nämns lika ofta som exempelvis Castle of Illusion, Ducktales eller en rad andra klassiska Disney-spel. Det säger mer om hur många bra spel Disney (oftast med hjälp av Capcom) faktiskt fick ur sig under denna era än något om Mickey Manias kvalitet. Det är ett trevligt plattformsspel, ett av de snyggare från sin tid och en kul resa genom Musses historia för de som gillar Disney.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies
#81: Flicky
#82: Limbo
#83: Inside
#84: Shovel Knight: Shovel of Hope
#85: BoxBoy!

Hoppa i 2 dimensioner #85: BoxBoy!

Schultz 16 apr 2018 11:5672 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#85: BoxBoy!

När HAL inte är upptagna med att göra nästa copy- and paste-uppföljare i sin Kirby-serie hittar de ofta på något ganska knasigt och kul. De har gjort en hel del sådana där spel som är udda, uppfinningsrika och som personifierar mycket av det jag gillar med japanska spel så mycket.

BoxBoy! är ett sådant spel. Inte något som sätter världen i gungning kanske, men fyndigt, udda och oerhört charmigt.

Att kalla BoxBoy! för en plattformare blir kanske lite fånigt. Det är mer av ett pusselspel, men använder plattformande som mall. Vår huvudperson är såklart boxpojken, som vandrar runt i en tvådimensionell, mestadels svartvitt värld, och hoppar.

I denna värld finns egentligen inga fiender utan det handlar bara om att lista ut hur man kan ta sig till målet på varje bana. Och kanske samla några kronor på vägen.

För att överkomma de flesta hinder behöver BoxBoy klämma fram lådor. Beroende på bana får man dra fram olika många lådor ur sin kropp, som kan staplas på varandra i olika former. Fyra lådor kan forma ett klassiskt Tetris-L. Eller någon av alla andra tänkbara konstellationer man kan komma på med hjälp av fyrkantiga lådor.

Ibland behöver man skapa lådor för att blockera en laserstråle. Andra gånger behövs lådorna för att skapa en slags hake, så att man kan hoppa mot en höjd, haka sig fast och sedan dra sig upp. Det som ändå kvalificerar BoxBoy! som ett plattformsspel är hur lådorna för det mesta används för att i slutändan klara av klassiska plattformsutmaningar.

BoxBoy! är ett sånt där spel som känns precis lagom på alla sätt och vis. Det är lagom svårt. Man klurar en stund, men fastnar sällan sådär så att man blir frustrerad. Nya hinder, som tvingar en att tänka på nya sätt, introduceras lagom ofta. Och spelet är precis lagom långt – engagerande hela vägen igenom utan att man tröttnar eller känner att där borde ha funnits mer.

Det enda jag kan tycka är lite onödigt är några upplåsbara extra-lägen som går på tid. Det är en form av stress som inte riktigt gifter sig med spelupplägget - som i huvudspelet handlar om att klura, prova och ta det rätt chill.

Det är lite komiskt att HAL vid något tillfälle funderade på att slänga in en boxformad Kirby som huvudperson. Det säger väl en del om hur den här typen av Nintendo-knutna företag fungerar. Jag är glad att BoxBoy fick bli en ny hjälte, huvudroll i sin egna spelserie.

BoxBoy! besitter mycket charm i all sin enkelhet. Paletten består till 99% av svart och vitt, men det gör också att fokuset verkligen kan vara på pusslandet. Lösningen handlar aldrig om att lyckas se något som blandats in i omgivningen.

Jag gillar också de olika accessoarer man kan köpa för kronorna som går att samla på banorna. Såsom en ninja-mask. Det känns spexigt på rätt sätt.

Det finns också en handling, även om den sällan blir mer än att BoxBoy rör sig från värld till värld och möter upp några vänner på vägen. Det bidrar ändå till att skapa BoxBoys universum.

Detta universum byggde HAL vidare på i två till spel, innan spelserien bestämdes vara avslutad.

Tre spel till BoxBoy, det känns också precis lagom.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies
#81: Flicky
#82: Limbo
#83: Inside
#84: Shovel Knight: Shovel of Hope

Hoppa i 2 dimensioner #84: Shovel Knight

Schultz 11 apr 2018 13:22112 visningarKommentera: 2 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#84: Shovel Knight: Shovel of Hope

På ytan ser Shovel Knight ut att vara ett nästan pinsamt exempel på ett spel som är alltför besatt av att hylla retrotitlar. De flesta av beståndsdelarna i äventyret går att spåra till specifika, klassika spel – främst från NES-eran. Såsom att vi kan studsa på fiender med en spade, likt farbror Joakim gör med sin stav i Ducktales.

Eller en Super Mario Bros. 3-doftande världskarta.

Städer precis som i Zelda 2.

Ett bossupplägg som i Mega Man.

Trots att Shovel Knight hämtat så ogenerat från andra spel lyckas det på något sätt ändå vara ett fantastiskt spel i sig självt. Som har en egen identitet.

Jag skulle till och med säga att det är bättre än de flesta av sina förebilder och i förlängningen ett av de bästa plattformsspelen av den här typen som har gjorts.

Shovel Knight: Shovel of Hope – som är den första delen av fyra äventyr med olika karaktärer från den här världen – handlar om ett fantasyland som har fått besök av ondska. Shovel Knights bästa polare, Shield Knight, är försvunnen och den onda häxan Enchantress har värvat 8 av världens övriga riddare till den onda sidan. Shovel Knight ger sig förstås ut för att ställa allt till rätta.

Shovel Knight känns mycket som alla inspirationskällor, hela tiden och allt på en gång. Banorna är av Mega Man-längd och avslutas ofta med en strid mot en av de onda riddarna. Även om man inte väljer fritt bland de åtta huvudbanorna från en meny, utan istället vandrar runt på en världskarta. Det ger spelet en känsla av frihet då det oftast finns flera banor att välja mellan, med städer och andra utmaningar – vandrande fiender på kartan á la Super Mario Bros 3 bland annat – däremellan.

Banorna är klassisk, old school-plattformsaction. Shovel Knight hoppar, studsar med sin spade och slår på fiender. Nya förmågor låses upp, dock inte från bossarna utan istället hittas de på banorna eller köps i städerna. Svårighetsgraden är ganska lagom med checkpoints här och där på banorna. Dock tappar man pengar, som om de inte plockas upp i nästa liv, är förlorade för alltid.

Shovel Knight får helt till känslan i alla delar. Bandesignen är oerhört tight med fiender som kan straffa en hårt om man slarvar. Överallt finns hemliga rum som endast gör sina skatter synliga om man slår sönder en lömsk vägg. Varje bana introducerar någon ny nisch – som vatten där man hoppar högt och långsamt eller plattformar som sjunker beroende på hur mycket tyngd som vilar på dem. Själva världen och designen på den känns också enhetlig och uppfriskande. Varje boss är en egen karaktär, stilfult designad och med en matchande personlighet.

Shovel Knight blir också mycket mer än bara ett gäng banor tack vare världskartan, städerna och att det finns en hel del annat att pyssla med än att bara spöa alla bossar. Det känns meningsfullt att klara och hitta allt då belöningarna för det mesta är intressanta. Som en ny rustning som ger en unik förmåga.

För att runda av hela paketet kan Shovel Knight skryta med ett fantastiskt soundtrack, i klass med de mest välljudande Mega Man-spelen.

Teamet bakom Shovel Knight har inte bara skapat en fantastisk hyllning till de 8-bitarskonsoler som stod i många av våra hem. De har uppenbart spelat en väldans massa spel och förstått precis vad som gjorde de bästa av dem så bra. Shovel Knight är ett koncentrat av det bästa av det bästa och slår de flesta av sina förebilder på fingrarna.

De tre expansionerna (varav den sista av dem släpps snart!) tar vi separat. De är nämligen så matiga och bra att de förtjänar sin egna texter.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies
#81: Flicky
#82: Limbo
#83: Inside

Tidigare inlägg

1 2 3 4 5 ... 31 | nästa | sista

Hoppa i 2 dimensioner #83: Inside

29 mar 2018 12:470

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #82: Limbo

28 mar 2018 11:030

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #81: Flicky

23 mar 2018 10:573

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #80: Kirby Star Allies

21 mar 2018 14:320

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #79: Tiny Barbarian DX

15 mar 2018 15:520

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #78: The Deer God

14 mar 2018 09:072

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #77: Ducktales

13 mar 2018 12:030

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #76: Cheesy

12 mar 2018 16:590

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #75: Slime-San

2 mar 2018 10:062

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #74: Sonic the Hedgehog 3

1 mar 2018 10:433

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #73: Ice Climber

28 feb 2018 09:230

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #72: Geometry Dash

27 feb 2018 14:350

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #71: Tombi! 2

23 feb 2018 11:310

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #70: Yoshi´s Island

22 feb 2018 12:450

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #69: Rocket Knight Adventures

20 feb 2018 12:203

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #68: Chibi Robo: Zip Lash

16 feb 2018 09:350

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #67: Dokuro

15 feb 2018 13:260

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #66: Kirby´s Dream Land

14 feb 2018 11:040

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #65: Super Mario Run

12 feb 2018 11:220

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #64: Mutant Mudds

9 feb 2018 12:070

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

1 2 3 4 5 ... 31 | nästa | sista