Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I dag 16:46 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Hoppa i 2 dimensioner #100: Super Mario World

Schultz 16 maj 2018 14:2457 visningarKommentera: 3 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#100: Super Mario World

Jag insåg snabbt att Super Mario World var världens bästa spel någonsin, när jag spelade det som ung grabb där i början av 90-talet.

Sedan dess har många andra bra spel korsat min väg. Det finns många andra spel som jag känt är ”Världens bästa spel någonsin”. Men till slut går jag alltid tillbaka till Super Mario World.

På ett sätt är jag lite besviken över att inget annat plattformsspel har överträffat Super Mario World under den här mängden av år som gått. Det har kanske förstås att göra med att Super Mario World är i stort sett perfekt. Ett plattformsspel som var och är helt komplett och oändligt omspelbart.

Efter Super Mario Bros. 3 fanns det väl bara en väg för Shigeru Miyamoto och hans team att gå vidare. Att göra något ännu större, snyggare och mer fantasirikt.

SMB3 introducerade 8 separata världar, alla med varsin liten världskarta. Det var något nytt, gav spelaren frihet och fick alla banor att kännas som en del av något mycket större.

Super Mario World tog detta koncept och expanderade stort. De 8 världarna var inte längre separata utan sammankopplade inuti en enhetlig, stor värld. Och med detta introducerades de hemliga vägarna.

Många av banorna i Super Mario World har inte bara ett mål utan två. Beroende på vilken väg man tar öppnas nya banor på världskartan i olika riktningar. Man kan gå runt bossbanor, hitta den gömda Star Road och tampas med Bowser utan att ha sett ens halva spelet.

Även om allt det förstås kräver att man luskat fram spelets många och kluriga hemligheter.

Super Mario World är verkligen fullt av just hemligheter. En gömd plats som verkar närmast orimlig att man ska hitta. Som leder till en bana som är så kul och finurlig att ingen borde tillåtas att missa den.

Mario är sig lik här, men har lärt sig en del nya tricks och fått nya powerups - även om de sammantaget är klart färre än i SMB3. Dinosaurien Yoshi kan man rida på och är ett helt nytt sätt att ta sig fram på. Och vingkappan är det roligaste och mest utmanande sättet Mario någonsin har flugit på.

Banorna är också mycket mer än bara en rak sträcka till målet. Visst kan man springa framåt, stompa goombas och hoppa mellan plattformar i rask takt. Men banorna lockar lika ofta till experimenterande, att man skuttar runt och provar saker. Försöker hoppa på så många fiender i rad som möjligt, för att samla extraliv.

Eller hitta ballongen så att Mario blir full av luft och svävar iväg.

Få andra plattformsspel lyckas med just det här – att få till den där enorma glädjen av att bara latja runt, inte specifikt försöka klara banorna så snabbt eller effektivt som möjligt.

Jag älskar svåra plattformsspel. De där man dör och dör och dör. Spel som Celeste eller Super Meat Boy, där poängen är att bli skicklig och klara spelet så bra man bara kan.

Marios spel och framförallt Super Mario World handlar om något annat, och jag tilltalas så av det. Av att få leka av sig och låta ens fantasi bestämma exakt hur man vill göra, istället för att lära sig det absolut korrekta sättet att ta sig an en utmaning.

Super Mario World strålar verkligen av ren glädje. Marios värld är färggladare och barnsligare än någonsin. Man tar tillvara på Super Nintendons utökade palett på ett fantastiskt sätt, även om såklart många tekniskt sett snyggare spel släpptes till formatet senare. Koji Kondos musik är också helt fantastisk - sprallig, lekfull och så medryckande att det är omöjligt att inte nynna med.

Jag har spelat igenom Super Mario World fler gånger än något annat spel. Och jag tröttnar aldrig. Det finns alltid något nytt att upptäcka och så många olika sätt att spela på att varje återbesök blir till en oväntad och spännande upplevelse.

Inget annat plattformsspel skänker mig sådan glädje som Super Mario World.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies
#81: Flicky
#82: Limbo
#83: Inside
#84: Shovel Knight: Shovel of Hope
#85: BoxBoy!
#86: Mickey Mania
#87: Kung Fu Rabbit
#88: Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest
#89: The 2D Adventures of Rotating Octopus Character
#90: Kirby: Triple Deluxe
#91: Donald Duck in Maui Mallard
#92: Mega Man
#93: Mega Man 2
#94: Mega Man 3
#95: Mega Man 4
#96: Mega Man 5
#97: Mega Man 6
#98: Azure Striker Gunvolt
#99: Azure Striker Gunvolt 2

Hoppa i 2 dimensioner #99: Azure Striker Gunvolt 2

Schultz 15 maj 2018 09:4162 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#99: Azure Striker Gunvolt 2

Att en Mega Man-klon ska få en uppföljare känns givet. Det är en del av grejen. Det kan aldrig bara komma ett spel.

Det vore som att det inte fanns bossar. Eller vapen att samla, banor att väljas i valfri ordning. Så hade vi inte kunnat ha det.

Inti Creates skapade en bra grund i Azure Striker Gunvolt, ett spel som lånade mycket från Capcoms klassiska spelserie men också lyckades kännas eget. Det var ett riktigt spektakel stundtals, kulor som flyger över skärmen, elchocker och explosioner i högt tempo.

I uppföljaren är inte bara Gunvolt spelbar utan denna gång får han sin alldeles egna Zero i Copen - som mest var en sidokaraktär i mängden i det första spelet.

Det går att titta på en screenshot från 2an och inte se någon skillnad mellan detta och det första spelet. UI:t ser närmast identiskt ut, grafik återanvänds och Gunvolt styrs och fungerar precis som i det första spelet. Han har fått ett par nya vapen, men använder för det mesta samma arsenal och uppsättning rörelser.

Gunvolt och Copen har varsin kampanj, med mestadels egna banor och några som återkommer - där de ibland möter varandra och agerar subboss. Framförallt spelas de på väldigt olika sätt, där Copen till och med kan vara min nya favorit.

Copen är lite som en blandning av X och Zero, där han har ett mer kompetent skjutvapen än Gunvolt som faktiskt kan göra hyfsad skada på fiender. Hans specialvapen är dock mer kraftfulla och finns i flera varianter. Ett är en elektrisk ström, ett annat skjuter kulor men favoriten är energisvärdet som tvingar honom in i närstrid.

Han bär också ett jetpack och kan skjuta iväg sig i luften. Flyger han rakt in i en fiende taggar han dem, likt Gunvolt gör med sin pistol. Varpå de kan avslutas snabbt med övriga vapen.

Copens stridande och sätt att tackla banorna har en helt annan karaktär än Gunvolts. Detta ger spelet stor variation där båda kampanjer är en fröjd att ta sig igenom. Ingen är särskilt lång, med en total speltid som landar något över det första spelets.

Självklart finns en mängd ”challenges” att ta sig an denna gång också. Detta system är förbättrat då man inte behöver välja (max 3) innan man startar en bana. Dock är de återigen av den grindiga typen, såsom att klara en bana tre gånger och att få successivt bättre ranking.

Dessa uppdrag ger, precis som innan, mer material som kan användas för att skapa nya vapen och ny utrustning. Faktum är att majoriteten av prylarna är sånt man inte får bara genom att spela igenom kampanjen en gång. Moroten för att få ny prylar dör ju lite när det inte finns fler banor att ta sig an, men jag känner mig ändå mer manad här att spela om och samla allt - just eftersom Azure Striker Gunvolt 2 är ett roligare spel än sin föregångare.

Handlingen är återigen av det stökiga slaget, med mycket dialog fram och tillbaka mellan arga, högljudda animestereotyper. Jag bryr mig inte ett smack denna gång heller, och det finns som tur är en inställning för att stänga av all dialog i menyn.

Azure Striker Gunvolt 2 är en grym uppföljare som får mig att vilja jämföra hoppet mellan Mega Man och Mega Man 2. Det är ingen revolution men med små tillskott och förfiningar som gör hela upplevelsen oändligt mycket bättre. Bandesignen är tightare, Copen är ett fantastiskt tillskott och allt känns bara mindre bökigt och mer fokuserat.

Givet att plocka upp för de som saknar Mega Man X-serien eller bara letar efter en blixtsnabb actionrökare i två dimensioner.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies
#81: Flicky
#82: Limbo
#83: Inside
#84: Shovel Knight: Shovel of Hope
#85: BoxBoy!
#86: Mickey Mania
#87: Kung Fu Rabbit
#88: Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest
#89: The 2D Adventures of Rotating Octopus Character
#90: Kirby: Triple Deluxe
#91: Donald Duck in Maui Mallard
#92: Mega Man
#93: Mega Man 2
#94: Mega Man 3
#95: Mega Man 4
#96: Mega Man 5
#97: Mega Man 6
#98: Azure Striker Gunvolt

Hoppa i 2 dimensioner #98: Azure Striker Gunvolt

Schultz 14 maj 2018 11:3183 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#98: Azure Striker Gunvolt

Utvecklarna Inti Creates verkar minst sagt besatta av Mega Man. När de inte skapar ett spel i serien (9 och 10) eller en spinoff (Mega Man Zero, Mega Man ZX) så verkar de mest skapa spel som är uppenbara kloner (Mighty Number 9).

Jag förstår. Mega Man är jävligt fett, och eftersom Capcom på sistone mest ger ut gamla spel i serien på nytt igen så finns det ett ganska stort hål att fylla.

Azure Striker Gunvolt är ännu en Mega Man-klon men kommer med en del egna idéer. Fokuset ligger mer på action än plattformande, likt Mega Man X-serien, och känns väldigt stöpt i japansk kultur.

Vi är Gunvolt, en slags ”Adept” med särskilda förmågor. Han måste såklart döda flera andra av hans sort, då de gått och blivit onda under ledning av en argsint härskare med världsherravälde på agendan. Du känner igen det.

Det mesta är som ett Mega Man. Banor med en avslutande boss väljs i valfri ordning och nya förmågor låses upp. Gunvolt hoppar och skjuter och svårighetsgraden är relativt hög - även om det bleknar jämfört med flera av de svårare Mega Man-spelen.

Den egentliga svårighetsgraden här ligger i att få S-Rank på banorna.

Nischen i Azure Striker Gunvolt är hur ens pickadol är rätt svag och inte ens huvudsakliga medel för att förgöra fiender. Ens skott ”taggar” fiender, varpå ett målsökande elfält kan aktiveras - vilket är det som gör ordentlig skada. Detta ger spelet en egen känsla.

Man hoppar, taggar - gärna flera fiender åt gången - och gömmer sig sedan för att bränna sönder allt med sitt elfält. När det är aktiverat faller man sakta, vilket också gör det effektivt när man ska ducka bossars specialattacker.

Man känner sig riktigt stark, till en början nästan lite överdrivet kraftfull. Men ens energi laddar snabbt ur och när man behöver retirera för att ladda upp är man utsatt för fara.

Mellan banorna kan man skapa nya vapen och ny utrustning av olika föremål man samlat på sig. Det finns också ett gäng extrauppdrag att ta sig an, varpå man spelar om gamla banor för att klara dem på nytt och få ännu mer material.

Det är inte obligatoriskt att samla och skapa allt, men slutbossen kändes lite som en vägg för mig - när spelet fram till dess varit hyfsat överkomligt. Det gör Azure Striker Gunvolt lite upplagt för att man ska grinda, vilket jag misstänker att inte alla uppskattar.

Det finns också en slags ambition till handling, med gott om dialog här och där. För mig är allt bara ett rörigt, totalt ointressant animetjafs.

Animevibbarna syns i designen, som är stilistisk och stilren. Det här är väldigt vacker pixelgrafik och banorna tar en till varierade miljöer och banor. Varje bana kommer med något nytt utan att man överdriver med flippade inslag, såsom i de senare delarna av Mega Man X-serien.

Azure Striker Gunvolt är en trevlig Mega Man-klon som ändå lyckas bli sin egen grej på grund av ett udda sätt att strida på. Obligatoriskt för fans av genren, även om det inte riktigt når upp till de bästa av sina förebilder i Mega Man X-serien.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies
#81: Flicky
#82: Limbo
#83: Inside
#84: Shovel Knight: Shovel of Hope
#85: BoxBoy!
#86: Mickey Mania
#87: Kung Fu Rabbit
#88: Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest
#89: The 2D Adventures of Rotating Octopus Character
#90: Kirby: Triple Deluxe
#91: Donald Duck in Maui Mallard
#92: Mega Man
#93: Mega Man 2
#94: Mega Man 3
#95: Mega Man 4
#96: Mega Man 5
#97: Mega Man 6

Hoppa i 2 dimensioner #97: Mega Man 6

Schultz 11 maj 2018 15:03112 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#97: Mega Man 6

Det är lite knäppt att tänka sig att Mega Man 6 släpptes till NES 1994 (i USA). Då var redan Super Nintendo rätt gammal, med Playstation och nästa generation på ingång.

Mega Man 6 blev det sista spelet i serien till NES - och en helt okej avslutning ändå.

Capcom tappade lite greppet om serien efter det tredje spelet och 6an gör heller inget för att utmärka sig som en av de bättre delarna till NES. Men jag föredrar det ändå framför det femte spelet, av några anledningar.

Dr Wilys tafatta försök till att lura alla innefattar denna gång ett alias i Mr X. Han har anordnat en turnering där robotar från världen över tävlar. De är såklart onda och snart slutar allt i ännu en ondskefull plan om världsherravälde.

Denna gång speglar robotbossarnas design olika länder och kulturer. Såsom Flame Mans turban, som ger honom ett arabiskt utseende. Yamato Man, från Japan. Knight Man som för tankarna till europeisk medeltid. Och Tomahawk Man, nån sorts märklig hyllning till amerikansk historia - med tillhörande smått Vilda Västern-inspirerad bana.

Det mesta som lades till i varje uppföljare har letat sig in här. Bensliden och Rush från trean, Mega Bustern från fyran och bokstäverna från femman som låser upp Beat i spelets slutskede. Denna gång har man piffat till Rushs förmågor och gjort dem lite mer användbara. En av dem ger Mega Man ett kraftigt slag, som dessutom kan laddas upp. Det är ett närstridsvapen som faktiskt blir ett seriöst alternativ för att tackla många av banorna.

Mega Man får också tillgång till ett jetpack. Både detta och kraftslaget används ofta för att nå de hemliga vägarna, som finns på fyra av robotbossarnas banor. Beats bokstäver fås bara om man tar rätt väg och dödar den riktiga robotbossen, inte fejkversionen.

De alternativa vägarna är det jag gillar bäst med Mega Man 6, och är förmodligen det trevligaste nya inslaget man kommit på sedan bensliden i det tredje spelet. Mega Man 6 känns lite mer öppet, och det är roligare att experimentera med förmågor än i de föregående spelen.

Musiken är dessutom inte totalt intetsägande denna gång. Nej, det rår inte på de mest välljudande delarna i serien men flera banor har återigen en del riktigt catchy spår. Det saknade jag innerligt i fyran och framförallt femman.

Som en sista liten pust är Mega Man 6 helt klart en okej avslutning för serien på NES, innan nya spännande grejer väntade på andra konsoler. Jag skulle säga att det är ungefär lika bra som fyran och klart roligare än femman. Men jag har också hört många avfärda Mega Man 6 som det mest solklara bottennappet till NES, något jag inte riktigt förstår. Värt att köra igenom om man inte kan få nog av Mega Man, om du frågar mig.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies
#81: Flicky
#82: Limbo
#83: Inside
#84: Shovel Knight: Shovel of Hope
#85: BoxBoy!
#86: Mickey Mania
#87: Kung Fu Rabbit
#88: Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest
#89: The 2D Adventures of Rotating Octopus Character
#90: Kirby: Triple Deluxe
#91: Donald Duck in Maui Mallard
#92: Mega Man
#93: Mega Man 2
#94: Mega Man 3
#95: Mega Man 4
#96: Mega Man 5

Hoppa i 2 dimensioner #96: Mega Man 5

Schultz 9 maj 2018 08:48131 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#96: Mega Man 5

Om Mega Man 4 var ett litet steg bakåt från de första spelen kvalitetsmässigt är Mega Man 5, i min mening, verkligen spelet som började få serien att kännas ganska överspelad på NES.

Inte för att Mega Man 5 taget för sig själv inte har kvalitéer - det tar förstås den välkända Mega Man-mallen och gör allt vad man förväntar sig - utan för att det liksom känns ganska onödigt. De fyra första spelen är klart bättre.

Mega Man 5 har en del supportrar dock. En av dess egenheter är att det är något lättare än alla de andra Mega Man-spelen till NES. Det gör det mer lämpligt för att bara plockas upp och spelas igenom, vilket ju kan vara skönt med tanke på hur oerhört krävande några av dessa spel är.

Obs: Mega Man 5 är inte ett enkelt spel. Men definitivt lätt för att vara just ett klassiskt Mega Man. Och ovanligt generöst med extraliv.

Mega Man 5 saknar nästan helt nytänk, och gör det mesta med betydligt mindre finess än särskilt tvåan och trean. Musiken, som började bli rätt sunkig i fyran, är här ett sant bottennapp. Varje spår låter som något nån försökt att få till en catchy melodi, men misslyckats med. Totalt.

Handlingen kör samma ”någon som i slutändan absolut inte visar sig vara Dr Wily”-grej som vanligt. Denna gång är det Proto Man som utges för att vara storskurk. Han får precis som Dr Cossack i 4an sitt egna slott innan det riktiga slutslottet, vilket gör detta till ett trivsamt långt spel (för att vara Mega Man).

Några av banorna i Mega Man 5 är faktiskt snudd på briljanta. På Gravity Mans bana växlar gravitationen, och ibland går man upp och ner. Det används på ett riktigt snillrikt sätt och gör detta till en bana som står ut.

Wave Mans bana innehåller ett parti där Mega Man hoppar på ett vattenfordon, glider fram längs vågor och pepprar mot fiender i bästa shmup-anda. En bana som gör sitt till variationen, utan att man överfyllt spelet med sådana inslag.

De övriga banorna imponerar inte och är mest bleka kopior av något som gjorts innan. Har man våndats sig igenom försvinnande plattformar i tidigare spel är de mest en tråkig barnlek som inte utmanar nämnvärt.

En nyhet är bokstäver som kan samlas på varje robotboss bana. Samlar man alla åtta och stavar till MEGAMANV får man hjälp av kompanjonen Beat - som gör slarvsylta av det mesta i spelets slutskede. En ganska stor anledning till att detta kallas för ett enkelt Mega Man.

Det finns inget som förändrar mekaniken så omfattande som Mega Bustern i 4an (även om den såklart är med här också), utan femman kör vidare på det inkörda spåret.

Och i slutändan är det helt enkelt mer Mega Man åt folket, vilket är en bra grej trots allt. Det blev dock väldigt tydligt här att Inafunes team saknade drivkraften, fantasin eller vad det nu var för att ta serien till nya höjder.

Mega Man 5 är för mig ett av de klart sämre spelen i serien till NES. Jag skulle rekommendera att man spelar igenom 1-4 först och känner efter ifall man är hungrig efter mer.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies
#81: Flicky
#82: Limbo
#83: Inside
#84: Shovel Knight: Shovel of Hope
#85: BoxBoy!
#86: Mickey Mania
#87: Kung Fu Rabbit
#88: Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest
#89: The 2D Adventures of Rotating Octopus Character
#90: Kirby: Triple Deluxe
#91: Donald Duck in Maui Mallard
#92: Mega Man
#93: Mega Man 2
#94: Mega Man 3
#95: Mega Man 4

Tidigare inlägg

1 2 3 4 5 ... 31 | nästa | sista

Hoppa i 2 dimensioner #95: Mega Man 4

8 maj 2018 11:153

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #94: Mega Man 3

4 maj 2018 08:400

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #93: Mega Man 2

3 maj 2018 10:240

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #92: Mega Man

2 maj 2018 12:040

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #91: Donald Duck in Maui Mallard

26 apr 2018 10:093

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #90: Kirby: Triple Deluxe

25 apr 2018 09:000

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #89: The 2D Aventures of Rotating Octopus Character

24 apr 2018 09:300

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #88: Donkey Kong Country 2

19 apr 2018 09:062

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #87: Kung Fu Rabbit

18 apr 2018 09:162

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #86: Mickey Mania

17 apr 2018 09:500

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #85: BoxBoy!

16 apr 2018 11:560

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #84: Shovel Knight

11 apr 2018 13:222

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #83: Inside

29 mar 2018 12:470

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #82: Limbo

28 mar 2018 11:030

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #81: Flicky

23 mar 2018 10:573

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #80: Kirby Star Allies

21 mar 2018 14:320

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #79: Tiny Barbarian DX

15 mar 2018 15:520

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #78: The Deer God

14 mar 2018 09:072

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #77: Ducktales

13 mar 2018 12:030

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

Hoppa i 2 dimensioner #76: Cheesy

12 mar 2018 16:590

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella...

1 2 3 4 5 ... 31 | nästa | sista