Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 15:18 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #1: Ripple Dot Zero

Arvid Schultz17 feb 2015 19:52783 visningarKommentera: 5 !

Den perfekta genren enligt mig är tvådimensionella plattformsspel.

Första gången jag spelade Super Mario Bros förstod jag att det var här grunden till de bästa spelen fanns. Än idag känner jag att jag hade rätt. Det har liksom aldrig tagit slut med nya saker som man kan lägga till så att det där hoppandet och stompandet blir ännu roligare.

I Super Mario World fick jag utforska världar. I Sonic the Hedgehog 2 fick jag springa snabbare än vinden. I Super Meat Boy blev jag ett med kontrollen och spottade döden i ansiktet. I Rayman Origins sjönk jag ner i det absurda och kom ut med ett leende på läpparna som aldrig ville ge sig.

Tvådimensionella plattformsspel har aldrig slutat vara bra. När tre dimensioner blev populärt sjönk såklart bidragen till genren, men det där har ändrats igen med indiespelens intåg. Än idag släpps nya, bra tvådimensionella plattformsspel. Det finns en stor skattkista att utforska, av gammalt och nytt.

Jag tänkte börja en liten serie där jag listar bra - ibland jätttebra, ibland fantastiska och ibland bara bra - plattformsspel som aldrig riktigt har stått i rampljuset. Inga Mario eller Donkey Kongs blir det här. Kanske bortglömda pärlor. Hidden gems. Sånt flera av er nog känner till men liksom glömt bort.

Let's go!


#1: Ripple Dot Zero
Fast vi börjar förstås med en riktig liten pärla. Faktiskt ett av de bästa plattformsspelen jag har spelat någonsin.

Ripple Dot Zero är ett kärleksbrev till Sega Mega Drive och framförallt Sonic. Som en pingvin vaknar vi upp i en skitig framtidsvärld där ens pingvinkompisar är tillfångatagna. Det är såklart en ursäkt så god som någon för att springa sig igenom labyrintlikna världar till tonerna av gudalik musik.

Sonic är den stora inspirationskällan, men tempot är något lägre. Framförallt är det de enorma banorna med sina snirkliga former och stora mängd hemligheter som får mig att tänka på den blå igelkotten. En annan klar Sega Mega Drive-referens är vår pingvins lasersvärd som påminner mer än lite om Strider Hiryus dito.

Ripple Dot Zero är skapat av ett par svenskar som bara velat göra ett kärleksbrev till spelen de gillar mest av allt. Simon Stålenhag är till vardags konstnär (han målar fantastiska tavlor) och det märks i varje liten pixel. Det är en kall, industriell, framtidsvärld som samtidigt bubblar över av fantasirikedom. Så mycket kärlek har lagts på dessa miljöer.

Jag älskar även bandesignen. Banorna är stora och går att tacklas på olika sätt. Vill man springa igenom dem likt Sonic så går det bra. De kan också utforskas, tömmas på mängder av hemligheter vilket i sin tur låser upp bonusbanor och gömda nivåer.

Ripple Dot Zero har en liten skönhetsfläck. Det är skamligt kort. Det märks att budgeten och tiden tog slut nånstans på vägen, vilket får Ripple Dot Zero att framstå som lite av ett halvt spel. Det tar slut när man har som roligast och törstar som mest efter mer.

Lösningen på detta är såklart att bara spela Ripple Dot Zero om och om igen. Jag är nog själv uppe i en sådär 30-40 genomspelningar.

Och just det. Det är helt gratis och går att hitta här.

Vad fan väntar du på?

« Till bloggen

Kommentarer

GeckoYamori18 feb 2015q

Ripple Dot Zero är ett fantastiskt litet spel. Jag följde utvecklingen i många år då det påbörjades då den moderna indieboomen fortfarande var i fosterstadiet. Det är synd bara att den slutgiltiga produkten släpptes i browserformat. Jag tror att det har stjälpt spelets spridningspotential alldeles för mycket då browserspel har en väldigt marginaliserad image framförallt för den målgrupp RDZ vänder sig mot. Om spelet var nedladdningsbart på Steam hade det nog kunnat vara poppis t.o.m. utan att vara gratis.

Arvid Schultz18 feb 2015q

GeckoYamori:

Ripple Dot Zero är ett fantastiskt litet spel.


Kul att höra någon annan som upptäckt och gillar det! Som du säger, känns som ett spel som alldeles för få känner till...

GeckoYamori:

Om spelet var nedladdningsbart på Steam hade det nog kunnat vara poppis t.o.m. utan att vara gratis.


Absolut, det enda jag tänker på när jag spelar det är "Varför är inte detta ett spel jag har betalat pengar för?!". Men det är väl kanske lite för kort för det. Detta borde DEFINITIVT ha kickstartats, fått lite kapital och blivit ett spel för 9.99€ på Steam (med några fler nivåer). Hade kunnat bli rätt populärt som sådant.

Åh...bara jag tänker på detta spel blir jag vansinnigt sugen på att spela det. >_<

Arvid Schultz18 feb 2015q

Det är typ timingen som blev lite fel med detta spel. De missade kickstarterboomen, var lite tidiga ut för att rida på den riktiga indievågen. =/

Alianger23 mar 2015q

Blev positivt överraskad av detta så tack för tipset.
En sak bara, går det att starta om en misslyckad bonusbana direkt eller måste man samla piller igen?

Arvid Schultz23 mar 2015q

Alianger:

Blev positivt överraskad av detta så tack för tipset.


Kul! Fler måste upptäcka detta!

Alianger:

En sak bara, går det att starta om en misslyckad bonusbana direkt eller måste man samla piller igen?


Tror att du bara har en chans, annars måste du spela om banan och samla piller igen. Kanske är lite jobbigt, men gillar också att man har lite press på sig.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.