Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 14:44 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #6: Quackshot

Arvid Schultz10 mar 2015 09:18563 visningarKommentera: 9 !

Den perfekta genren enligt mig är tvådimensionella plattformsspel.

Jag har startat en liten serie där jag listar bra - ibland jätttebra, ibland fantastiska och ibland bara bra - tvådimensionella plattformsspel som aldrig riktigt har stått i rampljuset. Inga Mario eller Donkey Kongs blir det här. Kanske bortglömda pärlor. Hidden gems. Sånt flera av er nog känner till men liksom glömt bort.

Let's go!


#6: Quackshot: Starring Donald Duck
Det fanns en tid då nästan alla Disneyspel var riktigt bra. Jag vet, ganska svårt att föreställa sig idag. Under 16-bitseran (och till viss del också 8-bitseran) hade Disney den goda smaken att låta bra utvecklare göra spel åt dem. Utvecklare såsom Capcom och SEGA tog detta uppdrag på stort allvar och har skapat en mängd titlar som inte bara är bra för att vara Disneyspel utan faktiskt bra spel, punkt.

Flera av dessa spel kommer dyka upp i denna bloggserie. Garanterat. Det första jag vill nämna är kanske min personliga favorit. Jag gissar att det till viss del har att göra med att Kalle Anka - Disneykaraktären framför alla andra - har huvudrollen.

I Quackshot färdas Kalle Anka över hela jordklotet på jakt efter skatter. Med sig på resan har han såklart sina brorsöner. För att det inte ska gå alltför smidigt dyker Svarte Petter upp för att sätta käppar i hjulet. Trots en ytterst generisk historia känns Quackshot väldigt inspirerat tack vare levande och väldesignade miljöer och mysiga möten med välkända Disneyfigurer.

Quackshot är ett uppfriskande fritt spel för sin tid där flera olika platser finns att besöka redan från början, i vilken ordning man vill. Ankeborg är fullt av liv och rörelse och här någonstans bor Oppfinnar-Jocke som kan ge Kalle Anka nya prylar. I Transylvanien huserar såklart Draculas slott och i en Aztekpyramid har Långben tappat bort sig. Det här låter som typiska miljöer i ungefär vilket spel som helst men Quackshot har fått till en alldeles särskild känsla. Soundtracket bidrar till det med glada och spralliga låtar samt kanske den mest stämningsfulla och stressiga (på ett bra sätt) bossmusiken jag nånsin har hört.

Den här typen av spel ska givetvis ha någon slags gimmick. I Quackshot är detta Kalles sugproppsvapen. Detta används för att skjuta på fiender, men sugpropparna kan också fästas på väggar. Detta vapen uppgraderas under spelets gång och ger Kalle nya förmågor. Quackshot är inte något Metroidvania, men för att ta sig igenom alla banor gäller detta att hitta prylar på olika platser och sedan återkomma för att ta sig till svåråtkomliga ställen. Quackshot känns på så sätt mycket mer som ett äventyr och en enhetlig värld än många andra plattformsspel från denna tid.

Quackshot är i mina ögon en underbar liten plattformspärla. Tack vare det ickelinjära upplägget är det mer omspelbart än andra spel från denna tid. Jag behöver fler än två händer om jag ska räkna hur många gånger jag spelat igenom det, och varje omgång har sett lite annorlunda ut. Allt känns lite som ett avsnitt av Ducktales, där Farbror Joakim fått stanna hemma i valvet till fördel för Kalle.

Vad sägs om att Quackshot får en remaster a lá Ducktales?



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy

« Till bloggen

Kommentarer

littlejay10 mar 2015q

Suveränt spel, en remake hade varit kalas. Vill minnas att början på banan med vikingaskeppet var mycket stämningsfull med månljuset.

Anonym11 mar 2015q

Ett av de bättre Disney-spelen från denna tid, helt klart. Till skillnad från Castle of Illusion så saknar detta spel svackor i form av nivåmässigt designhaveri. Det går väl att diskutera hur underhållande labyrinttemplet är, men det är åtminstone inte en bromskloss i still med vattenströmsfiaskot i Castle of Illusion.

Har också spelat detta fler gånger än jag kan räkna, och mycket tror jag berör på att det känns så lagom vad gäller längd och så.

nmhbm11 mar 2015q

Faktiskt inte spelat detta..

Något som jag helt klart ska ta tag i!

Trevlig serie för övrigt.

Vill du tips på ett nytt och rätt så eget spel passande serien så säger jag The Floor is Jelly.

Arvid Schultz12 mar 2015q

Legerdemain:

Det går väl att diskutera hur underhållande labyrinttemplet är


Ja, alltid när man kom till de banorna (finns två tempel som båda är labyrintliknande, och ganska jobbiga) så stannar spelet upp lite. Inte lika glatt, inte lika väldesignat. Men det är ett par spännande banor ändå, mycket tack vare musiken.

Legerdemain:

Har också spelat detta fler gånger än jag kan räkna, och mycket tror jag berör på att det känns så lagom vad gäller längd och så.


Verkligen! En närmast perfekt längd på den här typen av spel. Och även om det ju inte är direkt fritt som sjutton så är det trevligt att det inte bara är bana efter bana utan några val. Jag blir mer involverad i alla fall.

nmhbm:

Trevlig serie för övrigt.


Tackar! Slutar när jag är uppe i #1000.

nmhbm:

Vill du tips på ett nytt och rätt så eget spel passande serien så säger jag The Floor is Jelly.


Aldrig hört talas om, får defintivt kolla upp. Alla tips är välkomna, kan inte få nog av den här typen av spel :)

nmhbm12 mar 2015q

Arvid Schultz:

Aldrig hört talas om, får defintivt kolla upp. Alla tips är välkomna, kan inte få nog av den här typen av spel :)


En riktig indiepärla som tycks flugit lågt under radarn 2014.

Ingen direkt utmaning att tala om, men spelets gimmick (som nämns tydligt i dess titel) inbjuder till ett fantastiskt roligt spelande.

Anonym15 mar 2015q

Jaha (!) himla fin grafik i detta spelet. Ser ut som Kalle Anka i sin bästa form. Jag gillar nog detta minst lika bra som en eventuell HD-variant.

Trevlig texten din också.

Arvid Schultz17 mar 2015q

SpinJimmyh:

Jaha (!) himla fin grafik i detta spelet.


Verkligen! Släpptes relativt tidigt i Mega Drives livscykel och är ändå ett av de vackraste spelen till konsolen. Älskar Kalles *ta skada*-animation också!

Alianger23 apr 2015q

Spelat Fishbane? Lite av en spirituell uppföljare mekaniskt sett.

Arvid Schultz23 apr 2015q

Alianger:

Spelat Fishbane? Lite av en spirituell uppföljare mekaniskt sett.


Inte lirat. Får ta och kolla upp!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.