Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I dag 09:44 Online: Ja

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #7: Sound Shapes

Arvid Schultz12 mar 2015 09:57321 visningarKommentera: 0 !

Den perfekta genren enligt mig är tvådimensionella plattformsspel.

Jag har startat en liten serie där jag listar bra - ibland jätttebra, ibland fantastiska och ibland bara bra - tvådimensionella plattformsspel som aldrig riktigt har stått i rampljuset. Inga Mario eller Donkey Kongs blir det här. Kanske bortglömda pärlor. Hidden gems. Sånt flera av er nog känner till men liksom glömt bort.

Let's go!


#7: Sound Shapes
Musik är viktigt i de flesta spel. Ett bra soundtrack i bakgrunden medan man styr sitt rymdskepp och skjuter på saker, eller hoppar runt i två dimensioner, gör spelet bättre. Ibland är ett soundtrack så bra att jag inte behöver spela spelet. Jag kan lyssna på musiken och minnas tillbaka. Eftersom jag är lat och inte alltid orkar starta gamla konsoler och rota fram dammiga spel.

I Sound Shapes har musiken en väldigt central roll. Ett par stora namn - såsom Deadmau5 och Beck - har fått komponera varsin värld i spelet. När man börjar spela banorna finns dock inte så mycket ljud. Genom att plocka upp olika föremål läggs ljud till i en slinga. Medan man hoppar runt, som någon slags blobb, skapas låtarna. De flesta föremål och objekt ger också ifrån sig ljud och läten. Sound Shapes känns på så sätt väldigt organiskt.

Plattformandet är inte något revolutionerande egentligen. Det är traditionellt men fungerar väl. Blobben kan fastna på vissa väggar och är trög men bekväm att styra runt. Framförallt är det hur alla ljud interagerar med plattformandet som gör banorna så roliga att spela.

Sound Shapes huvudläge är ganska kort men det finns ett par riktigt smaskiga extralägen som markant ökar spelets livslängd. För den som vill ta Platinumtrofén väntar ett gäng utmanande, stundtals frustrerande, utmaningar. Det finns även ett läge där man ska återskapa låtar, vilket är klurigt och något helt annat än plattformandet. Framförallt finns en lysande baneditor med möjligheten att skapa egna banor och dela dem med andra. Att skapa banor är inte bara att lägga ut objekt utan precis som i de färdiga banorna skapar man samtidigt en låt. Det är riktigt kul att pilla med, att komponera en låt och skapa en bana samtidigt.

Sound Shapes är ett stilrent och väldigt välljudande litet plattformsspel. Varje kompositör har bidragit med några riktigt bra spår som dessutom tilldelats olika grafiska stilar. Deadmau5s världar är influerade av Space Invaders och ett annat soundtrack har fått världar som består av blågröna kontorslandskap. Att dyka ner i varje soundtrack är en fin upplevelse. En handfull riktigt välgjorda bonuslägen går väldigt mycket längre än bonusar i många andra spel. Sound Shapes är ett plattformsspel att lyssna på, hoppa runt i och pyssla med. Trevligt som sjutton.



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.