Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: 19 okt 2017 15:00 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #16: Wario Land

Arvid Schultz26 mar 2015 09:51596 visningarKommentera: 9 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#16: Super Mario Land 3: Wario Land
De två första Super Mario Land-spelen var trevliga för vad de var. De lyckades dock aldrig riktigt fånga magin från Marios äventyr på NES och SNES. Super Mario Land var någons slags udda version av det första Super Mario Bros och Super Mario Land 2: Six Golden Coins var ett Super Mario World i miniatyr. Vi lär dyka djupare ner i dem spelen någon gång i framtiden i den här serien (eftersom jag ska skriva om alla tvådimensionella plattformsspel någonsin).

För det tredje Super Mario Land gjorde Nintendo något annorlunda. De valde att låta spelet bryta sig bort från den tydliga Mario-mallen och bli sin egna skapelse. Något du inte hittade på NES eller SNES. Ondingen från Super Mario Land 2 blev nu huvudperson och hans personlighet, världen han lever i, skiljer sig på många sätt från vad vi är vana vid i Marios spel.

Om Mario är snabb och smidig så är Wario snarare trög och stark. Wario springer inte lika fort men blir gärna mer fysisk med sina fiender. Nog för att Wario, precis som Mario, kan stompa men han föredrar att dundra in med armbågen först. Wario kan också plocka upp fiender och kasta iväg dem.

De powerups Wario hittar skiljer sig också från Marios. Det finns tre olika mössor som Wario kan komma över, vilka ger honom olika förmågor. Med tjurmössan blir Wario starkare, kan buttstompa samt haka sig fast i taket. Med kaninmössan kan Wario hoppa högt och flyga fram i luften som om han hade på sig jetpack. Den sista mössan är drakmössan - Wario Lands motsvarighet till eldblomman - vilken låter Wario spruta eld. Det kanske låter som lite men Warios rörelsemönster och hans egna powerups förvandlar Wario Land till ett helt annat spel än om Mario haft huvudrollen.

Ett annat nytt inslag i Wario Land är fokuset på mynt. Mynt har ju alltid funnits i Marios spel, men utöver att samla 100 för att få ett extraliv har de mest funnits där bara för att. Wario behöver mynt av flera olika anledningar. Dels används de som betalning för att låsa upp en checkpoint på varje bana, samt dörren för att lämna banan. Wario kan också förvandla tio mynt till ett stort mynt, vilket kan användas för att kasta på fiender. När en bana har klarats av får man spela ett minispel där mynt kan satsas för att helt enkelt bli ännu fler. Tillsammans med de olika skatter som kan hittas på vissa banor avgör ens insamlade rikedomar vilket slut man får.

Wario är inte Mario. Han är ingen hjälte. Han vill bara samla cash, bygga det största jävla slottet han har råd med och känna sig som en kung. Ondingarna i Warios värld är kanske till och med de goda, egentligen. Ett gäng pirater ledda av Captain Suryp vill också åt rikedomarna. Men vem är det som säger att de har mindre rätt till dem än Wario?

Wario Land är ett ganska stort äventyr, klart större än sina föregångare. Världskartan är snygg och stor och precis som i Super Mario World har vissa banor flera vägar som leder till hemliga banor. Visst är spelet ganska linjärt i övrigt, men det finns en känsla av att det här är en enhetlig värld för Wario att utforska - fylld av hemligheter och platser att upptäcka.

Wario Land är ett strålande litet plattformsspel på Game Boy och jag gillar verkligen hur Nintendo vågade bryta mallen och skapa något hyfsat unikt. Wario Land är inte ett bra spel ”för att vara ett Super Mario på Game Boy”. Det gör något eget och tar Mario-konceptet till nya platser - även om de här platserna sedan dess förstås har vattnats ut något (som allt när det kommer till Nintendo).

Än idag har jag väldigt roligt med Wario Land. Frågade du mig vilket mitt favoritspel till Game Boy är så skulle helt enkelt svaret bli…

…just det. Wario Land.



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack

« Till bloggen

Kommentarer

Redfoxe26 mar 2015q

Har försökt sitta med det ett par gånger utan att fängslas.
Men satt lite häromveckan.

Ska bannemig klara det!

Alianger26 mar 2015q

Apropå vågat så gick de ju ännu ett steg längre med tvåan och trean. Aldrig tyckt de var riktigt lika roliga eller charmiga dock.
Detta är nog topp 5 för mig, var ett tag sen jag spelade det nu.

Arvid Schultz26 mar 2015q

Redfoxe:

Ska bannemig klara det!


Balanserad svårighetsgrad har det också, tycker jag. Så klara det kan du, om du vill (utan att gråta blod) =)

Alianger:

Apropå vågat så gick de ju ännu ett steg längre med tvåan och trean. Aldrig tyckt de var riktigt lika roliga eller charmiga dock.


Kommer beta av uppföljarna i denna serie relativt snart, håller på att spela om de flesta Wario Land-spelen nu faktiskt. Så ska kanske inte säga för mycket...

...men utöver det briljanta tredje spelet är det första enligt mig också bäst. Finns inget rent ut sagt dåligt Wario Land-spel (har inte testat Virtual Boy-spelet dock, så kan inte säga något om det) men det blev liksom lite för buffligt i de senare spelen kan jag tycka. Första är det jag mest suktar efter att spela om när det gått lite tid. Enklast att sätta sig ner med och bara direkt ha skoj.

Redfoxe26 mar 2015q

Är väldigt deppig dock. Mitt GBA SP är nog sönder efter alla år av kärlek.

Den glappar vid laddningen. Och min lampa lyser oftast rött hela tiden.
Är inte teknisk så vågar inte öppna och kolla :(

Jelly26 mar 2015q

Spelat Wario Land 3 till Gameboy Colour?

Jag har inte kommit så långt i spelet, men jag fascineras av hur pass udda det är. Man kan tro att det är ett plattformsspel, men dess utmaning kommer snarare från olika pussel och problemlösning. Wario kan ju inte ens dö!

Arvid Schultz26 mar 2015q

Jelly:

Spelat Wario Land 3 till Gameboy Colour?


Jarå! Det bästa Wario Land-spelet om man frågar mig. Tänkte beta av alla spel i kronologisk ordning, så först ska det babblas om Wario Land 2. Lär bli nästa vecka eller så =)

Arvid Schultz26 mar 2015q

Jelly:

Wario kan ju inte ens dö!


Är samma sak i andra spelet. Och det har ju hängt med Wario, i stort sett, sen dess. Det gör att det första spelet idag lite sticker ut. Det är kanske minst unikt av alla Wario Land-spel, men inom serien är det kanske mest unikt.

Om den meningen överhuvudtaget gick att förstå =)

Anonym28 mar 2015q

Supermysigt spel! Riktigt tufft som udda uppföljare till Super Mario-serien, som serien borde blivit innan alla NSMB-spel. Mario dog, länge leve Wario typ.

Kul att de bygger ut serien med Toad's Treasure osv. iaf.

Redfoxe:

Mitt GBA SP är nog sönder efter alla år av kärlek.


GBA SP är mycket struligare att öppna än vanliga GBA, jag skadade min skärmkabeln när jag gjorde det (fast spelbilden förblev bra, trots vikskadan jag gjorde på den kabeln)
Och så är de små gummipluttarna som skyddar insidan av konsolen vid ihopvikning, otroligt jobbiga att peta loss! Vilka man var tvungen att lossa för att få isär skalet. Se en video på Youtube ifall du skulle vilja öppna ändå.

Arvid Schultz30 mar 2015q

SpinJimmyh:

Riktigt tufft som udda uppföljare till Super Mario-serien, som serien borde blivit innan alla NSMB-spel. Mario dog, länge leve Wario typ.


Ja, en väldigt lyckad spinoff som lyckades ta mycket bra från Mario och samtidigt göra något eget. Synd att Nintendo inte vågar prova lika mycket sånt idag...

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.