Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I dag 09:44 Online: Ja

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #17: Pinobee

Arvid Schultz27 mar 2015 13:22601 visningarKommentera: 4 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#17: Pinobee: Wings of Adventure
Jag kan inte fatta att det var femton år sedan GBA släpptes. Jag minns det verkligen som igår. Hur otroligt häftigt det kändes att det skulle släppas en bärbar konsol som nästan var som en portabel Super Nintendo. Att komma dit från många år av Game Boy-grafik var ett stort kliv.

Det fanns några kul spel till GBA vid release. Castlevania: Circle of the Moon lär jag eventuellt babbla om i den här serien någon annan gång (man hoppar ju i två dimensioner, även om det kanske inte är ett urtypiskt plattformsspel). En annan riktigt grym titel - bästa releasespelet skulle jag nog vilja påstå - var Kuru Kuru Kururin. Ett utmanande och originellt pusselspel.

För den som verkligen ville uppleva ett traditionellt plattformsspel fanns några alternativ. Super Mario Bros. Advance var en specialversion av Super Mario Bros. 2 med grafiken från Super Mario All Stars samt ett multiplayerläge (som Nintendo sedan återanvände i flera andra spel). Det fanns också versioner av Rayman och Earthworm Jim. Sånt där lite gammalt. Var man ute efter en helt ny titel fanns Pinobee: Wings of Adventure. Det är ett spel som har åldrats rätt bedrövligt idag men som där och då fyllde sin funktion.

I Pinobee är vi något slags robotbi som kan hoppa och sväva sig fram i världen. Plattformandet påminner lite om Sonic, även om Pinobee är långt ifrån lika snabb. Det som får mig att tänka på den blå igelkotten är snarare den lite öppna bandesignen och hur det känns som att man mest bara kan skynda på framåt utan att tänka alltför mycket på miljön eller de hinder som står i vägen. Det finns förstås lite saker att samla - blommor och kort och uppgraderingar - men mest av allt kan man liksom bara hoppa fram, sväva och nå slutet på banorna utan särskilt mycket bekymmer.

Pinobee är ett udda spel. När Pinobee skjuter iväg sig själv bjuds vi på en mycket märklig animation där hans huvud sväller upp och blir jättestort. Varför? Jag har absolut ingen aning. Det ser oavsett hiskeligt fult ut och jag kan inte förstå varför man måste behöva se det varenda gång man hoppar fram. Grafiken är också märklig. Istället för klassiskt vacker pixelgrafik har utvecklarna Artoon försökt sig på någon slags Donkey Kong Country-grej med ett yttre som försöker se 3D-modellerat ut fastän det är helt i 2D. Jag minns inte om jag tyckte att Pinobee var snyggt år 2001 men idag tycker jag definitivt att det är ordentligt fult. En konstig design som vill lite för mycket.

För mig är Pinobee ett ganska typiskt releasespel. En titel som fyllde tomrummet av att vara den enda helt nya tvådimensionella plattformaren när GBA släpptes. Idag är Pinobee föråldrat, fult och rätt tråkigt. Pinobee portades även till Playstation och återvände dessutom i ett andra äventyr som bara släpptes i Japan. Idag är det nog få som minns honom. Pinobee är inte ett värdelöst plattformsspel, men knappast värt mödan att söka upp och spela idag.



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land

« Till bloggen

Kommentarer

Redfoxe27 mar 2015q

Lirades, kom aldrig in i det :P
Så det åkte ut ett tag senare

Anonym28 mar 2015q

Det ser verkligen horribelt ut.

Vill minnas det som jag tyckte det var... sådär... att spela. Men det är ju också typ 15 år sedan så... uh.

Arvid Schultz30 mar 2015q

Legerdemain:

Det ser verkligen horribelt ut.


Skönt att det inte bara är mina ögon det är "fel på". För ja, designen är...så jävla dålig.

Redfoxe30 mar 2015q

Jepp. Asfult

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.