Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I dag 09:44 Online: Ja

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #19: VVVVVV

Arvid Schultz 4 apr 2015 13:04507 visningarKommentera: 5 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#19: VVVVVV
I VVVVVV så hoppar man inte i två dimensioner. Det borde kanske diskvalificera det från denna lista. Att påstå att VVVVVV är något annat än ett fantastiskt plattformsspel vore dock ren och skär galenskap. Nej, du kan inte hoppa. Du kan göra något mycket häftigare.

Plattformshoppet har i VVVVVV ersatts av ett gravitationsbyte. Genom att trycka på knappen som borde bidra till att ens gubbe hoppar så faller han istället neråt, eller uppåt, beroende på om han befinner sig på marken eller står uppe i taket. Det är ett briljant sätt att vända upp och ner på plattformsgenren. Och det fungerar verkligen.

VVVVVV tar sin början när Captain Viridians rymdskepp råkar ut för något märkligt. Skeppet slungas in i någon slags alternativ dimension och Viridian separeras från sina mannar. Målet med spelet är förstås att lokalisera alla sina borttappade vänner och rädda dagen.

Utöver den inledande första banan är det här ett rätt så öppet spel. Det går att välja i vilken ordning ens mannar ska räddas. Detta är dock inte Metroid. Viridian lär sig inga nya förmågor under spelets gång, men hubvärlden är ändå en inbjudande plats som väntar på att utforskas. Det kan vara ganska klurigt att ens hitta till de olika banorna där ens vänner befinner sig. Runt om i världen finns också ”trinkets” att hitta, vilket låser upp bonusmaterial.

Jag kan väl minnas ett par spel som trixat med gravitationen tidigare men inget gör det så fullständigt självklart som VVVVVV. Det är verkligen ett genialt koncept som tillåtit utvecklaren att skapa plattformsbanor som vi aldrig har sett förut. Ibland måste Veridian först stå på en plattform som rör sig framåt, sen lyckas ta sig under den och stå upp och ner med fötterna mot taket. Till en början kan det vara svårt att få sitt huvud runt. VVVVVV leker verkligen med genrens konventioner.

På tal om bandesign är VVVVVV ökänt för att vara oerhört svårt. Det stämmer. Dock är spelet så generöst strösslat med checkpoints att det sällan blir alldeles för frustrerande. De flesta riktigt svåra partierna är dessutom frivilliga och handlar mest om att hitta en trinket. Kanske har ni sett någon video på spelets - kanske världens - svåraste parti? Ja, man får inte kalla sig ett fan av plattformsspel om man inte har klarat av Veni Vidi Vici.

Vad VVVVVV inte är, det är snyggt. Spelet har ett extremt retro utseende och ser ut som något som till och med hade skämts på NES. För mig personligen gör det ingenting. Jag älskar designen i VVVVVV, hur stilrent enkelt det ser ut. Eftersom spelet kräver så snabba reflexer, går så snabbt framåt, tycker jag bara att det är skönt hur allt är stora färgglada pixlar mot en svart bakgrund. Men all respekt till er som tycker att VVVVVV är smärtsamt fult.

Något som bara måste nämnas är förstås musiken. Loadingredaktionen gjorde någon lista för ett tag sedan över den bästa spelmusiken någonsin. Jag valde VVVVVV. Jag ångrar knappast det valet. Soundtracket är inget annat än vansinnigt makalöst. Det är på många sätt lika retro som grafiken, med chiptune och blippiga toner, men med ljudkvalité som inte får dina öron att gråta. Det finns verkligen flera låtar här som jag knappt kan sluta lyssna på när jag väl börjar. Jag vill bara stanna upp, låta gravitationen vara och njuta.

VVVVVV finns numera till ett antal olika format och går att få tag på billigt. Ett obligatoriskt köp för oss som gillar tvådimensionella plattformsspel.



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2

« Till bloggen

Kommentarer

Thomas_87 5 apr 2015q

Fantastiskt spel. Dock alldeles för kort.

Vill så gärna ha en uppföljare till detta.

Arvid Schultz 5 apr 2015q

Lite kort är det absolut. Kan dock tycka att det är trevligt att det absolut inte hinner bli tjatigt. Omspelbart som sjutton är det också, har lirat igenom det fem gånger minst.

Uppföljare - ja tack!

nmhbm 8 apr 2015q

Mervärdet är rätt stort med tanke på att det rätt tidigt släpptes upptadering (iaf till datorversionen) som tillät egna byggen av banor!

Och Terry själv lade under en tid upp de bästa spelen på sin hemsida.

http://distractionware.com/blog/

För övrigt är detta världens bästa spel, som fick mig att inse exakt hur jävla hardcore jag kan bli med rätt antal checkpoints :)

Arvid Schultz 8 apr 2015q

nmhbm:

Mervärdet är rätt stort med tanke på att det rätt tidigt släpptes upptadering (iaf till datorversionen) som tillät egna byggen av banor!


Helt klart lite mervärde, men ersätter inte riktigt ett nytt, längre äventyr eller dylikt ;)

nmhbm:

För övrigt är detta världens bästa spel, som fick mig att inse exakt hur jävla hardcore jag kan bli med rätt antal checkpoints :)


Finns helt klart med rätt högt på min lista över världens bästa spel också!

nmhbm 9 apr 2015q

Glömde nämna att jag tycker spelet är jäkligt snyggt i all sin enkelhet förresten :D

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.