Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I dag 17:55 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #22: Aladdin (SNES)

Arvid Schultz 7 apr 2015 10:34853 visningarKommentera: 7 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#22: Aladdin (SNES)
Igår slog jag fast att Aladdin till Sega Mega Drive är bättre än Aladdin till Super Nintendo. Jag är inte den enda som någonsin har tyckt det. I en intervju med Polygon erkänner Shinji Mikami själv att Mega Drive-versionen nog är den bättre av de två.

"If I didn't actually make the SNES game, I would probably buy the Genesis one. Animation-wise, I think the Genesis version's better. The Genesis version had a sword, actually. I wanted to have a sword."

Jag tycker att Mikami sammanfattar det rätt bra. SNES-spelet har sämre animationer och saknar ett svärd.

I SNES-versionen kastar Aladdin äpplen precis som i Mega Drive-spelet. Istället för att slåss med ett svärd gör han konstnärliga små hopp och landar med händerna på sina fienders huvuden, för att sedan kasta iväg dem. Aladdin är definitivt mer akrobatisk i detta spel - han hoppar och tar fast i stenplattor, hasar sig upp. Han gillar också att svänga sig fram mellan välplacerade träpinnar. Det finns ett uns av Prince of Persia över hela hans rörelsemönster. Kanske lite för mycket Prince of Persia. Jämfört med Mega Drive-spelet är Aladdin ganska sakta och seg. Eftersom bandesignen förespråkar så mycket svängande och hasande sig upp för stenplattor betyder det också att det tar betydligt längre tid att ta sig framåt på banorna.

Nog för att Aladdin kan springa ganska så snabbt. Men bara om man håller inne springknappen. Det kan väl fungera i vissa spel men oftast ogillar jag hur man måste hålla inne en knapp för att springa snabbare än det lunkande snigeltempot som Aladdin går i från början. Spelkontrollen blir lite bökigare. Vi måste ständigt springa, hoppa och kasta äpplen med tre olika knappar. Ett tvådimensionellt plattformsspel kan ha en mer självklar kontroll än så.

Bandesignen, att man hoppar på fienders huvuden istället för att slåss och det saktare tempot gör Aladdin till ett mindre actionfyllt spel än sin Mega Drive-konkurrent. Det är dock absolut inte dåligt. Faktum är att SNES-spelet innehåller många trevliga banor som med sin något lägre svårighetsgrad än Mega Drive-spelet är lite lättare att ta till sig om man inte har spelat ett plattformsspel på några år. Det finns också ett större fokus på att samla saker, nämligen de röda rubinerna som finns utplacerade på svåråtkomliga ställen på banorna. Om man utforskar noga och tar sin tid med Aladdin till SNES är det ett något längre spel än Mega Drive-versionen.

Grafiskt ligger Aladdin på SNES en bit efter Mega Drive-versionen. Animationerna är långt ifrån lika vackra och färgpaletten känns betydligt blekare. Jag tycker att det visuella påminner en hel del om The Magical Quest: Starring Mickey Mouse, också från Capcom. Det är egentligen inte ett dåligt betyg men grafikerna har inte haft lika mycket fantasi med miljöerna här. Kanske är antalet nivåer ett gäng fler i SNES-versionen men Capcom tjatar ut miljöerna en smula. Vi stannar i Agrabah lite för länge, i grottan lite för länge. Mega Drive-versionen var bättre på att ständigt kasta in spelaren i nya, spännande scener.

Eftersom jag verkar jämföra varenda liten punkt med Mega Drive-spelet kan jag väl lika gärna få det sagt också - även soundtracket är sämre i SNES-spelet. Absolut inte dåligt, men långt ifrån lika catchy som sin konkurrent. Nästan varje bana bjöd in till nynnande i Mega Drive-versionen men här låter allt ganska platt och ointressant.

Okej, det finns en sak som faktiskt är bättre i Aladdin till SNES. Bosstriderna var verkligen ingen höjdare i Mega Drive-versionen, framförallt inte den avslutande striden mot Jafar. Inte för att det är en bosstrid som bör gå till historien för sin mäktighet men i SNES-spelet tornar han ändå upp sig som en väldig, skräckinjagande orm vars kropp breder ut sig över skärmen och böljar upp och ner. I Mega Drive-versionen såg vi ett litet ormhuvud någonstans i bakgrunden som sprutade lite eld. SNES-spelet knyter ihop säcken bättre, helt klart.

Taget för sig själv är Aladdin till SNES ett fullt godkänt spel och en licenstitel som knappast behöver skämmas för sig. Det här är Aladdin i två dimensioner och fans av filmen, eller Disney i allmänhet, får en hel del mysigt plattformande att pyssla med. Problemet ligger som sagt i den överlägsna Mega Drive-versionen. Varför någon skulle föredra att spela SNES-spelet framför Mega Drive-spelet vet jag inte.

En sista fotnot: SNES-versionen portades också till GBA, dock med ett omgjort soundtrack (eftersom man förlorade rättigheterna att ha musik från filmen). Aladdin kom även till fler format än Mega Drive och SNES (GBA). Bland annat finns en version till Game Gear och ett Playstation-spel (som inte är i två dimensioner) som släpptes ganska många år senare. Den stora striden stod dock mellan de här två spelen.

Jag tror inte att det råder någon som helst tvekan om vilken jag tycker det var som vann.



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym 7 apr 2015q

Skulle jag beskriva de två spelen skulle jag hävda att SNES-spelet är ett kvalitativt dussinjobb från Capcom samtidigt som Mega Drive-spelet andas hjärta och kärlek och en vilja att faktiskt erbjuda något unikt.

Anonym 7 apr 2015q

Som kuriosa kan ju nämnas att SNES-versionen inofficiellt har konverterats till Mega Drive, och vice versa.




(Beklagar den dåliga kavlitén på klippet!)

eightbits 7 apr 2015q

Jag gillade all akrobatik väldigt mycket på den tiden och kan än idag uppskatta det. Har inte provat MD-versionen så jag får nog ta och införskaffa mig det om jag hittar ett icke ockerprisat exemplar.

Dennis Nyh 7 apr 2015q

Mycket intressant sagt om detta (och sedan Lion King) i första avsnittet av Devs Play:

https://www.youtube.com/watch?v=kILeyo1iv0A

Arvid Schultz 8 apr 2015q

Whiplazh:

Som kuriosa kan ju nämnas att SNES-versionen inofficiellt har konverterats till Mega Drive, och vice versa.


Mega Drive-spelet på SNES såg ut som en mycket usel konvertering...

eightbits:

Har inte provat MD-versionen så jag får nog ta och införskaffa mig det om jag hittar ett icke ockerprisat exemplar.


Känns som att det inte borde vara så dyrt eftersom det ju såldes i 4 miljoner + exemplar...

Dennis Nyh:

Mycket intressant sagt om detta (och sedan Lion King) i första avsnittet av Devs Play:


Oh, grymt tips! Ska kolla direkt =D

Anonym 8 apr 2015q

Arvid Schultz:

Mega Drive-spelet på SNES såg ut som en mycket usel konvertering...


Ja, självklart! Det är ju pirater som gjort det. :D

Fast det roliga är att båda versionerna även piratkonverterades till NES, och de anses rent av vara bättre än den officiella versionen!

http://bootleggames.wikia.com/wiki/Aladdin_(Hummer_Team)
http://bootleggames.wikia.com/wiki/Aladdin_(Super_Game)

Anonym 8 apr 2015q

(Länkarna blev visst knas. Man får manuellt lägga till en extra högerparentes ')' i adressfältet så blir det rätt.)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.