Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: 19 okt 2017 15:00 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #28: Super Princess Peach

Arvid Schultz27 apr 2015 10:32583 visningarKommentera: 4 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#28: Super Princess Peach
Nintendo har gjort en väldans massa spinoffer på Super Mario-serien. Även om vi räknar bort alla de där spelen där Mario med vänner sparkar fotboll, åker kart eller frossar i minispel så finns det en hel del plattformsspel som inte har med huvudserien att göra. Wario Land är det kanske första exemplet och Yoshi’s Island det kanske bästa exemplet. Men det finns fler. De där som ofta glöms bort.

När Nintendo DS var ny väntade vi alla på New Super Mario Bros. Det skulle bli det första riktiga tvådimensionella plattformsspelet i huvudserien sedan ungefär precis hur länge sedan som helst. Innan det släpptes skulle vår aptit stillas med ett annat plattformsspel som även om det inte precis var Super Mario Bros ändå hade en hel del med rörmokarens traditionella plattformsspel att göra.

Super Princess Peach är det första spelet där prinsessan själv får huvudrollen. Mycket är lånat direkt från Marios värld med välbekanta fiender, bossar och det typiska Super Mario-plattformandet. Peachs egna spel har ändå en säregen känsla.

Denna gång är det Mario och Luigi som blivit tillfångatagna av Bowser. Han har fängslat dem i sin villa på exotiska Vibe Island. Tänk dig Svampriket men med en lite karibisk känsla. Peach greppar sitt magiska paraply och ger sig ut för att leka hjälte, för en gångs skull.

Precis som i Super Mario Bros hoppar Peach runt på banor, stompar fiender och överkommer diverse hinder. Det som gör Super Princess Peach till en egen upplevelse är paraplyet samt prinsessans fyra känslolägen. Nej, spelet får inte direkt plus i kanten för fantastisk porträttering av genus, men spelmässigt är Peachs känslomässiga utsvävningar ett fyndigt tillskott. När prinsessan är förbannad så brinner hon, bokstavligt talat, och kan därför tända eld på saker som står i hennes väg. När hon är ledsen gråter hon floder, vilket kan fylla upp områden med vatten. Är hon lycklig svävar hon iväg. Det går när som helst att byta mellan dessa känslolägen, förutsatt att ens känslomätare har kräm i sig.

Paraplyet används till att slå på fiender och även vid ett par fyndiga bonusbanor där prinsessan hoppar in i paraplyet och åker linbana. Det är mysiga små avbrott från det traditionella plattformandet. Faktum är att hela spelet är bra på det där med variation. Bandesignen är inspirerad och varje nytt område är en fröjd att vila ögonen på. Från mysiga stränder, lummiga skogar till de välbekanta spökhusen och den obligatoriska lavavärlden.

Super Princess Peach är en ytterst lättsam upplevelse, vilket kan vara en besvikelse för oss vana plattformsrävar. Svårighetsgraden är bra mycket lägre än i de flesta Super Mario Bros-spel med snäll bandesign och en prinsessa som tål ganska många slag innan hon faller av pinn. Grafiken är ytterst färgglad och vänlig den med och påminner en hel del om Yoshi’s Island. Super Princess Peach är ett spel att koppla av med. Ett spel man blir glad av, att titta på och att spela.

När det kommer till spinoffer på Marios universum hör inte Super Princess Peach till den absoluta toppen. Det är ändå en smula underskattat kan jag tycka. Få pratar om det idag och jag kan känna att det ändå förtjänar att tänkas på ibland. Det är ett tillbakalutat och härligt plattformsäventyr med många banor av kul plattformshoppande att ta sig an. När spelet är avklarat finns dessutom en imponerande mängd nya banor att låsa upp. Det här är ett spel som, för sin genre, kan skryta med mycket innehåll. Lätt att skutta sig igenom men för den som vill klara allt finns många pusselbitar och borttapade Toads att leta rätt på.

Uppskattar du när Mario med vänner tar sig en utflykt till Svamprikets sällan utforskade ytterkanter lär du definitivt bli på gott humör av en semesterresa till Vibe Island. Jag håller tummarna för att Peach får spela huvudrollen i fler spel i framtiden. Det förtjänar hon.



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy

« Till bloggen

Kommentarer

Luxemburgz27 apr 2015q

Jag spelade igenom det tidigare i år och tyckte liksom du att det var en avkopplande och trevlig upplevelse fram tills slutbossen var avklarad. Att behöva spela om varje bana för att mer saker lagts till kändes bara tungt när längden var lagom innan dess. "Bra att du finkammat och hundraprocentat allt, men nu måste du göra om samma sak igen för att det ska räknas på riktigt".

Arvid Schultz27 apr 2015q

Luxemburgz:

"Bra att du finkammat och hundraprocentat allt, men nu måste du göra om samma sak igen för att det ska räknas på riktigt".


Förstår vad du menar men spelet har ju en okej längd redan innan dess och om man fortfarande inte är mätt och orkar kämpa lite för att låsa upp en massa extrabanor tycker jag att det är ganska okej.

Men generellt är det lite den formen av artificiell förlängning som bärbara spel ofta dras med. Nu tycker jag att Super Princess Peach var tillräckligt mysigt för att det skulle kännas okej ändå =)

Marow28 apr 2015q

Tror aldrig jag kommenterat här förut, men vill bara säga att det är riktigt att följa denna bloggserie :)
Har själv aldrig spelar Super Princess Peach, men av någon anledning tänker jag på en alternativ spinn på... Yoshi's Island? Kanske är för att grafiken ser mer eller mindre ut tagen ifrån DS-spelet. Verkar mysigt åtminstone!

Har du spelar Drill Dozer till GBA? Det släpptes tyvärr aldrig i EU, men det är helt underbart. Tydligen så har det blivit åldersmärkt i Australien nyligen, så förhoppningsvis betyder det att det snart släpps till Wii U VC!

Arvid Schultz28 apr 2015q

Marow: Tack för att du läser!

Ja, tänkte också specifikt på hur likt Yoshi's Island DS det är. Super Princess Peach är för övrigt utvecklat av Tose som nog är mest kända för Starfy-serien. Ganska likt utseendemässigt de spelen också.

Har spelat det men var ganska länge sedan. Ett spel som skulle kunna dyka upp i bloggserien någon gång i framtiden :)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.