Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 15:18 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #38: Wario Land 4

Arvid Schultz15 maj 2015 14:35538 visningarKommentera: 3 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#38: Wario Land 4
Wario Land 3 var Game Boy Colors främsta stund. I alla fall om du frågar mig. Nintendo skapade ett episkt, vackert mästerverk. Det fanns inte så mycket mer de kunde göra för den konsolen. Nästa Wario-spel behövde självklart nya förutsättningar för att kunna bli något ännu bättre.

Att ett Wario Land 4 skulle släppas till Game Boy Advance kom nog inte som en överraskning för någon. Redan under dess första år släpptes Warios fjärde äventyr. Tyvärr byggde inte Nintendo vidare på de framsteg man gjort med serien i och med den tredje delen. Wario Land 4 är knappast ett dåligt spel men definitivt sämre än samtliga delar till Game Boy och Game Boy Color.

Wario är som alltid på jakt efter rikedomar. Denna gång hittar han en stor pyramid. Saker går förstås snett ganska snabbt, Wario stängs inne och måste utforska pyramidens alla skrymslen och vrår för att samla…prylar. Ja, en pyramids hemligheter låser inte upp sig själva. Inte i TV-spelens värld.

Det finns ett antal världar, med ett antal banor var, för Wario att besöka denna gång. Efter en introduktionsnivå ligger de flesta världar öppna att utforskas i vilken ordning som helst. Friheten från Wario Land 3 är något man delvis siktar på denna gång också, men det dröjer inte alltför lång tid innan Wario Land 4s främsta tillkortakommande blir uppenbart. Wario Land 4 är ett litet spel.

De tidigare spelen var generösa med banor och gav också mycket omspelsningsvärde med hemligheter och bonusnivåer att låsa upp. Wario Land 4 består av 18 ganska så snabbt avklarade banor, som inte direkt lockar till återbesök. Banorna är rakt på sak och innehåller rätt lite utforskande. Nog för att det finns gömda CD-skivor att leta rätt på men jag har svårt att tro att någon bryr sig om dem.

Det är tråkigt att utforskandet och upptäckarlustan från de tidigare spelen är borta. Wario Land 4 består av ett okej antal banor, varav vissa faktiskt är ganska svåra denna gång - Wario kan till skillnad från i Wario Land 2 och Wario Land 3 faktiskt dö denna gång. En ny spinn på konceptet är också att Wario behöver hitta en nyckel i slutet av varje bana och sedan snabbt springa tillbaka till början igen innan en timer når noll. Ett okej koncept men att behöva backa bakåt på varje bana blir tråkigt efter ett tag.

Om det är något plan som Wario Land 4 verkligen lyckas på så är det på det visuella planet. Att inte bara få se Wario i 16 bitar utan att återigen få vara med när Nintendo skapar plattformsögongodis i två dimensioner kändes stort år 2001 - ganska många år efter att Nintendo slutat göra spel till Super Nintendo. Än idag står det här sig som ett av de snyggare GBA-spelen. Det gör det lite extra synd att det spelmässigt är ganska många steg tillbaka från de tidigare spelen i serien.

Wario Land 4 släpptes tidigt under GBAs livscykel och det är förmodligen en förklaring till varför det inte når fram till kvalitén från sina föregångare. Spelet är kort, verkar framstressat och fick hela serien att vissna en smula. Det skulle dröja nästan tio år till nästa del i serien, som jag i ärlighetens namn tycker ännu mindre om. Men det är en annan historia, för ett annat tillfälle.



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym16 maj 2015q

The Shake Dimension?

Nooo, tycker du det är genuint dåligt eller "bara" dåligt för att vara ett Wario Land?

Tycker personligen att det är ett helt fantastiskt spel på sina egna meriter, även om det skiljer sig markant från seriens tre första delar (varav de två senare är klart olika det första spelet).

Skrotbert16 maj 2015q

Jag kan nog skriva under på det mesta som du tar upp i texten, spelet var inte helt lyckat för min del heller.

Däremot tycker jag inte att Wario Land 3 gör det heller. Det är lite för tungt, men tvåan och ettan gillar jag.

Och Shake Dimension är helt oumbärligt om man alls gillar genren.

Arvid Schultz16 maj 2015q

Ja, faktiskt så var jag inte alls förtjust i The Shake Dimension. Tyckte att miljöerna var urtrista, wiimote-skakandet hemskt påklistrat och tyckte att man återigen dragit serien i en tråkig riktning. Inte alls ett dåligt spel, bara ett jag hoppades skulle vara mer än det var...

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.