Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 15:00 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #50: Cosmic Spacehead

Arvid Schultz14 jul 2015 18:36522 visningarKommentera: 2 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#50: Cosmic Spacehead
Konstiga blandningar av genrer är inte ovanligt. År 2015 har förstås det mesta gjorts. Plattformsspel är inte heller främmande för att plocka från andra genrer för att krydda till det. Kolla bara på pusslandet i Henry Hatsworth. Eller hur fokus på utforskande skapade hela subgenren vi nuförtiden kallar Metroidvania.

Att mixa plattformande med ett peka- och klicka-äventyr gissar jag ändå är helt unikt för Cosmic Spacehead. Visst har jag svamlat om det ”peka- och klicka-influerade” Bubba ’n’ Stix förut, men Cosmic Spachead är utöver ett plattformsspel ett rent och skärt peka- och klicka-spel. Slutprodukten tar definitivt något sorts pris för att vara bland det mest obskyra, märkliga som har gjorts med genren. Och om vi ska vara ärliga - det fungerade inte riktigt.

Plattformandet står lite i skuggan av peka- och klickandet, så vi börjar med att snacka om pekandet och klickandet.

Precis som i vilket SCUMM-baserat äventyr som helst från denna era ska vi välja mellan en mängd kommandon för att utforska omgivningar, prata med karaktärer och kombinera föremål. I detta spel åker vår huvudroll Cosmic Spacehead - en ful och töntig superhjälte - runt en mängd planeter för att hitta en kamera och ta sig till jorden för att fotografera den och bevisa att den finns på riktigt. Det är ungefär vad jag har förstått av handlingen i alla fall. Karaktärsutveckling och en djup historia är inte Cosmic Spaceheads starkaste sida. För att vara ett peka- och klickaspel är det här bland det mest fantasilösa jag har spelat.

Pusslen är mestadels lika fantasilösa som handlingen. Vi behöver ett pass för att ta oss nånstans, och sen behöver vi en nyckel, och sen nåt annat. Det finns ingenting som engagerar och dialogen är långt, långt ifrån Monkey Island-rolig. Vad Cosmic Spacehead har istället, för att vi kanske ska glömma bort vilket tråkigt peka- och klicka-spel detta är, det är plattformssegment.

Plattformsbanorna - som oftast dyker upp som vägen mellan två viktiga platser - är usla. Hade plattformandet stått på egna ben hade det varit skrattretande men även om man ska se plattformandet som nån form av ofta återkommande minispel så är det långt ifrån acceptabelt.

Vad som gör plattformandet här så bedrövligt är hur otroligt begränsat och innehållslöst det är. Cosmic Spacehead kan inte hoppa på fienderna, utan alla banor har mer av ett ”undvik allt som rör sig”-upplägg. Så allt man gör är att försöka undvika fiender och hoppa mellan plattformar, som på vissa banor ser ut att vara nästintill slumpmässigt utplacerade. Bandesignen är totalt fantasilös och dödstråkig. Tyvärr så är vissa banor rätt svåra, varpå man behöver spela om och om tills skiten äntligen är över.

Nej, Cosmic Spacehead är inte ett särskilt bra spel. Jag kan ändå uppskatta försöket. Plattformandet gör att det här är ett peka- och klicka-spel som är lite mer anpassat för konsoler, men det hjälper ju inte när allt är så otroligt mediokert. Även om jag orkar traggla mig igenom de tråkiga plattformsbanorna så fångas jag aldrig av den urbota tråkiga handlingen - även om jag antar att det här i grund och botten är ett hyfsat kompetent peka- och klicka-spel. Vissa pussel är kluriga och grafiken är knappast usel för sin tid.

Cosmic Spacehead släpptes till ett antal olika format, däribland Sega Mega Drive. I Europa bundlades Mega Drive-utgåvan med ett annat plattformsspel - Fantastic Dizzy. Två spel för ett alltså. Tyvärr är inte Fantastic Dizzy allt för hett heller. Men det, mina vänner, är en saga för ett annat tillfälle.



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym14 jul 2015q

Lirat en del till Amiga. Aldrigt riktigt greppat spelet... men har en bekant som jag vill minnas det som att han verkligen gillar det.

Arvid Schultz15 jul 2015q

Legerdemain:

men har en bekant som jag vill minnas det som att han verkligen gillar det.


Jag tror att jag tyckte det var okej när jag var liten. Men spelade om det nyligen och känner inte samma sak...

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.