Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: 18 aug 2017 17:55 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #53: Puggsy

Arvid Schultz20 jul 2015 17:13410 visningarKommentera: 3 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#53: Puggsy
Jag var lite för ung för Puggsy när jag först spelade det. Det här, förstår ni, var på tiden då jag var en liten palt och allt jag visste om TV-spel kom från de spelen min far köpte till mig eller spel jag spelade hos kompisar. En vän till mig hade Puggsy till Mega Drive, och det var ett spel vi aldrig riktigt förstod. Men hade roligt med.

Puggsy är en orange utomjording som strandsätts på en okänd planet. Han måste navigera sig fram och hitta ett sätt att fly. Handlingen. Vinner. Inga. Priser. Men det spelar inte så stor roll.

Vad som spelar stor roll är Puggsys speciella nisch. Det här är ett fysikbaserat plattformsspel. Det har gjorts både förr och senare, men Puggsy var ganska så tidigt ute och verkade i en tid då få andra plattformsspel fungerade såhär.

Med fysikbaserat menar jag att Puggsy mer än att bara hoppa på fiender och mellan plattformar agerar med olika objekt i miljön på ett sätt där olika föremåls fysik spelar roll. Här finns saker att plocka upp, vilka kan kastas iväg. Det går att ställa tunnor på varandra för att bygga något att stå på. Eller så kan något man håller i användas för att hasa sig upp för klippavsatser.

Puggsy är ett väldigt sakta spel. Jo, jag säger det när jag vet att det finns vansinniga speedruns på spelet men för någon som inte har koll på hur spelet alls fungerar så är det en ganska så långsam resa där man behöver lista ut och lära sig saker. Det var nog därför jag inte riktigt förstod mig på det när jag var liten.

Det finns många föremål att plocka upp, experimentera med. Det är förstås lätt att förstå sig på hur pistolen fungerar, men även den och dess kulor är slavar efter spelets fysik. Och Puggsys armar, som förstås håller i föremålen, kan höjas eller sänkas. Detta tar lite tid att bemästra. De flesta banor kan heller knappast bara springas igenom utan det gäller att förstå hur föremålen kan användas för att överkomma hinder, besegra fiender och till slut nå fram till slutet. Och ja, det finns hemliga bonusbanor att leta upp. Puggsy är definitivt ett sånt där spel som är kul att återkomma till och utforska på nya sätt.

Puggsy är utvecklat av Travellers Tales, år 1993. Idag pysslar de främst med att Legofiera allt de kommer över. På något sätt är det lite kul hur Puggsy också kretsar kring olika byggklossar, om än på ett lite annat sätt. Det är ett uppfinningsrikt spel, annorlunda från andra plattformsspel. Inte en personlig favorit på långa vägar men ett spel jag respekterar.

Puggsy släpptes till Sega Mega Drive, Sega CD och Amiga. Är man intresserad av plattformshistoria är Puggsy om än inte essentiellt en udda och kul titel att leta upp.

Och dina öron kommer inte direkt blöda heller. Ja jisses vilket fint soundtrack.



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym20 jul 2015q

Ännu en av mina favoriter, och jag går så långt som att hävda att spelet på ett helt sanslöst vis skrev om reglerna för plattformsspel fullständigt... bara för att sedan se sig glömmas bort och inte bli mer än en parantes.

Skrev mer om det här. Tycker det är en fullträff på flera plan. Förälskade mig i Amiga-versionen men insåg i ett senare skede att det inte fanns någon poäng med den i mitt hem när jag istället kunde spela den så mycket visuellt attraktivare Mega Drive-versionen.

Arvid Schultz21 jul 2015q

Legerdemain:

jag går så långt som att hävda att spelet på ett helt sanslöst vis skrev om reglerna för plattformsspel fullständigt... bara för att sedan se sig glömmas bort och inte bli mer än en parantes.


Kan lite hålla med om det, men jag föredrar snabba plattformsspel som fokuserar på plattformshopp, så för mig är Puggsy lite för pussligt och långsamt. Men det är bara min smak. Det är ett riktigt välgjort spel, och det står ut. Kul att ha i sin samling idag.

Kleti23 jul 2015q

På gamla goda tiden var fritidsgårdens Megadrive på slutet av sin livstid nästan alltid laddad med Puggsy eller Kid Chameleon efter att folk tröttnat på Sonic 2

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.