Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I dag 01:13 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En titt på nya Hearthstone-kort (Del 21)

Arvid Schultz24 jul 2015 02:43457 visningarKommentera: 0 !

Aaaaahhhhhh! Äntligen har en ny, stor expansion till Hearthstone utannonserats. 132 nya kort innehåller den och de köps via packs. Metan kommer för första gången sedan Goblins Vs Gnomes (som släpptes i november förra året) förändras ordentligt. Expansionen heter denna gång The Grand Tournament och kretsar kring ett ganska löst tema där dårar från Azeroths olika hörn samlas för att slåss. Typ som vanligt alltså.

GvG introducerade Mechs som nytt element. The Grand Tournament introducerar Inspire. Det är inte en ny minionklass utan ett nytt keyword som syftar till abilities som påverkar ens hero power. Varje gång man använder sin hero power så händer någonting med kort som har nyckelordet Inspire, helt enkelt. Det kan vara bra att känna till när vi nu tittar på dessa nya kort.

Och jag vill då såklart flika in att jag ej, förstås, har spelat med Inspire ännu. Det är lite klurigt att exakt veta hur bra dessa kort är, eftersom detta är något helt nytt för Hearthstone. Men det är ju kul att spekulera. Låt oss göra det!

Kort 164: Coldarra Drake

Först ut är en Mage-minion som även om den inte stoltserar med Inspire-nyckelordet i högsta grad påverkar hero powern. För 6 mana är det en 6/6-drake som låter oss använda hero powern så många gånger vi vill varje runda. Det här är tveklöst en stabil minion. Bra stats och med en förmåga som kan vara riktigt stark. Sent i spelet kan den här göra att man verkligen använder all mana man har över. I arena kan detta bli rent ut sagt löjligt starkt. 6 mana är ganska mycket för en minion, så frågan är förstås hur mycket bättre detta är än andra minions för 6 mana. Jag skulle säga att det potentiellt är riktigt starkt. Jämför bara med Boulderfist Ogre (6/7 för 6 mana och inga förmågor). Nog sjutton har styrkan på kort i HS ökat ganska ordentligt sedan spelet först släpptes...

Kort 165: Poisoned Blade

Rogue får ett nytt vapen vars syfte förstås är att stanna kvar i spelet länge och växa sig starkare. Här omvandlas Rogues hero power till att ge vapnet mer attack. Självklart är det kraftfull med ett kort som ger mycket värde, och där vi kan få ut massvis från det samtidigt som vi drar andra kort vilka används ute på brädet. Problemet är kort som enkelt kontrar vapen, såsom Echoing Ooze eller Harrison Jones. Poisoned Blade kan liksom inte riktigt bli en hit när sådana kontringskort finns. Jag känner dessutom spontant att det är lite för sakta för att verkligen kunna lyckas. Men det är absolut intressant, något som i teorin verkligen kan dela ut enorma mängder skada i kombination med andra Roguekort.

Kort 166: Maiden of the Lake

Här ser vi ett kort som mycket väl kan komma att bli ett nyckelkort för många lekar som byggs runt Inspiremekaniken denna nya expansion. Maiden of the Lake halverar kostnaden för ens hero power, samtidigt som det är en minion med okej stats. Inte gör hon mycket skada men hon håller sig vid liv och kan tradea mycket väl med många svaga minions. Kanske inte det starkaste kortet vi sett men jag ser det verkligen bli en såndär minion som väldigt ofta väljs framför andra i arenan. Ett bra kort helt enkelt, om än inte fantastiskt.

Kort 167: Nexus-Champion Saraad

Ni som följt mitt tidigare svammel om kort i Hearthstone vet att jag inte är överdrivet förtjust i kort där slumpen ballar ur fullständigt. Här har vi tyvärr ett närmast extremt exempel på slumpmässighet. Saraad delar ut en valfri spell (från vilken klass som helst!) när man använder sin hero power. Det blir liksom inte mer slumpmässigt än så. Man kan få precis det man behöver för att vinna spelet. Eller så får man Totemic Might. Löjligt om ni frågar mig och något som förminskar de strategiska kvalitéerna med Hearthstone. Om Saraad då egentligen är bra eller dålig är inte helt lätt att förutspå. 4/5 för 5 mana är knappast en katastrof och hans potential är verkligen enorm. Jag misstänker dock han mycket väl kan komma att dela ut usla spells mycket oftare än man tror. Vi får se helt enkelt.

Kort 168: Skycap'n Kragg

Det är en pirat, på en papegoja. Punkt.

Men okej då. Som kort betraktat känns det här löjeväckande svagt, med reservation för att det finns massa bra piratkort med synergi bland de kort som ännu inte visats från expansionen. Kragg kan bara fungera i en väldigt dedikerad piratlek, och han räcker knappast själv för att få en piratlek att fungera. I nuläget finns alldeles för få och för dåliga piratkort så förhoppningsvis innehåller The Grand Tournament några fler kort som kan motivera Kragg. Jag tvivlar.

Fast titta på honom. Han är underbar!

Kort 169: Thunder Bluff Valiant

Första Shamankortet (Obs: Shaman är min favoritklass) vi tittar på är en 3/6 för 5 mana. Svaga stats såklart, men varje gång vi använder vår hero power får alla totems vi har i spel +2 i attack. Detta kräver självklart någon slags Totemlek för att bli värdefullt. Totems är något Blizzard verkar pusha för i expansionen, vilket vi kommer få se mer av i kommande Shamankort. Hur jag än vrider och vänder på det känns det här ändå som ett kort som mer ofta än sällan bara kommer bli dåligt spenderade mana för ganska kassa stats.

Kort 170: Ball of Spiders

Det här är ett udda kort. Vid första anblick kan man förstås tycka att 3 Webspinners för 6 mana är en jävligt dålig deal då 1 Webspinner kostar 1 mana i vanliga fall. Värde mäts dock knappast bara i mana eftersom du här även får 3 kort till priset av ett plus att det är en spell, vilket i sig har synergi med andra kort. Alla dessa Webspinners du får ut kommer också ge dig card draw, vilket är extremt värdefullt. Så för 6 mana blir det plötsligt en hel del man får. Problemet tror jag mest är att man vid runda 5-6 vill göra mer än att få ut 3 stycken 1/1:or. Det är sannerligen inte så Hunter spelas idag i alla fall. Jag tror knappast att Ball of Spiders är ett fantastiskt kort men inte heller så uselt som jag hört vissa kalla det. Men okej då, inte fasen kommer det få folk att överge Face Hunter.

Kort 171: Draenei Totemcarver

Ännu ett nytt Shamankort som på något sätt vill interagera med Totems. Blizzard vill helt enkelt att vi Shamanspelare skall börja använda oss mer av Totems. Jag gillar att Blizzard pushar för detta, och det är förstås först när vi sett alla nya kort som vi verkligen kan avgöra om vi fått allt vi behöver för att få något sådan att fungera. Draenei Totemcarver blir ändå helt och hållet värt sin manakostnad redan om vi har 1 Totem i spel, och knappast helt värdelös om vi har 0 ute. Det är en lite sämre Yeti i sitt originalutförande och potentiellt en riktigt kraftfull minion i en dedikerad Totemlek. Ett aldrig uselt men samtidigt alldeles för sällan fantastiskt kort är min gissning.

Det var första titten på nya kort från expansionen The Grand Tournament. Vi tittar på ännu fler redan imorgon! Kom gärna med tankar och funderingar själv. Är jag tokig? Har jag kanske rätt? Speak up!

Tidigare delar:
Goblins Vs Gnomes:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Blackrock Mountain:
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.