Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 15:18 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En titt på nya Hearthstone-kort (del 22)

Arvid Schultz24 jul 2015 15:36508 visningarKommentera: 0 !

Låt oss titta på ännu fler kort från The Grand Tournament!

Kort 172: Effigy

Mage får en ny secret! Effigy liknar Duplicate i det att den aktiveras när en av dina minions dör på motståndarens tur. I detta fall får du inte upp två kopior på handen utan direkt en ny minion på bordet för samma manakostnad som den som dog. Precis som med Mirror Entitiy beror Effigy helt på vad för minion som den reagerar på. Dödar motståndaren en minion för 1 mana är kortet knappast värt sin kostnad på 3. Men dödar han en Giant är det såklart extremt mycket värde. Ett kort som det definitivt kommer laboreras med och som har potential att återuppliva Giant Mage och liknande, obskyra lekar.

Kort 173: Fallen Hero

En typisk 2-mana minion sett till stats (3/2) med en ability som är riktigt bra om än lite sakta. Coinas Fallen Hero ut runda 1 och motståndaren spelar en minion som också har 2 i hälsa rundan efter så kan du plocka bort den med din hero power, istället för att slösa exempelvis en Frostbolt eller Flamecannon. Extremt värdefullt såklart. Sent i spel fyller den också en liknande effekt, då du kan spela denna minion och använda hero power för att plocka bort mindre minions istället för att slösa kort. Du får alltså removal och något på bordet på samma gång, samtidigt som din hero power kan användas för att aktivera andra kort. Jag ser detta som ett riktigt starkt kort, framförallt i arena.

Kort 174: Frost Giant

En ny Giant! Precis som tidigare jättar är detta en 8/8 som inledningsvis har en väldigt överdriven manakostnad. Manakostnaden sjunker dock med 1 varje gång du använder din hero power. Det här kan såklart bli ruskigt starkt men kräver en hel del experimenterande. Kanske kan en eller två platsa i Handlock som just använder hero power frekvent, men det är lite svårt att säga om det kommer bli ens i närheten av lika effektivt som en Mountain Giant. Kanske kan det fungera tillsammans med nya kort såsom Coldarra Drake, Maiden of the Lake och liknande i nya typer av lekar. Ett kul kort, och återigen ruskigt starkt i arena.

Kort 175: Kodorider

3/5 för 6 mana är förstås inte bra, men varje gång du använder din hero power får du alltså en till 3/5. Har vi en ny Grim Patron?! Har vi något som än en gång gör Warsong Commander till ett sinnessjukt kort?! Nej, jag tror inte det. Det här kortet är för sakta, och plockas det bort innan man får använda förmågan en gång så är det 6 dåligt spenderade mana. I arena kommer detta kunna ge mycket värde sent i spelet, men på laddern är det för sakta.

Kort 176: Lock and Load

Det här kortet lockade fram en hel del burop när det utannonserades på Blizzards event, men jag tror nog inte vi ska vara särskilt rädda. Dels platsar det inte direkt i en Face Hunter, då det är lite sakta och för oförutsägbart. Lock and Load kan dock komma att skapa en ny typ av Hunter, även om jag inte tror att den kommer bli särskilt framgångsrik. Det finns helt enkelt en hel del dåliga Hunterkort och att få dem genom att slösa 2 mana på detta kort och sen försöka tömma sin hand på en runda, förmodligen rätt så slarvigt, blir ganska dumt. Lock and Load är nog främst ett kort som kommer vara upphov till en hel del dråpliga youtube-videos.

Kort 177: Lowly Squire

1 mana för 1/2 är normala stats, men självklart ska vi få en hyfsad ability också. Lowly Squire kan växa sig enorm, men är liksom återigen ganska sakta. I arena kan han bli farlig då han är svårare att plocka bort...om än inte alltför svår ärligt talat. Det här kortet påminner om Undertaker i sin nuvarande, ospelade version. Jag skulle spela med Micro Machine eller andra uppenbart bättre kort istället. Det här kortet existerar nog mest för att ge oss en förståelse för hur Inspire-mekaniken fungerar.

Kort 178: Tuskarr Totemic

Valrossar, varför inte? Shaman får sin alldeles egna valross i form av detta potentiellt extremt kraftfulla kort. Så, 3/2 för 3 mana är inte så bra men vad Tuskarr kan göra är ganska enormt. Så, vi vet att det finns 8 olika totems just nu vilka han kan framkalla. Fyra av dessa är sådana vi kan få med Shamans hero power, och de är kanske inte riktigt värda Tuskarrs dåliga stats i förhållande till manakostnaden. Men! Framkallar Tuskarr exempelvis en Mana Tide Totem, eller kortet vi ska titta på härnäst, så är 3 mana för allt vi får rent ut sagt oerhört OP. Introduceras ännu fler Totems blir såklart chansen att man får värdefulla kort ännu större. Jag tippar att det här blir ett extremt starkt kort som spelas i nästan alla Shamanlekar den närmsta tiden.

Kort 179: Totem Golem

På tal om kort som kommer spelas i alla Shamanlekar...Totem Golem! 2 mana för en 3/4 är rent ut sagt perverst bra. För att väga upp detta har Totem Golem 1 i overload. Spelar det någon roll? Självklart, men tillsammans med Tuskarr Totemic och en del andra billiga Shamankort tror jag att detta kan pusha för en typ av Shamanlek med snabba och effektiva kort vilket kringgår overloadstraffet. Att få ut Totem Golem tidigt och kunna tradea med många andra minions är extremt, framförallt i arena. Det här är ett riktigt, riktigt bra kort med potential att verkligen dra upp Shaman ur den tråkiga position som klassen befinner sig i just nu.

Det var åtta till kort från The Grand Tournament. Imorgon tittar vi på fler!

Tidigare delar:
Goblins Vs Gnomes:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Blackrock Mountain:
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
The Grand Tournament
Del 21

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.