Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 15:00 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En titt på nya Hearthstone-kort (del 23)

Arvid Schultz25 jul 2015 12:28603 visningarKommentera: 6 !

Idag tänkte jag titta på bara ett kort. Det kanske verkar lite överdrivet med ett inlägg bara för ett specifikt kort, men det här är verkligen ett kort med mycket i sig.

Kort 180: Justicar Trueheart

Här har vi ett riktigt speciellt kort! Korttexten säger förstås inte särskilt mycket alls om man inte vet exakt hur mycket bättre de här nya förmågorna blir. De ska vi titta på alldeles strax men först kan man fundera lite över Justicars stats och manakostnad. Så, alla klasser får en något bättre hero power. I vissa fall blir de i stort sett dubbelt så bra. Eftersom Justicar kostar 6 mana är detta något för late game, och eftersom Justicar har 3 i liv är det en minion man i stort sett får se som något som man slänger ut på bordet för att mata motståndarens removal. Viktigt att poängtera är dock att den nya hero powern är permanent, även om Justicar dör. Jag anser ändå att det här är något sakta och att de flesta nya hero powers inte är tillräckligt bra för att Justicar ska vara värd att spela med. Men en väldigt intressant Legendary är hon och en som vi alla kommer vilja skaffa för att laborera med.

Låt oss titta på de olika nya hero powers hon delar ut till varje klass:

Druid: DIre Shapeshift

Druids hero power dubblas rakt av. Det är riktigt mäktigt att få warriors armor och att kunna plocka bort en minion med 2 i hälsa, allt för två mana. Druid är nog en av de klasser jag kan se använda Justicar, just eftersom man kan få ut henne mycket tidigare med Innervate och Wild Growth, varpå den nya hero powern blir ett enormt vapen att pinga små minions med varje runda.

Hunter: Ballista Shot

FACE FACE FACE! Så, Hunter ska alltså få en ny kraft där de gör ännu mer skada på face?! Då de flesta andra klassers hero power dubblas så får Hunter bara 1 mer i skada, vilket visar att Blizzard förstår. Nej, det här är för sakta för att Face Hunters ska bry sig om 1 mer skada. Fint så.

Mage: Fireblast Rank 2

Mages Hero Power dubblas och gör två skada. Det här är en av de få klasser jag kan se Justicar bli värdefull i, i en saktare lek såsom Freeze Mage eller dylikt. I kombination med kort såsom Fallen Hero blir hero powern snabbt nästan lika kraftfull som Frostbolt, vilket sparar kort och blir ett kraftfullt vapen.

Paladin: The Silver Hand

Paladin får ut två smågubbar istället för en. Eftersom Paladins hero power blir relativt svag sent i spelet känns inte det så attraktivt. De plockas lätt bort. Självklart finns combos med exempelvis Quartermaster, men nej jag tror att detta är för sårbart för AoE-spells sent i spelet för att bli värt att försöka få till.

Priest: Heal

Priest dubblar sin hero power och kan hela för 4. Detta är rätt starkt, framförallt i kombination med klassiska Priestkort såsom Auchenai Soulpriest eller Prophet Velen. Jag tror definitivt vi får se folk försöka skapa lekar kring detta, med potentiella enorma combos. Om det verkligen fungerar är jag osäker på.

Rogue: Poisoned Daggers

Rogue är en klass som inte gynnas alltför mycket av alla dessa nya Inspire-kort, då Rogue inte vill använda sin hero power varje runda då deras håller i två rundor. Poisoned Daggers ger deras vapen än mer i attack och det känns ganska svagt faktiskt. Jag tror man hade kunnat bjuda på en till attack, alternativt durability. Jag har svårt att se Rogue bemöda sig med Justicar för detta.

Shaman: Totemic Slam

Shaman dubblar inte alls upp sin hero power utan plockar istället bort RNG-elementet. Nu får du välja själv vilken totem du vill ha, och du kan välja någon som redan finns i spel. Självklart är det bra att kunna plocka fram taunts när man vill, spell power när man vill, men det känns inte på långa vägar värt det. Kräver lite experimenterande men jag ser detta som för sakta just nu.

Warlock: Soul Tap

Åh, får Warlock dra två kort? Självklart inte. Warlock har som ni nog alla vet den mest OP hero powern i hela spelet. Vad som händer med Justicar är bara att Warlock inte förlorar liv när de använder hero powern, vilket inte spelar så stor roll. En snabb zoo-lek kommer aldrig köra med sakta Justicar och den långsammare Handlock vill ju ta skada för att kunna spela med Molten Giants. Nej, Warlock kommer inte bry sig alls om Justicar.

Warrior: Tank up!

Slutligen Warrior som faktiskt är en av få klasser som kanske orkar bry sig om Justicar. 4 armor är en big deal och gör kort såsom Shield Slam helt enorma. Warrior blir också ännu svårare att döda. Control Warrior förlorar inte lika mycket på att offra en runda på ett kort såsom Justicar, eftersom de kan följa upp med mycket removal rundan efter. Jag tror Justicar kan fungera här.

Så, Justicar Trueheart - ett väldigt spännande kort. Återigen alldeles strålande i arena men kanske lite för sakta allmänt i constructed. Jag tror som sagt ändå att Druid, Mage, Priest och Warrior kan få henne att fungera.

Tidigare delar:
Goblins Vs Gnomes:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Blackrock Mountain:
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
The Grand Tournament
Del 21
Del 22

« Till bloggen

Kommentarer

Kimpo26 jul 2015q

Kanske det roligaste och mest kreativa kortet i spelet hittills. Jag hoppas verkligen att det kommer att bli spelbart också. Jag tror att din analys om vilka lekar den kommer fungera i stämmer också. Speciellt Priset känns riktigt stark tycker jag. Kanske kan Prophet Velen spelas i större utsträckning, men jag vet inte...

Jag tänker också att handlock eventuellt kan vara intresserad av att byta ut molten giant mot frost giant och då kanske det här kortet kan fungera. Dock känns det inte som att mana-kostnaden för frost giant blir tillräckligt låg...

Det här känns som att det bli ett kort som alla vill crafta, ungefär som dr Boom, fast av rätt anledning. Det här kortet känns inte lika uppenbart OP, men istället riktigt, riktigt roligt.

Arvid Schultz26 jul 2015q

Kimpo:

Kanske kan Prophet Velen spelas i större utsträckning, men jag vet inte...


Jag hoppas det. Det är ett sånt där kort som liksom ser riktigt bra ut, men aldrig har fungerat i någon lek. Vore kul om detta kunde få det att fungera.

Kimpo:

Det här känns som att det bli ett kort som alla vill crafta, ungefär som dr Boom, fast av rätt anledning. Det här kortet känns inte lika uppenbart OP, men istället riktigt, riktigt roligt.


Ja precis så. Tycker faktiskt det är lite tråkigt att inte dessa nya kort får stå för sig själva utan måste ta hänsyn till GvG-korten exempelvis. Hoppas Blizzard börjar med cycles snart så att kort i set kan stå på egna ben och inte konstant behöva jämföras med tidigare kort.

Kimpo27 jul 2015q

Arvid Schultz:

Hoppas Blizzard börjar med cycles snart


Hur menar du med cycles?Är det att korten inte får användas efter en viss tid, för det vet jag inte om jag skulle gilla. Känns irriterande om massa kort som man fått i pack eller som man betalat med dust skulle bli spelbara efter en viss tid (med reservation för att jag inte fattade vad du menade :P).

Jag håller dock med om problematiken, för många av de kort som var starka för ett år sedan syns ju aldrig på laddern längre. För att trycka in lite förnyelse i spelet blir ju korten bättre och bättre, men det leder ju tyvärr till att många intressanta kort inte längre används efter att en ny expansion kommer. Det här måste andra kortspel också ha problem med. Har du någon koll på hur typ Magic The Gathering har löst det här (om de nu ens har gjort det)?

Arvid Schultz27 jul 2015q

Kimpo:

Hur menar du med cycles?


Det skulle kunna vara att äldre block inte får användas efter ett år eller så, typ som att GvG inte får användas i constructed (men i arena, mot vänner, casual osv). Om man bara konstant dumpar nya kort på de äldre så blir inte nya expansioner så himla inflytelserika, och man kan inte pröva nya grejer på samma sätt. Jag menar allt nytt man lägger in måste vara minst lika bra som det gamla.

Men något som mer skulle kunna passa HS tror jag är att man helt enkelt byter lite vilka block man får spela med, månad till månad. Kommer funka bra när fler expansioner introduceras. Säg att en månad är "Basic/expert + TGT" och nästa månad är det "GvG + Blackrock + Naxx". Gör att man måste bli mycket kreativ med lekar.

Basic bör dock kanske alltid få vara tillgängligt, men tror Blizzard skulle kunna byta Basic-kort med jämna mellanrum för att hålla spelet fräscht och så att inte Fireballs eller Swipe ALLTID spelas i de klasserna, utan att det blir lite variation.

Kimpo:

Har du någon koll på hur typ Magic The Gathering har löst det här (om de nu ens har gjort det)?


Magic har alltid en samling basic-kort (som ges ut i nya utgåvor då och då) som är runt 300-400 kort, sedan får man spela med de två senaste blocken. Ett block är 1 grunduppsättning (ca 300-400 kort) samt 2 expansioner med ca 150 kort i sig. När första grunduppsättningen i ett nytt block släpps får man inte spela med det nästsenaste längre.

Hoppas det gick att hänga med i =) Men alltså får man spela med ett block i två år från att det släpps, vilket känns som en rimlig tid.

HS kan ju inte applicera exakt samma sak, men jag tror absolut att man iaf måste byta ut basickorten med jämna mellanrum (eller iaf bara uppdatera lite) samt skifta vilka expansioner som får spelas med i constructed.

Kimpo27 jul 2015q

Arvid Schultz:

Men något som mer skulle kunna passa HS


Tack för förtydligandet och förklaringen. Personligen vet jag dock inte om jag skulle gilla det här. Jag förstår verkligen fördelen med det här sättet, men samtidigt kräver det ganska mycket av spelarna, kanske framförallt ekonomiskt. En av de saker som avskräckt mig mest med just Magic är de enorma summor som krävs för att kunna ha en bra samling kort att spela med. Att behöva köpa nya kort vartannat år gör att jag inte ens blir intresserad av att prova.

Jag kan gissa att Blizzard är lite rädda att ta bort gamla kort, eller vad tror du om det? Internet skulle väl bli upprört om massa legendaries försvann helt plötsligt. Många har betalat en ansenlig summa för att kunna crafta dem. Kanske skulle man kunna få dust baserat på vilka kort man hade, men då finns det väl ingen anledning att köpa nya paket.

Arvid Schultz:

Säg att en månad är "Basic/expert + TGT" och nästa månad är det "GvG + Blackrock + Naxx". Gör att man måste bli mycket kreativ med lekar.


Det här är väldigt intressant, kanske förvirrande för de inte så insatta. Jag tror verkligen att Hearthstones storhet ligger mycket i enkelheten. Kanske skulle man istället för att ha månatliga sessioner kunna välja vilka expansioner man vill använda. I alla fall enbart classic eller typ alla expansioner, det tror jag verkligen att de nya spelarna skulle uppskatta.

Jag tänker att ett stort problem för Hearthstone är just att det som ny spelare måste vara hopplöst att möta alla spelare med så mycket bättre kort på laddern. En lösning som kanske också skulle förenkla för nya är ju att bara nollställa efter en viss tid som du pratar om, men återigen, vad säger vi som har spelat i flera år och dessutom betalat för korten om de bara försvinner...

Arvid Schultz28 jul 2015q

Kimpo:

Jag kan gissa att Blizzard är lite rädda att ta bort gamla kort, eller vad tror du om det?


Lösningen här är att byta ut basic-korten, som är gratis. Det kan folk inte bli sura över. Självklart ska de inte ta bort kort som folk har köpt, det skulle som du säger bli MEGA RAGE om de gjorde det.

Kimpo:

Jag tänker att ett stort problem för Hearthstone är just att det som ny spelare måste vara hopplöst att möta alla spelare med så mycket bättre kort på laddern.


Ja det här är ju Hearthstones största problem. Men om man minskar andelen expansioner/kort som får användas på ladder, genom cycles, tror jag man förminskar det här problemet också. Då behöver nya spelare aldrig skaffa kort från ALLA expansioner. Men ja, gamla spelare måste få spela med alla sina gamla kort nånstans.

Aja, nåt måste hända känner jag. Kanske inte precis just nu men snart. Jag ser verkligen hur många av de nya korten i The Grand Tournament är roliga, men aldrig kommer få en seriös chans just eftersom så många gamla kort helt uppenbart är bättre.

Det var ju lite det som hände med Blackrock Mountain. Kul kort, men för dåliga. Drakar funkar liksom inte när Blizzard gjorde mech så överdrivet bra i GvG...

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.