Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 16:09 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En titt på nya Hearthstone-kort (del 25)

Arvid Schultz30 jul 2015 11:31629 visningarKommentera: 2 !

Sju till kort från expansionen The Grand Tournament, varav ett par legendarykort, tittar vi på idag!

Kort 188: Coliseum Manager

Så, en 2/5 för 3 mana är helt okej stats (typ som en Spider Tank fast lite omfördelat i hälsa och attack). Coliseum Manager har en intressant ability i det att han åker upp på din hand igen när du triggar Inspire. Det finns förstås en del man kan göra med detta, såsom att tradea med mindre minions och sedan få upp Coliseum Manager på handen igen för att kunna slänga ut honom, med full hälsa. För det mesta lär detta dock bara vara i vägen, och är det inte bättre att kunna hela en minion än att få upp honom på handen igen? När ska detta vara tillräckligt användbart för att Coliseum Manager är värd att spela med? Jag vet inte. I arena lär kortet vara okej, hyfsat bra värde om man faktiskt lyckas ta bort små minions med honom och hålla honom vid liv.

Kort 189: Flame Juggler

2/3 för 2 mana är typiska stats och manakostnad för en sådan här minion. Vad är det då Flame Juggler gör? Jo, han delar ut en skada i smisk till motståndaren, slumpmässigt. Det blir alltså som en Mad Bomber men som istället för 3 skada bara gör 1 skada, dock garanterat på motståndaren och inte på dig själv. Mad Bomber är ett riktigt bra kort, framförallt i arena, och även om han kan göra skada på dig är oddsen 70% att du iaf gör en skada på motståndarens minion om han bara har en ute och du lägger ut Mad Bomber som din första minion. Flame Juggler har 50% chans att göra den där skadan. Så jag skulle säga att det här är en något sämre Mad Bomber, men fortfarande ett kort som kommer vara rätt bra i arena.

Kort 190: Clockwork Knight

Jag tror inte att vi ska förvänta oss att se en stor mängd mechs i The Grand Tournament, men här har vi åtminstone en. Clockwork Knight är en 5/5:a för 5 mana som delar ut +1/1 till en annan mech. Det blir alltså 6/6 i värde för 5 mana, vilket såklart är bra. I en dedikerad mechlek kan detta fungera, men mechs tenderar att vara lite snabbare än Clockwork Knight. Kanske fyller ändå Clockwork Knight en plats och blir en relativt fet minion som samtidigt håller mindre minions vid liv längre. Kan bli ett kort vi ser i alla mechlekar, helt klart.

Kort 191: Savage Combatant

Vad är detta, en av hyenorna från Lejonkungen? Jag kanske inte är stormförtjust i kortets artwork men det här är ett potentiellt grymt kort. 5/4 för 4 mana är hyfsade stats, även om man såklart skulle vilja ha omvänt för att kunna tradea bättre. Vad Savage Combatant ändå gör är att ge Druid en väldigt stark hero power. Kanske kräver det att man spelar Savage Combatant runda 6, vilket blir ganska sakta, men Druid är ju en klass som snabbt kan öka i mana. Värdet i detta kort är högt, frågan är bara om det passar i någon Druidarketyp. Oavsett blev Webspinner plötsligt rätt mycket bättre....

Kort 192: Eydis Darkbane

Det här är en av två legendariska systrar, som båda är något så ovanligt som legendarykort för tre mana. Kul med lite billigare legendarykort och båda två ger mycket för sin manakostnad. Eydis är nog den starkare, då hon kan dela ut 3 i skada varje gång man kastar spells på henne. Detta kräver förstås en ganska så speciell lek, med flera spells som buffar minions. Det är långt ifrån alla klasser som verkligen kan få till detta, men i Priest eller Paladin kan Eydis bli riktigt stark. Frågan är väl om hon faktiskt är tillräckligt bra för att ersätta 3-drops såsom Dark Cultist eller Aldor Peacekeeper. Där blir jag lite tveksam, men ett kul kort är det oavsett.

Kort 193: Fjola Lightbane

Fjola delar inte ut 3 i skada, men får divine shield varje gång man kastar en spell på henne. Detta känns spontant svagare än Eydis förmåga, men Fjola är ändå en solid 3/4 för 3 mana. Kanske kan paladin få henne att fungera. Inte ett särskilt upphetsande kort men en okej legendary. Jag känner kanske att Blizzard hade kunnat ta i lite mer här.

Kort 194: Silent Knight

Här har vi ett märkligt kort. Divine shield + stealth är något vi inte sett i en och samma minion tidigare. Och varför skulle vi vilja ha det? Minions med divine shield är mästare på att tradera, men vi vill inte nödvändigtvis gömma dem. Att betala extra mana för det blir ganska dumt. Silent Knight är en 1 mana dyrare Shielded Minibot och det gör honom ganska så kass. Självklart fungerar Silent Knight i lekar som vill buffa minions som inte kan dödas, för att sedan attackera face för massiva mängder skada, men det finns bättre alternativ. Jag kan knappt se någon köra Silent Knight i constructed.

Tidigare delar:
Goblins Vs Gnomes:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Blackrock Mountain:
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
The Grand Tournament
Del 21
Del 22
Del 23
Del 24

« Till bloggen

Kommentarer

King Dedede31 jul 2015q

Coin Silent Knight turn 2, Velens Chosen turn 3, så har man ett kort med spell damage, divine shield, stealth och hyfsade stats. Men det lär inte hända speciellt ofta. Han kommer nog inte vara speciellt bra annat än vara ett irritationsmoment.

Arvid Schultz31 jul 2015q

King Dedede:

Coin Silent Knight turn 2, Velens Chosen turn 3, så har man ett kort med spell damage, divine shield, stealth och hyfsade stats.


Ja, och medan man håller på med det lägger motståndaren ut riktiga hot som du inte dealar med för att du drömmer om en stealthad, divine shieldad 12/12-minion som enkelt kan silencas, dödas osv.

Jag tycker kortet är dåligt men det är samtidigt kul att det finns. Behövs sådana här för att man ska kunna existera och försöka få till lite funky shit. Även om det inte fungerar ;)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.