Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 15:00 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En titt på nya Hearthstone-kort (del 27)

Arvid Schultz 5 aug 2015 16:02550 visningarKommentera: 0 !

Idag tittar vi på inte mindre än tio nya kort!

Kort 201: Wrathguard

En ny demon som ganska typiskt är stark men kommer med en stor risk. Det här är en slags version av Succubus, men istället för att discarda ett kort tar ens hjälte skada när Wrathguard tar skada. 4/3 för 2 mana är förstås starkt, men minuset är stort. Risken är att man tar väldigt, väldigt mycket skada. Coinad runda 1 är detta ett bra kort, men jag kan knappt se hur den fungerar att lira senare i spelet då motståndaren mycket troligt sitter på läskig removal som kan plocka bort Wrathguard och samtidigt göra enorma mängder skada.

Kort 202: Master of Ceremonies

Detta kort kommer med en ny effekt som uppmanar till att spela en lek med många minions som ger plus i spell damage. Har man en minion ute med spell damage blir Master of Ceremonies en väldigt prisvärd 6/4 för 3 mana, vilket är obscent rent utav. För att detta ska fungera krävs en lek med många minions som har spell damage och de som finns tillgängliga idag är inte särskilt bra. Jag gillar ändå hur detta kort uppmanar till en ny typ av lek. Kanske kan det fungera, om inte nu så någon gång i framtiden.

Kort 203: Shado-Pan Cavalry

Detta roguekort blir en prisvärd 6/7 för 5 mana, om man lyckas få ut den som combo. Det är alltså en Boulderfist Ogre för 1 mana mindre. Inte ett särskilt upphetsande kort och även om Rogue oftast har lätt för att få till sin combo känns det inte tillräckligt bra helt enkelt. Med coin blir det såklart en väldigt stark minion tidigt, men jag tror Rogue vill kontrollera brädet på andra sätt än med en Shado-Pan Cavalry. Ett fint arenakort om inget annat.

Kort 204: Druid of the Saber

Druid fortsätter att få kort med valfrihet. Druid of the Saber är antingen en chargead 2/1, bra för burst, eller en stealthad 3/2. Till skillnad från många andra kort där valet ofta är enkelt så känns dessa alternativ väldigt flexibla. Ett kort som är lite svårt att bli upphetsad av, men nog är ganska bra och framförallt mycket stabil i arena.

Kort 205: Crowd Favorite

Om ni skulle fråga mig vilket det mest OP kortet i hela Hearthstones historia är så skulle jag svara "Undertaker", innan nerfen. Crowd Favorite är en variant på Undertaker men som får +1/1 för varje minion med battlecry som man släpper ner på brädet, istället för deathrattle. Vad som gör Crowd Favorite betydligt mer balanserad är att det är en 4/4 för 4 mana, så den kan inte släppas runda 1 och bli fånigt stark för snabbt. Ett bra kort skulle jag säga, kanske väldigt bra. Dock tävlar den mot väldigt många andra bra 4-drops vilket gör att den kanske inte ser så mycket spel trots allt.

Kort 206: Bash

Warrior får äntligen sin version av Dark Bomb/Lightning Bolt/Quick Shot med flera. Bash kostar dock 3 mana, inte 2, men delar också ut 3 i armor till Warrior. Är detta värt att ersätta en Shield Block med? Eller till och med en Shield Slam, som ju inte alls sällan används på mindre minions också? Kanske. Bash ger i alla fall Warrior fler alternativ och jag tror att det är ett kort som kommer få se en hel del spel om än knappast förändra Warrior på något märkbart sätt.

Kort 207: Brave Archer

Blizzard verkar äntligen ha fattat att Face Hunter inte får bli starkare. Brave Archer må se hyfsad ut men är egentligen främst en sämre Leper Gnome. Hunter har fått flera kort nu som blir bättre om man spelar dem som det sista kortet man har på handen, men i Brave Archers fall är kortet verkligen inte bra utan detta kriterie. Som sagt, varför skulle man inte hellre bara spela Leper Gnomes? Det enda positiva jag har att säga om detta kort är den väldigt uppenbara referensen till Pixars film Brave!

Kort 208: The Skeleton Knight

Här har vi ett kort som hade kunnat passa in i Curse of Naxxramas-äventyret...och varit ett av den expansionens sämsta kort. 6 mana för en 7/4 är inte bra och även om det går att få tillbaka The Skeleton Knight på handen i en genomtänkt lek är det liksom inte värt det. Slänger man ut 7/4:or för 6 mana flera gånger i en match lär motståndaren ha lyckats bygga upp ett stort bräde. Då spelar det inte så stor roll att man aldrig får slut på kort. Däremot måste vi uppmärksamma den nya Joust-mekaniken som detta kort är med och lanserar. Detta är gjort för att kontra aggro och låter lekar som innehåller feta men sakta minions att få fördelar. Tyvärr fungerar helt enkelt inte The Skeleton Knight.

Kort 209: Eadric the Pure

Det första Paladinkortet vi tittar på från The Grand Tournament är ingen mindre än legendaryn! Jag är tyvärr ytterst osäker på om detta kort är spelbart. Eadric har samma effekt som Aldor Peacekeeper men kan sänka attacken på alla motståndarens minions samtidigt. Självklart en counter på Handlock, men för 7 mana tar ju inte Eadric bort någon minion. Att bara sänka attacken, för 7 mana, känns svagt. Jag får lite samma känsla av Eadric som jag fick med Bolvar Fordragon. Ett kort med en potentiellt bra effekt men som nästan aldrig kommer bli så imponerande som man hoppas på.

Kort 210: Argent Lance

Nästa Paladinkort är ett nytt vapen. Detta vapen lider dock lite av samma syndrom som nya Warriorvapnet King's Defender. Här kan vi potentiellt få ett vapen med mycket durability för sin manakostnad, men knappast tillräckligt för att det ska vara värt det. Spelar man Paladin finns många andra bra vapen som dessutom är mer konsekventa. Argent Lance känns svag och ganska dum.

Tidigare delar:
Goblins Vs Gnomes:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Blackrock Mountain:
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
The Grand Tournament
Del 21
Del 22
Del 23
Del 24
Del 25
Del 26

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.