Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 14:43 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En titt på nya Hearthstone-kort (del 28)

Arvid Schultz 7 aug 2015 21:06573 visningarKommentera: 3 !

Tio till kort! Vad är dina åsikter om dem?

Kort 211: Armored Warhorse

Här har vi ett ganska märkligt kort. Så, detta kan vara en 5/3 med charge för 4 mana. I aggrolekar är det här förstås fantastiskt...fast de kommer ju inte kunna få den med charge, eftersom de har för många billiga minions. Så för att detta ska bli en minion med charge krävs det att man spelar med dyrare minions, vilket innebär att du inte har en aggrolek utan förmodligen control. Och då behöver du inte en 5/3 med charge för 4 mana. Nej, det här kortet faller av sig självt.

Kort 212: Tuskarr Jouster

Först och främst - det här är en valross som står på en sköldpadda. Fantastiskt! Utöver kortets underbara artwork har det här potential att bli riktigt bra. Lyckas man vinna jousten så får man ut en 5/5 för 5 mana och helar samtidigt 7 till sin hjälte. Det är alltså en Antique Healbot med extremt mycket bättre stats som helar nästan lika mycket. I en lek som ofta vinner jousts är detta kort sjukt bra. Jag gissar dock att vi måste få uppleva joust för att kunna avgöra hur ofta man kan förvänta sig att vinna, även med en lek med många dyra minions. Tuskarr Jouster har verkligen potential i alla fall.

Kort 213: Master Jouster

Via joustmekaniken blir Master Jouster antingen en Sunwalker med +1/1 eller en Boulderfist Ogre med -1/1, för sina 6 mana. En starkare Sunwalker är såklart inte fel, men hur värt är det att satsa på det istället för att helt enkelt bara lira Sunwalker? Återigen beror detta väldigt mycket på hur ofta man kan förvänta sig att vinna en joust. Jag gissar tyvärr att det här kortet helt enkelt är för opålitligt för att bli populärt i constructed.

Kort 214: Gadgetzan Jouster

Med joustmekaniken blir detta antingen en 2/3 för 1 mana, vilket är sjukt bra, eller en 1/2 för 1 mana, vilket är kasst. Att spela en joustminion för 1 mana motverkar lite hela syftet med mekaniken kan jag känna. Visst, om man har en massa dyra minions i övrigt kan det bli ett verktyg för att få ett stabilt early game också men varför inte bara spela med Zombie Chow i så fall - ett mer pålitligt kort. Nja, Gadgetzan Jouster imponerar inte på mig.

Kort 215: Mukla's Champion

Detta kort har potential att verkligen buffa ens andra minions men har ganska kassa basstats. I en lek med massvis av sätt att få ut många minions kan detta fungera dock. Ett kort som kan vara bättre än vissa tror faktiskt.

Kort 216: Ancestral Knowledge

Shaman får äntligen lite välbehövligt card draw...och det är för dyrt. Mage har ett nästan exakt likadant kort (Arcane Intellect) vilket kostar 3, medan detta kostar 4 om man räknar in overload. Visst, att det kostar bara 2 mana på rundan du spelar det gör att du kan dra kort och få mer utrymme för att spela ut fler kort samma runda. Overload gör dock att det här kortet nästan bara fungerar ganska sent i spelet då 2 i overload verkligen kan skada en tidigt. Ancestral Knowledge är inte uselt men känns en smula handikappat.

Kort 217: Bolster

Bolster fortsätter med det som King's Defender startade - alltså att uppmuntra en ny typ av taunt-Warrior. Spelas Bolster med endast en tauntad minion ute så är det inte direkt värt sitt pris, men med flera kan det bli effektivt. Om Bolster har ett riktigt värde som kort återstår att se, men spontant tror jag inte det. Jag gillar oavsett att vi får kort som får oss att vilja spela klasser på nya sätt.

Kort 218: Burgle

Rogue får lite card draw och samtidigt sin alldeles egna version av Priestkortet Thoughtsteal. Skillnaden här är att Burgle inte drar kort från motståndarens lek utan slumpmässiga kort från motståndarens klass. Självklart är det något sämre än Thoughsteal eftersom varje klass har skitkort, vilka förmodligen inte finns i motståndarens lek men kan dyka upp via Burgle. Burgle är ändå intressant och ett sånt där kort som blir oemotståndligt på grund av möjligheterna som faktiskt finns. Tänk att dra TVÅ Cenarius ^_^

Kort 219: Injured Kvaldir

En 2/4 för 1 mana är förstås extremt...men Injured Kvaldir är ju inte riktigt det. Istället får vi en 2/1 som kan bli en 2/4. Detta kräver helning, vilket kostar mana. Även i Priest, som är lite den självklara klassen för att spela kortet, blir detta för dyrt och sakta. Jag kan bara se på Injured Kvaldir som det typ bästa kortet att få när motståndaren spelar ut Hungry Dragon...

Kort 220: Gormok the Impaler

Gormok är ett kort med mycket potentiellt värde, som dock nästan aldrig kommer bli verklighet. Att behöva ha inte mindre än fyra minions ute för att aktivera Gormoks battlecry är ganska extremt. Hur ofta kommer detta hända? Inte alls ofta. Gormoks stats är dock knappast usla, bara 1 mindre i hälsa än en Chillwind Yeti för samma manakostnad. Men nej, Gormok är alldeles för svår att få till för att det ens ska vara värt att offra 1 hälsa. Sen får vi inte glömma att Chillwind Yeti är ett kort som anses vara långt ifrån lika bra idag som det en gång var... Du har inte råd att spela ut en 4/4 för 4 mana bara för att du drömmer stort...

Tidigare delar:
Goblins Vs Gnomes:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Blackrock Mountain:
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
The Grand Tournament
Del 21
Del 22
Del 23
Del 24
Del 25
Del 26
Del 27

« Till bloggen

Kommentarer

Jelly 8 aug 2015q

Jag hade hoppas på något som fixar till shaman, Ancestral Knowledge är inte vad jag hoppades på.. Acolyte of Pain är till och med att föredra, man får en minion på brädet som motståndaren måste göra sig av med.

Kimpo 9 aug 2015q

Jelly:

Jag hade hoppas på något som fixar till shaman, Ancestral Knowledge är inte vad jag hoppades på.


Kan ju hålla med om att Ancestral Knowledge är lite för dålig. Kanske hade det räckt med 1 overload. Däremot har jag en stark känsla av att Blizzard kommer att, om inte fixa Shaman, så i alla fall göra klassen mindre värdelös än just nu. De verkar se till att Shamanens Hero Power faktiskt blir användbar, ungefär som de gjorde med paladin sist. Det verkar komma en hel del synergier med totems, vilket jag tycker ska bli riktigt spännande att testa.

Arvid Schultz 9 aug 2015q

Jelly:

Jag hade hoppas på något som fixar till shaman


Även om Ancestral Knowledge är något av en besvikelse finns ju flera andra bra Shamankort i expansionen som verkar göra Shaman till en starkare klass. Jag tror Shaman har mycket potential nu. Dock tyckte jag ju att klassen verkade få bra kort även i GvG, så det är svårt att förutstpå innan alla kort är släppta...

Kimpo:

De verkar se till att Shamanens Hero Power faktiskt blir användbar, ungefär som de gjorde med paladin sist. Det verkar komma en hel del synergier med totems, vilket jag tycker ska bli riktigt spännande att testa.


Precis. Tror Shaman är på väg att bli lite mer av en helhet nu med mer synergier och en bättre hero power. Ska bli väldigt spännande att se vad för legendary vi får!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.