Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 14:43 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En titt på nya Hearthstone-kort (del 31)

Arvid Schultz15 aug 2015 11:13932 visningarKommentera: 0 !

Alla kort är nu uppvisade från The Grand Tournament! Jag ska nu i fem avslutande delar gå igenom de 55 kort jag inte tittat på än. Let's go!

Kort 241: Ram Wrangler

Ett kort som (likt många andra av Hunters kort i denna expansion) uppmuntrar till den mer kontrolliga typen av Hunter, istället för den vidriga Facehuntern. Ram Wrangler är enligt mig ett riktigt bra kort (men jag hatar det). Det finns många beast i spelet och majoriteten är tillräckligt bra för att man ska få mycket värde från Ram Wrangler. Får man King Krush, Savannah Highmane eller liknande så är det bara fånigt. Tyvärr är det här RNG när Hearthstone är som allra sämst. Ett kort som kommer irritera alldeles för mycket när motståndaren har tur...

Kort 242: Mulch

Hard removal är något som har efterfrågats av Druid-spelare. Naturalize är trots allt ett kort som ger motståndaren lite för mycket. Mulch fortsätter på det spåret och är removal som också ger motståndaren något, men inte i närheten lika riskabelt som Naturalize. Det finns en massa kassa minions och din motståndare kan mycket väl dra något ospelbart skit. Oavsett vad han drar så måste manakostnaden betalas. Mulch är ett bra kort och jag tror att vi kommer få se mycket av det.

Kort 243: Acidmaw

Hunter får inte mindre än två legendarykort denna expansion då Blizzard kände att de inte kunde separera dem. Visst har de synergi med varandra men det är mest en 10-manakombo som är för ovärd för att försöka få till. Ena delen av denna kombo är Acidmaw. För 7 mana är 4/2 löjligt usla stats och vad han gör ensamt är inte särskilt effektivt. Visst, detta kan fungera med Unleash the Hounds, men det kan också straffa dina egna minions. Acidmaw är dessutom väldig enkel att plocka bort för motståndaren. Nej, ett rätt skräpigt kort.

Kort 244: Arcane Blast

När ska Mage sluta få removal? Snart har Mage så många sådana här spells att det faktiskt börjar bli fånigt. Arcane Blast är som tur är inte särskilt bra. För 1 mana har det förstås potential att vara riktigt billig removal men det kräver också att man spelar med massa minions som ger spell damage. Det kostar mana. Varför inte då bara punga ut för dyrare spells som gör jobbet rakt av? Arcane Blast faller lite på sin egna bristande logik tycker jag. Knappast ospelbart men inte bra i jämförelse med andra spells som Mage har till sitt förfogande.

Kort 245: Enter the Coliseum

Paladin får en slags egen version av Brawl. Till skillnad från Brawl kan effekten av Enter the Coliseum förutses och har man själv den starkaste minionen kan man plocka bort motståndarens sista enkelt. Det finns också viss synergi med exempelvis nya legendarykortet Eadric the Pure. Och det fungerar förstås bra mot aggro. Jag tycker dock Enter the Coliseum verkar ganska dyrt. Vi kommer nog se folk försöka spela med åtminstone ett exemplar av denna spell i flera Paladinlekar. Om det fungerar är jag osäker på.

Kort 246: Confessor Paletress

Priests legendary påminner om flera andra vi sett. Återigen handlar detta om att framkalla feta kort billigt, lite som Varian Wrynn eller Aviana. Confessor Paletress kostar 7 mana men kan såklart bara spelas om du kan dra nytta av inspire-mekaniken direkt. Så 9 mana för att få ut en 5/4 (som garanterat kommer plockas bort av motståndaren nästa runda) och en slumpmässig legendary - som kan vara allt från OP-minions såsom Ragnaros till skit såsom Lorewalker Cho. Är det värt 9 mana? Nej, skulle jag säga. Det här är ett kort som ser bättre ut än vad det är. Ett ganska kul kort men inte tillräckligt stabilt alls.

Kort 247: Beneath the Grounds

Här har vi minsann ett märkligt kort! För 3 mana slänger vi in 3 kort i motståndarens lek som när de dras ger oss en 4/4. Det är alltså totalt 12/12 i stats, för 3 mana. Förbaskat mycket värde men eftersom det sker på motståndarens runda har de möjligheten att plocka bort dem direkt. Man slösar dessutom 3 mana en runda utan att göra något som får effekt direkt, vilket inte är särskilt effektivt. Beneath the Grounds är ett kort som är svårt att spekulera kring utan att ha sett det in action. Kanske är det hyfsat, men framförallt är det verkligen konstigt.

Kort 248: The Mistcaller

Shaman har buffats något oerhört denna expansion och deras legendary är inget undantag. Visst, 6 mana är sakta och för en 4/4 är det inte spektakulärt. Men får man ut detta runda 5 eller 6 och inte ligger groteskt under så har det potential att ge en ett sådant övertag att det är sanslöst. Alla ens minions blir oerhört starka, ger oerhört mycket värde för sin manakostnad och alla motståndarens spells och minions blir mindre effektiva. The Mistcaller kan mycket väl vara en av spelets bästa klasslegendary-kort från och med nu. (Det sa jag dock om Iron Juggernaught, Gahzrilla och Neptulon också, och jag hade ju inte kunnat ha mer fel...)

Kort 249: Dark Bargain

Om Shaman har fått extremt bra kort denna expansion så stämmer motsatsen för Warlock. Jag har inte imponerats av något och Dark Bargain är ännu ett exempel på ett rent ut sagt uselt kort. För 6 mana kan vi plocka bort två slumpmässiga minions, och det kan ju vara mycket värde. Det kan vara ovärt också, om motståndaren bara har billiga minions. Oavsett måste vi dessutom discarda två kort. Så 6 mana + att vi förlorar två kort. Är Blizzard helt galna? Det här måste vara spelets minst effektiva och riskabla removal hittills.

Kort 250: Magnataur Alpha

Magnataur Alpha är en slags budgetversion av Foe Reaper 4000. Vad som dock blir lite konstigt är hur lite hälsa Magnataur Alpha har. Det finns ändå potential att plocka bort feta minions genom att attackera svaga, men känns spontant inte tillräckligt effektivt för sin manakostnad trots allt. Det är också ganska sakta. Med tanke på att Foe Reaper 4000 är helt och hållet ospelat så har jag inga förhoppningar alls på att detta kommer få se spel heller.

Kort 251: Chillmaw

Här har vi då kontringen på aggro, Patron Warrior och en drake - allt i ett. Chillmaw är cool och mycket värde i ett kort. Kanske är det dock lite för mycket i ett och samma kort och lite för svårt att spela med. Jag gillar hur fett detta kort verkligen kan vara mot aggro, men dess deathrattle kan också vara en enorm svaghet om man inte spelar försiktigt. Oavsett är det ett coolt kort och jag gillar att Blizzard har vågat ta i lite granna. Ett kort som jag som älskar drakar kommer crafta omedelbart.

Tidigare delar:
Goblins Vs Gnomes:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Blackrock Mountain:
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
The Grand Tournament
Del 21
Del 22
Del 23
Del 24
Del 25
Del 26
Del 27
Del 28
Del 29
Del 30

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.