Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 14:43 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En titt på nya Hearthstone-kort (del 32)

Arvid Schultz16 aug 2015 12:101209 visningarKommentera: 0 !

Kort 252: Mogor's Champion

Självklart skulle den nya expansionen få en till ogre (även om det inte är en egen klan än) och den kommer i form av Mogor's Champion. Mogor's Champion är i stort sett en dubbel Ogre Brute...typ. För 6 mana får du 8 i attack, istället för 4, men bara en mer i hälsa. Detta förstör Mogor's Champion för mig. Jag tycker att Ogre Brute är ett bra kort, trots den uppenbara bristen att han attackerar lite vad fan han vill, men det är mycket stats för manakostnaden. Mogor's Champion är inte det. För 6 mana kan man få en betydligt mer stabil Boulderfist Ogre med 6/7 i stats, exempelvis. Nej, det här kortet gjorde man helt klart överdrivet svagt.

Kort 253: Pit Fighter

Oj oj! Det här är ett kort som kanske inte ser ut att vara särskilt märkvärdigt, men verkligen är det. Vi har redan 3/4 för 3 mana (Spider Tank), 4/5 för 4 mana (Chillwind Yeti/Mechanical Yeti) och en 6/7 för 6 mana (Boulderfist Ogre). Det vi saknat är en 5/6 för 5 mana och det är vad vi nu får i Pit Fighter. Det som gör detta kort så bra för manakostnaden är att den har potential att tradea oerhört bra med andra minions för samma kostnad. Den dödar en Sludge Belcher och har 3 kvar i hälsa, den dödar Loatheb och lever, och så vidare. Visst, sticky minions är ofta att föredra framför denna typ av väldigt vanilla-minion men jag tror definitivt att Pit Fighter kommer skaka upp saker i metan. I arena är detta rent ut sagt ett groteskt bra kort som vi kommer få se hur mycket som helst.

Kort 254: Ice Rager

"The power creep is real!" Ice Rager är en strikt bättre Magma Rager. Istället för en 5/1 för 3 mana får vi en 5/2. Vissa tycker det är riktigt illa när Blizzard gör såhär men ärligt talat - ingen spelar med Magma Rager. Många kallar det till och med spelets sämsta kort (jag håller inte med). Att släppa ett nytt kort som är lite samma sak men ger oss lite mer tycker jag är helt okej. Ice Rager är ett betydligt bättre kort och är rakt av Druid of the Flame's 5/2-variant. Förmodligen helt ospelbart i constructed men faktiskt en rätt okej minion i arena, om än långt ifrån fantastisk.

Kort 255: Knight of the Wild

Blizzard fortsätter pusha för att vi ska börja spela Beast-Druid med Knight of the Wild. 7 mana för en 6/6 är förstås inte en bra deal men genom att spela beasts kan vi få ner honom i kostnad. Jag gillar den här typen av kort, det uppmuntrar på ett ypperligt sätt till en ny typ av Druid. Frågan är bara hur effektiv han kan bli. Hur många beasts måste vi spela ut, med Knight of the Wild på handen, för att han ska bli värd att spela med? Jag skulle säga att 4 mana för 6/6 är extremt bra värde och att allt utöver det är ganska sakta och bökigt. Ett rätt bra kort men förmodligen inte tillräckligt för att få Beast-Druid att bli en grej, tyvärr.

Kort 256: Dreadscale

Här har vi då Acidmaws polare - Dreadscale! Han har samma stats, 4/2, men en betydligt billigare manakostnad på 3 mana istället för 7. Hans effekt är också rätt bra och kan pinga små minions effektivt. Kruxet är förstås att ingen form av existerande Hunterlek direkt stödjer detta. Det är värdelöst i aggro. Kanske kan Hunter gå mer mot en kontrollarketyp och då kan Dreadscale ha synergi med kort såsom Acolyte of Pain och en del annat. Ett rätt nischat kort som jag är osäker på om det kommer platsa någonstans.

Kort 257: Polymorph: Boar

Vi har redan en Polymorph-spell som förvandlar valfri minion till en 1/1-Sheep för 4 mana och får nu ännu en (snälla döp om det gamla kortet till Polymorph: Sheep nu...). Denna Polypmorph kan precis som den gamla förvandla minions, men inte nödvändigtvis starka minions till skit. En 4/2 med charge (alltså Huffer) är rätt bra och kan användas på egna minions för burst exempelvis. Det kan förstås fortfarande användas på motståndarens starka minions men är då inte lika bra som den gamla Polymorphen. Ett kort med trevlig flexibilitet. Kanske att vi kan se ett exempelar av denna spell i en del Magelekar, även om jag inte kan tänka mig att den ersätter den gamla Polymorphen.

Kort 258: Mysterious Challenger

Om ni frågade mig vilket det mest OP kortet i hela spelet är så skulle jag faktiskt inte svara Dr. Boom utan Mad Scientist. Det finns inget kort som har så sjukt mycket potentiellt värde i sig. Mysterious Challenger ger Mad Scientist konkurrens minst sagt. Spelar du Mad Scientist kan du dra ett exemplar av varje unik secret du har i din lek och spela ut dem. Det. Är. Helt. Sinnessjukt. Vad som ändå gör detta en smula mer balanserat är att det är ett Paladin-exklusivt kort (vill inte ens tänka på när Mage drar detta med Unstable Portal). Paladin har sämre och billigare secrets och värdet blir då något lägre. Detta är fortfarande ett bisarrt starkt kort skulle jag tro som kan dra dig många kort och spela ut dem gratis. Du tunnar ut leken, får en massa värde och samtidigt en 6/6 på bordet. Galet.

Kort 259: Shadowfiend

Detta Priestkort har en rätt kul effekt och kan potentiellt ge dig många billiga kort. Det blir lite som en Emperor Thaurissan för 3 mana. Nästan. Verkligen bara nästan. Shadowfiend gör ingenting alls om motståndaren plockar bort den direkt. Kanske kan du dra kort samma runda men det är tveksamt. Framförallt måste vi jämföra Shadowfiend med andra minions för 3 mana och med tanke på att Priest har spelets kanske bästa 3 mana-minion (Dark Cultist) så har jag svårt att se någon faktiskt bry sig om Shadowfiend. Tråkigt, för det är ett rätt coolt kort.

Kort 260: Shady Dealer

Om Blizzard vill att Druid ska börja lira med beasts så vill de att Rogue ska börja lira med pirater. Detta har folk försökt sig på förut, framförallt efter GvG då ett par nya coola piratkort introducerades. Vi har fått flera nya i TGT också. Shady Dealer är ingen pirat men har god synergi med piratkort. Har vi en pirat i spel när vi spelar ut Shady Dealer blir han en 5/4 för 3 mana. Det är en riktigt grym deal men fungerar såklart bara i en piratlek som i övrigt är stark. Jag har lite svårt att se hur piratlekar skulle kunna fungera än, men det kommer nog i framtiden. Shady Dealer är ett kort med potential i alla fall.

Kort 261: Elemental Destruction

Shaman får ännu ett oerhört kraftfullt, ganska galet kort. Så, Elemental Destruction är något av en Flamestrike som kan spelas runda 3. Heeeelt sjukt förstås. Problemet är då bara att kortet även skadar egna minions och att man får 5 i overload nästa runda. Elemental Destruction ska förstås inte ses som ett kort att spelas runda 3 utan senare när man även kan spela med Lava Shock eller om man leder så mycket att man kan ta att hoppa över en runda. Visst är det ett krångligt kort men i en kontrollek och i kombination med sjuk helning från nya Healing Wave kan det här fungera ypperligt i en sakta Shamanlek som inte vill något hellre än att totalt krossa aggro. Jag gillar't!

Kort 262: Void Crusher

Ugghh, Warlock får ännu ett i stort sett helt ospelbart kort. 6 mana för en 5/4 är inte bra och dess effekt att döda en minion för varje spelare när man aktiverar Inspire är extremt riskabelt. Du kan döda din egna Void Crusher. Syftet här är förstås att pumpa ut massa skitminions med exempelvis Imp-losion och dylikt och att krossa starka motståndarminons samtidigt som ens skräp dör. Kanske kan det fungera, men jag ser detta som alldeles för krångligt, dyrt och sakta för att faktiskt bli effektivt. Nej tack, Void Crusher.

Tidigare delar:
Goblins Vs Gnomes:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Blackrock Mountain:
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
The Grand Tournament
Del 21
Del 22
Del 23
Del 24
Del 25
Del 26
Del 27
Del 28
Del 29
Del 30
Del 31

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.