Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 16:09 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En titt på nya Hearthstone-kort (del 33)

Arvid Schultz17 aug 2015 16:201694 visningarKommentera: 6 !

Kort 263: Sparring Partner

Blizzard pushar sannerligen för någon ny slags taunt-Warrior med klassens nya kort, vilket komiskt nog också kan vara det bästa svaret på den här fruktansvärda Patron Warrior-leken som är populär just nu. Sparring Partner är en riktigt bra ny minion som faktiskt kan göra en sådan lek till verklighet. För 2 mana får vi en 3/2, vilket är normala stats, och den har även taunt - vilket är bra värde. Utöver det kan den även ge en annan minion taunt. Det är riktigt bra och blir lite av en mer flexibel Sunfury Protector med den viktiga 3 i attack. Jag gillart, även om det såklart uppenbart funkar bäst i vissa lekar.

Kort 264: Bolf Ramshield

Det här är ett riktigt coolt och unikt kort som uppenbart är ett svar på aggro. Poängen är såklart att kasta ut Bolf och hindra aggrolekarna från att bara gå face och döda dig så snabbt de kan. Det finns ett par problem dock. När motståndarens minions attackerar face och alltså skadar Bolf så tar de inte själv skada. Därför kan Bolf ses som en ganska dyr Antique Healbot, eller en variant på Ice Block. Han suger upp skada men förlänger egentligen bara eländet istället för att göra särskilt mycket själv. Jag vil dock inte helt döma ut Bolf. Det här är ett kort som kan fungera extremt bra i kombination med andra kort, vilket kan vara svårt att förutse just nu. Eller så är han skräp. Vi får se helt enkelt.

Kort 265: Saboteur

Denna expansion pushar mycket för att vi ska använda hero powers, framförallt genom nya inspire-mekaniken. Det är förstås väldigt oklart om detta kommer bli en grej direkt (kanske krävs mer kort från framtida expansioner) men om det totalt spårar ur får vi det perfekta tech-kortet. Saboteur är lite som Loatheb, fast för hero powers istället för spells. Saboteur kan låsa motståndaren från att använda inspire nästa runda, eller åtminstone göra så att det blir svårt att även spela kort. Saboteur har dessutom hyfsade stats och en skön manakostnad på 3. Ett kul kort som känns helt okej och potentiellt kan bli riktigt bra om någon ny exremt OP inspire-lek dyker upp och sprider sin cancer över laddern...

Kort 266: Frigid Snobold

Här har vi då den lite dyrare varianten av Kobold Geomancer. Så, för 2 mana mer får vi 4 till i hälsa men annars samma attack och +1 i spell damage. Det här känns som ett helt klart hyfsat kort men jag har svårt att se folk spela med detta av samma anledning som ingen spelar med något annat spell damage-kort (ja, förutom Azure Drake och Bloodmage Thalnos då som uppenbart har fördelar jämfört med alla andra spell damage-kort). Frigid Snobold gör helt enkelt för lite. I jämförelse med andra spell damage kort är han även obscent sakta. Nä, om inte Master of Ceremonies och dedikerade spell damage-lekar blir en grej kan jag inte se att någon direkt bryr sig om detta kort.

Kort 267: Boneguard Lieutenant

2 mana för en 3/2 är förstås rätt okej men vi vill även ha någon slags cool effekt också. Vad vi får är en ytterst svag inspire-effekt. Varje gång vi använder vår hero power får Boneguard Lieutenant +1 i hälsa. Han kan alltså bli en 3/3 för 2 mana, förutsatt att vi inte spelar honom på kurvan. Eftersom användandet av hero powern ofta stör ens tempo, då man inte spelar starka kort nog när man kan, är det svårt att se hur detta skulle kunna vara bra. Det här kortet kommer inte se spel i constructed men är ett rätt okej arenakort jämfört med en del andra kort. Det säger mer om hur mycket annat skräp som finns än om Boneguard Lieutenants kvalitéer...

Kort 268: Wildwalker

Wildwalker är lite som Druids beast-version av Priestkortet Upgraded Repair Bot. Istället för en 5/5 för 5 mana som ger 4 i hälsa till en mech är detta en 4/4 för 4 mana som ger 3 i hälsa till en beast. Eftersom ingen spelar med Upgraded Repair Bot är det lite svårt att se hur någon skulle orka bry sig om Wildwalker. Självklart kan beast-Druid fungera mycket bättre än mech-Priest, men Wildwalker är definitivt inte kortet som kommer se till att det fungerar. Kanske kan man slänga in en Wildwalker om en sådan typ av lek verkligen tar fart, men jag är skeptisk.

Kort 269: Stablemaster

Ännu ett Hunter-kort som vurmar för en mer kontrollig typ av Hunter-lek. Stablemaster är inte särskilt snabb men kan få ens minions att leva längre. Det är lite som en Bestial Wrath (spelets mest ospelade kort?) inbakad i en minion, som dock har rätt dåliga stats. Stablemaster känns lite krånglig och dum, framförallt i jämförelse med allt kraftfullt som Hunter har tillgång till. Det är inte ett uselt kort men jag har svårt att se hur det skulle bli en grej i constructed.

Kort 270: Dalaran Aspirant

Ytterligare ett kort som delar ut spell damage, men bara om man använder inspire. Det här känns som en rätt svag inspire-effekt, men Dalaran Aspirant har ändå hyfsade stats som det är. Målet kan såklart vara att få en jäkla massa spell damage från Dalaran Aspirant, men det känns ganska svårt att få till. Återigen blir det här ett spell damage-kort som är ganska onödigt. Och om jag verkligen ville ha spell damage skulle jag nog spela med ett kort som åtminstone gav mig det direkt, inte genom inspire.

Kort 271: Competitive Spirit

Alla klasser som har tillgång till Secrets (Mage, Hunter, Paladin) får varsin ny secret i expansionen och detta är Paladins kort. Competitive Spirit kostar likt alla Paladin-secrets 1 mana och är därav inte särskilt starkt. +1/+1 till alla ens minions kan såklart vara bra men det förutsätter ett ganska etablerat bräde för att verkligen ge värde. Competitive Spirit blir för mig en uppenbart sämre Avenge, men kan vara värd att prova i en dedikerad secret-Paladin tillsammans med Mad Scientist och Mysterious Challenger.

Kort 272: Spawn of Shadows

Priest får en hel del knäppa kort denna expansion (i och för sig, typ alltid) och Spawn of Shadows är ännu ett. Att dela ut 4 i smisk till motståndarens face genom att använda inspire är såklart rätt starkt, men vi tar också 4 skada själv. Detta är inte så farligt eftesom vi kan hela 2 samtidigt, eller 4 med uppgraderad hero power. Spawn of Shadows blir ändå ganska sakta med en manakostnad på 4 och för att verkligen få ut mycket av denna minion krävs en del. Jag tror absolut att detta kort kan fungera i någon lek, och jag gillar att det är udda, men jag är tveksam till om det verkligen blir en fungerande ny typ av Priestlek eller bara en skojgrej...

Kort 273: Undercity Valiant

Här har vi budgerversion av Disguised Toast (SI:7 Agent) som för 2 mana (istället för 3) har 2/3 i stats och delar ut 1 i skada till valfritt mål om man får till combo. Det här kortet känns helt klart rätt bra om än ganska svårt att bli upphetsad av. Det kanske är värt att ersätta en SI:7 Agent med detta, eller kanske inte. I Arena kommer detta bli en riktigt stabil 2 mana-minion för Rogue.

Tidigare delar:
Goblins Vs Gnomes:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Blackrock Mountain:
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
The Grand Tournament
Del 21
Del 22
Del 23
Del 24
Del 25
Del 26
Del 27
Del 28
Del 29
Del 30
Del 31
Del 32

« Till bloggen

Kommentarer

_V53r17 aug 2015q

Sådan sjukt bra dedikation. Älskar detta! Tack!

Arvid Schultz18 aug 2015q

_V53r:

Sådan sjukt bra dedikation. Älskar detta! Tack!


Tack för att du läser och gillar!

Har varit lite dåligt med kommentarer och diskussion denna gång, vart en hel del när jag gick igenom GvG-korten och Blackrock Mountain...så det är lite tråkigt. Men det är kul om ni är några som läser och gillar i alla fall =)

Lurchie18 aug 2015q

Jag läser och gillar :)

ryssen219 aug 2015q

Jag läser, gillar och uppskattar också. Har tyvärr haft för mycket och inte hunnit fundera något mer på korten.

Har hört att denna veckas brawl ska innehålla de nya korten på något sätt. Blir spännande!

Arvid Schultz20 aug 2015q

Lurchie:

Jag läser och gillar :)


ryssen2:

Jag läser, gillar och uppskattar också.


Najs!

ryssen2:

Har hört att denna veckas brawl ska innehålla de nya korten på något sätt. Blir spännande!


Kul brawl. Som alltid tröttnade man rätt snabbt och aptiten efter resten av korten bara ökade... >_<

ryssen221 aug 2015q

Arvid Schultz:

Kul brawl. Som alltid tröttnade man rätt snabbt och aptiten efter resten av korten bara ökade... >_<


Jag gymstonade det här (har börjat spela på crosstrainern, fungerar väldigt bra faktiskt). Tröttnade rätt fort och tyckte att mage-leken var mycket starkare än hunterleken.

Problemet för mig just nu är att jag börjat spela Magic duels, som konkurrerar om samma utrymme, min pendlingstid. Och jag har alltid tyckt att Magic är ett bättre spel, vilket gjort att jag tappat orken lite.

Jag ska nog testa att beast-druida lite när jag får tillräckligt med kort, men jag tror att inspire inte kommer bli så inspiring, tyvärr.

Och, jag längtar fortfarande efter att kunna spela turneringar mot 8 eller 16 andra personer. Kanske kommer nu med expansionen som heter just "the grand tournament"?

Sista grejen jag har tänkt en del på är det här med power creep i spelet. Just nu tycker jag inte om att de släpper kort som är strikt bättre än andra kort tidigare, som Magma kontra Ice Rager. Som det ser ut nu så kommer ju alla kort att spelas med och vara lika legala i turneringar hela tiden. Kommer det däremot "block"-turneringar som i magic så kan det ju finnas en poäng med att styrkan på kort måste bedömas olika i olika set. Men sålänge som det inte finns enbart exempelvis grand-tournament+gvg-kortturneringar så kommer power creep inte vara välkommet i min bok.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.