Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: 18 aug 2017 17:55 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

En titt på nya Hearthstone-kort (del 35)

Arvid Schultz23 aug 2015 17:101982 visningarKommentera: 2 !

IMORGON släpps The Grand Tournament. Därför är det dags att nu titta på de sista 11 korten till expansionen!

Kort 285: Recruiter

Recruiter är ännu en minion med en inspire-effekt. Denna effekt liknar en del andra men istället för att få ut en minion direkt får vi upp en på handen. Det vi får upp är en 2/2 för 1 mana, vilket såklart är ganska bra. Tyvärr är det här precis som med de flesta andra inspire-kort väldans sakta. Att slänga ut Recruiter runda 5 och sen hoppas på att få en massa Squires på handen låter som en extremt dum strategi. Recruiter kommer dö ganska snabbt och runda 5-6 och framåt vill du inte kasta ut en massa 2/2-minions utan betydligt elakare minions.

Kort 286: Captured Jormungar

Denna minion har en intressant uppsättning stats - en omvänd Core Hound, för samma manakostnad. Nej, den här minionen är förstås alldeles för dyr och vanilla för constructed men kan bli en helt okej minion att välja i arenan då och då när man vill ha en fet minion som tradear bra i spelets slutskede.

Kort 287: Evil Heckler

Om Ice Rager var en uppenbar bättre version av Magma Rager så är Evil Heckler den uppenbart bättre versionen av Booty Bay Bodyguard. Det här är i stort sett exakt samma kort fast för en mana mindre. Återigen tycker jag att det känns helt okej då Booty Bay Bodyguard är ett dåligt kort som aldrig ser spel, om än i sällsynta fall i arena. Evil Heckler är förstås fortfarande inte tillräckligt bra för att bli en minion vi ser i varenda constructed-lek men återigen ett rätt schysst val i arena.

Kort 288: King's Elekk

Hunter får ännu ett potentiellt fantastiskt kort. Av alla joust-kort vi sett kan detta faktiskt vara ett av de bättre. 3/2 är okej för 2 mana och det King's Elekk gör är att, kanske, dra dig ett kort. Det är i sig värt en hel del. King's Elekk är dessutom en beast vilket innebär synergi med en hel del andra Hunter-kort. Det fina är att King's Elekk inte kommer fungera särskilt väl i en traditionell Facehunter med mestadels billiga minions. I nya typer av Hunterlekar kan detta dock bli ett helt fantastiskt tillskott.

Kort 289: Bear Trap

Hunters nya secret känns som ett riktigt gott komplement till de som redan finns och blir något nytt för motståndaren att försöka spela runt. Bear Trap aktiveras inte som någon annan secret utan först efter att motsåndaren har attackerat, varpå man får en 3/3 med Taunt. Tidigt i spelet kan detta innebära att motståndaren inte vågar attackera när Hunter lagt ut en secret, eftersom det ger potentiellt fördelaktiga tradeas nästa runda. Bear Trap kan bli ett fantastiskt nytt redskap för Hunter.

Kort 290: Seal of Champions

Paladin får ännu en buffspel som i stort sett är en Hand of Protection och en Blessing of Might inbakade i ett kort. För det betalar vi en mana mer än vad de två korten kostar tillsammans, vilket känns okej eftersom vi inte behöver slösa två kort. Seal of Champions kan definitivt bli något, men då Blessing of Kings (+4/+4, ingen divine shield) nästan aldrig ser spel i constructed är jag osäker på om detta kommer göra det heller. Jag är dock övertygad om att det här blir ett riktigt, riktigt vasst arenakort.

Kort 291: Convert

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - Priest får väldigt märkliga kort i The Grand Tournament. Jag förstår inte riktigt hur Convert ska vara värt att spela med. För 2 mana får vi kopiera en av motståndarens minions och dra det som kort. Vi slösar alltså två mana på att få välja mellan ett begränsat antal minions och sen måste vi betala hela manakostnaden för den minionen. Varför inte bara spela med den minion vi vill ha från början? Ja, självklart ger det här Priest tillgång till ett antal minions de i vanliga fall inte ska ha men jag ser verkligen inte hur det här ska kunna vara ett konsekvent bra kort att spela med. Total smörja gissar jag.

Kort 292: Power Word: Glory

Priest gillar att hela sig och får ännu ett kort som hjälper dem göra det. Power Word: Glory har nästan mest gemensamt med Paladin-spellen Blessing of Wisdom vilket också är en 1 mana-spel som aktiveras varje gång en utvald minion attackerar. Istället för att dra ett kort så hela vi 4 i hälsa till vår hjälte. Spontant tycker jag inte att detta är tillräckligt starkt för att vara värt att slösa ett kort på, men visst kan det tänkas bli rätt fiffigt när man kastar detta kort på en av motståndarens minions som då helar en för 4 varje gång den attackerar.

Kort 293: Twilight Guardian

Jag älskar draktemat som introducerades i och med Blackrock Mountain. Tyvärr gjorde inte Blizzard drakarna tillräckligt bra för att få dem att förändra metaspelet särskilt mycket. Twilight Guardian är än ny drake som likt många andra drakar blir bättre om vi har en annan drake på handen. För 4 mana kan Twilight Guardian potentiellt bli 3/6:a med taunt för 4 mana, vilket såklart är rätt bra. En 2/6 utan taunt känns dock ganska halvdant. Twilight Guardian kanske kan platsa i en dedikerad draklek men känns inte så stark bara i sig själv.

Kort 294: Kvaldir Raider

Här har vi en minion som börjar rätt svag men verkligen kan bli fet. Återigen: det här är en väldigt sakta minion och jag har svårt att se hur den ska vara värd att satsa på. I en dedikerad inspire-lek, med många andra inspire-minions, kanske det kan vara värt det. Kvaldir Raider är definitivt en minion som motståndaren måste plocka bort illa kvickt, men den faller rätt platt om man bara lägger ut den runda 5 utan att ha fått utnyttja dess förmåga. Jag tror detta blir ett rätt starkt arenakort men nästan oanvändbart i constructed tyvärr.

Kort 295: Dragonhawk Rider

Vi avslutar titten på alla 132 TGT-kort med att titta på en rätt kass minion. Dragonhawk Rider är en Thrallmar Farseer med en mer i attack, men får inte windfury om vi inte aktiverat inspire under rundan vi vill attackera. Okej, så Thrallmar Farseer är ett värdelöst kort som ingen spelar med och ni släpper alltså typ samma sak med marginellt bättre stats...och en stor drawback. Nej, det här kortet kommer såklart aldrig se spel på constructed.

Sådär. Det var 132 kort. Precis som med Blackrock Mountain tycker jag att det är uppenbart att Blizzard lärt sig en läxa från Goblins Vs Gnomes och inte vill skapa för starka kort. Tyvärr känns det en smula trist hur uppenbart svaga vissa kort är och hur effektiva gamla, tråkiga lekar som spelats sedan Hearthstones begynnelse kommer fortsätta spelas relativt oförändrade. Självklart finns en massa nya, häftiga kort här också och metaspelet kommer garanterat förändras...men förmodligen i nivå med hur Blackrock Mountain förändrade metan, och inte mycket mer än så.

Vad är dina intryck av de nya korten?

Tidigare delar:
Goblins Vs Gnomes:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Blackrock Mountain:
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
The Grand Tournament
Del 21
Del 22
Del 23
Del 24
Del 25
Del 26
Del 27
Del 28
Del 29
Del 30
Del 31
Del 32
Del 33
Del 34

« Till bloggen

Kommentarer

Kimpo15 nov 2015q

Arvid, kommer du att skriva något om League of Explorers? Jag saknar din härliga input och dina blogginlägg. Eller har du helt tappat Hearthstone, du lät ju ganska besviken efter förra expansionen?

Arvid Schultz15 nov 2015q

Kul att höra att du gillade dem! Jag tröttnade hårt efter TGT precis som jag tröttnade hårt efter GvG. Det är alltid kortexpansionerna jag ser fram emot men det är äventyrsexpansionerna jag gillar, märker jag. Blackrock fick mig att komma tillbaka och League of Explorers verkar göra lite samma. Har spelat igenom första vingen och haft....väldigt kul.

Börjar gå igenom korten i veckan så hoppas vi att intresset är lite större denna gång än när jag tittade på TGT-korten =)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.