Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I går 15:32 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Hur många Shy Guys är Zelda: BotW? (#2)

Arvid Schultz 3 maj 2017 12:56921 visningarKommentera: 2 !

Så! Switchen är här och dess nuvarande och framtida bibliotek är värt att utforska och utvärdera. Denna serie kommer gå igenom spel för spel och betygsätta dem enligt det enda logiska betygsystemet – ”Om det här spelet var Shy Guys, hur många Shy Guys skulle det vara av tio möjliga?”. Häng mä!

Jag har ofta kritiserat Nintendo för att vara instängda i en bubbla. Att de vägrar titta sig runt, ta del av framsteg som andra har gjort inom spelbranschen.

Lustigt nog är det det precis detta som gjort The Legend of Zelda: Breath of the Wild till det kanske bästa ”open world”-spelet någonsin. Nintendo har gjort det öppna, enorma spelet de velat helt efter eget huvud när andra spel i genren under många år apat efter och influerats alltför mycket av hur andra gör.

Mycket har förstås sagts om Breath of the Wild och att skriva någon slags uttömmande recension i detta skede känns mer än lite slitet. Låt mig bara berätta om vad som för mig gör Breath of the Wild så fantastiskt.

Det är förstås utforskandet och den fantastiska approach som Nintendo har tagit till konceptet.

Det här hade så enkelt kunnat bli Assassin’s Creed (igen). Eller stereotypical western Bethesda-inspirerade RPG #482. Istället känns det som att Aonuma och hans team började med ett tomt papper och sket i att ta med sådant som andra under lång tid påstått måste vara med i ett sånt här spel.

Breath of the Wild fångar så perfekt känslan av att utforska och upptäcka. Allt som inte främjar det här har inte fått något utrymme i spelet.

När Link tar sina första steg ut ur grottan där han vaknar och möts av ett stort och mystiskt Hyrule upplever vi precis det vi ska göra. Vi vet inget om världen och enda sättet för oss att lära oss saker är att gå ut där och finna den. Bit för bit.

Nog för att Breath of the Wild tillämpar hjälpmedel som att delar av ens mini-karta blir synlig när man klättrar upp för varje regions enorma torn, men det blir aldrig den här ”Nu låste du upp 10 nya uppenbara platser att gå till”-känslan.

Det är också imponerande hur man lyckats fylla världen med så mycket kul saker att göra. Att säga att varje bergstopp bjuder på något spännande vore att ta i, men de som inte gör det fyller ändå en poäng. Nintendo har noggrant valt bland måttsatserna och lyckats krydda världen med precis rätt mängd ”häftiga saker” samt ”inte häftiga saker”. Man blir aldrig uttråkad, men de partierna som bara är stora och öppna fyller också sin poäng utan att kännas för stora eller för tråkiga.

Breath of the Wild är ett sånt där spel som det på riktigt känns givande att göra vad man har lust i.

För det känns ju ofta som att det är något man säger. ”Du kan spela lite som du vill i vårat spel.”

Och det kan ju vara sant. Men hur ofta känns det värdefullt?

Att spela lite som man vill i Breath of the Wild handlar inte om att göra stora val, utan om att få leka och finna nöje i både små och stora saker.

Om att kunna gå på skattjakt i en viss region i flera timmar. Inte för att det känns som att man borde göra det. Utan för att det är precis vad man vill göra.

Jag har svårt att nämna något annat open world-spel som verkligen lyckats få mig att känna så.

Allt är förstås inte perfekt i Breath of the Wild. Varför ser alla Shrines nästan likadana ut? Varför är bossarna så tråkiga?

Sådana skönhetsmissar som kommer betyda olika mycket för olika personer.

För mig är Breath of the Wild allra mest ett gigantiskt, häpnadsväckande mästerverk. Ett spel som får nästan alla andra spel att se ut som någon tråkig sörja i jämförelse.

Ett spel som är en väldans massa Shy Guys.


Såhär många Shy Guys är:
#1: 1-2 Switch Dold text: 5

« Till bloggen

Kommentarer

lonian 8 maj 2017q

Körde ut det förra veckan trots massor av oklara sidouppdrag men orkade bara inte sitta och beta av allt i slutet. Nu är frågan om jag orkar köra om Breath of the wild. Kanske inte idag men på ett halvår. Hur kommer man känna då.
Vi får se.

Arvid Schultz 8 maj 2017q

lonian:

Körde ut det förra veckan trots massor av oklara sidouppdrag men orkade bara inte sitta och beta av allt i slutet. Nu är frågan om jag orkar köra om Breath of the wild. Kanske inte idag men på ett halvår. Hur kommer man känna då.
Vi får se.


Jag har inte heller gjort allt. Men det känns bra att det finns skäl för att återvända. Kommer garanterat spela detta från och till under många år.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.