Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Arvid Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I dag 15:58 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #57: Baboon!

Arvid Schultz10 maj 2017 11:57694 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#57: Baboon!
Eller kanske ”Om att spränga sig själv i två dimensioner #1”?

Baboon! är förstås väldigt mycket av ett plattformsspel, men istället för att hoppa så använder apan vi spelar som bomber för att spränga sig uppåt. Bomberna går att lägga rakt under sig eller lite åt sidan, vilket gör att apan skjuter iväg i olika vinklar. Det är lite Super Mario möter Angry Birds över det hela.

Det här är en god idé i teorin (även om förstås allt som kan associeras till Angry Birds alltid är ren ondska). Banorna är designade med detta koncept i åtanke då de alla scrollar uppåt. Apan försöker spränga sig högre och högre upp för att landa på plattformar och slutligen ta sig i mål.

Problemet med Baboon! är att det inte känns ordentligt speltestat. Svårighetsgraden i det här spelet är extrem, men inte på ett bra sätt. Det är väldigt tydligt att utvecklarna blivit för bra på sitt egna spel och inte förstått alls hur det upplevs för de otränade.

När man placerat en bomb går en mätare automatiskt upp och ner för att bestämma styrka. Alltså hur långt uppåt man kommer spränga iväg sig själv. Blixtsnabbt behöver man alltså fixa korrekt riktning och sen välja rätt styrka, samtidigt som fiender flyger fram och tillbaka på skärmen och dödliga spikar är utplacerade överallt.

På de inledande banorna får man hjälp av ett streck som visar ungefär vart apan kommer landa efter varje spräning. Sen stängs den av.

Och jo, man kan aktivera den igen - vilket är lite av ett fusk, som dessutom gör att man inte kan klara några extrauppdrag.

Det är lätt att lockas in av Baboon!s färgglada värld. Det här är klassisk plattformsestetik, med typiska temavärldar (djungel, lava, is osv...), knäppa karaktärer och hysteriska melodier.

Utvecklarna har också försökt skapa ett universum runtom alla banor, där vår apa traskar runt i byar och pratar med folk. Man kan få små uppdrag, måste samla särskilda prylar på vissa banor och kan köpa hjälpmedel såsom vitlök som hjälper mot vissa banors fladdermöss. Det blir lite mer engagerande än att bara hoppa från bana 1 till 2, och sånt uppskattar jag.

Det finns helt enkelt ganska mycket spel att finna här. Ganska mycket att pyssla med, särskilt då varje bana har flera bonusuppdrag. Därför är det lite tråkigt att den grundläggande mekaniken inte gifter sig alls med banornas design. Det är frustrerande att dö om och om igen, och jag vill inte riktigt straffa mig själv för att apan inte landade precis där jag tänkte att han skulle landa.

Så bra så snabbt är det inte rimligt att någon ska kunna bli på detta spel.

Dessutom är Baboon! oerhört sakta, vilket gör upplevelsen än mer frustrerande. Istället för att snabbt hoppa omkring går man runt för att hitta en position och sedan väntar man in rätt tillfälle för att spränga iväg sig. Kalla mig stressad, men jag tycker inte att sådan design gifter sig särskilt väl med plattformgenrens ofta snabba tempo.

Baboon! vill väl och det känns som att det funnits en hel del entusiasm bland utvecklarna. Det är liksom svårt att hata ett spel om en apa som spränger sig själv med bomber och tjoandes hoppar runt i en överglad värld.

Efter några timmar med Baboon! känner jag ändå att jag aldrig mer vill veta av det. Jag är rädd om mitt hår, och det finns risk för att jag skulle råka slita av mig hela skiten i ren frustration om jag torterar mig själv mer än jag redan har gjort.



Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.