Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I dag 15:54 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Om att hoppa i två dimensioner #60: 88 Heroes

Schultz 1 feb 2018 13:03213 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#60: 88 Heroes
88 Heroes är ett spexigt spel. Spexigt i ordets sanna bemärkelse. Utvecklarna bakom det har kommit på en helspexig idé och löpt linan ut. Resultatet är ett ganska dåligt spel. Men som helt klart får sägas vara spexigt.

Det här är grejen med 88 Heroes – det finns 88 spelbara karaktärer. Eller 98 om man har Switch-versionen. På varje ny bana väljs en slumpmässig karaktär ur galleriet ut och det är den som banan måste klaras med.

Karaktärerna spänner över ett brett spektra. De kan vara bra. De kan vara nästintill ospelbara, så dåliga att de förvandlar en enkel bana till ett rent helvete. De flesta karaktärer är någon variant på en klassisk plattformskaraktär – som kan hoppa, skjuta eller dylikt.

Vissa karaktärer kan flyga. En är en boll som rullar runt. En annan är bokstavligt talat ormen i spelet Snake, som istället för att ha fötterna fast på marken slingrar sig fritt omkring.

Sen finns det rena rama skämtkaraktärer (även om till viss mån ALLA karaktärer kan räknas hit). Såsom det stora röda frågetecknet som är nån slags parodi på det förskräckliga Microsoft Word-gemet. Frågetecknet kan närsomhelst avbryta ett perfekt plattformshopp för att i en pratbubbla vilja berätta något ”matnyttigt”. Oerhört frustrerande.

Och så har vi pandan på en enhjuling, som styrs baklänges. Det är åtminstone utmanande.

Att spela 88 Heroes är till en början rätt spännande för att det är så oerhört slumpmässigt, och spexigt. Mycket av utmaningen handlar om att bli tilldelad en karaktär med specifika regler och försöka göra det bästa av saken. De enklaste banorna blir plötsligt vansinnigt svåra när man är glasflickan, som går sönder när hon gör för höga hopp och landar för tungt.

Och den svåraste av banor blir ju ganska enkel när karaktären som i stort sett bara singlar slant får krona och teleporteras till målet.

88 Heroes är oerhört dumt, och jag uppskattar verkligen det. Konceptet är kul men genomförandet lämnar en hel del övrigt att önska. Det märks att det mesta av krutet spenderats på karaktärerna. Här finns stor variation och fantasirikedom. Men det är som att alla i utvecklingsteamet glömde bort att stänka lite omsorg på resten av spelet.

Huvudläget går ut på att klara 88 banor, på 88 minuter, med de 88 (eller 98) hjältarna. Dör en hjälte går den förlorad och en efter en blir ens liv färre. De 88 banorna placeras i fyra olika världar som alla är ruskigt oinspirerade. Vi färdas från ett kontorslandskap till kloakerna till en vulkan och så vidare. Det mesta ser likadant ut från skärm till skärm och liknar mest något skapat från gratisassets i något billigt programmerarverktyg. Banorna är ruskigt torftigt designade, vilket nånstans kanske är en nödvändighet för att såhär många olika spelstilar ska fungera.

När alla karaktärerna börjat bli bekanta och spelet inte längre kan leva på att man vill se vad som finns i den mystiska lådan längre så går det mesta av nöjet upp i rök. Det här är inte ett särskilt kul plattformsspel om man bara ser till ”att spela igenom en bana som någon av karaktärerna”. Charmen ligger i hela rouletteupplägget – vilket blir lite som en roguelike på något sätt. Jag hade bara önskat att charmen hållt i sig lite längre än i max ett par timmar.

Utöver huvudläget finns ett par bonuslägen. Switch-versionen bjuder på några nya supersvåra banor. Det finns också några spellägen där man fritt väljer ut specifika karaktärer för att skapa ett lag – något som dock förtar i stort sett hela poängen med spelet.

88 Heroes bygger på en störtlöjlig men intressant idé. Jag kan också imponeras av hur olika många av karaktärerna är, samt hela grejen med slumpmässiga och knäppa utmaningar. När senast spelade du ett plattformsspel som en diskuskastande hund? Eller en kyckling som kläcker exploderande ägg?

Tyvärr är det ju lite så med skämt. De är kul där och då men blir snabbt trötta om nån får för sig att upprepa sig, om och om igen. 88 Heroes är lite så. Spelet bakom alla 88 (98) karaktärer är inte tillräckligt bra helt enkelt.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.