Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I dag 17:30 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Hoppa i 2 dimensioner #68: Chibi Robo: Zip Lash

Schultz16 feb 2018 09:35202 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#68: Chibi Robo: Zip Lash

Ibland undrar jag hur det går till när Nintendo utvecklar nya tvådimensionella plattformsspel med Mario, Yoshi eller Kirby i huvudrollen. Finns det ett strikt dokument som noggrant stakar ut exakt vad som måste finnas med i dessa spel? Vandrar någon arg Nintendoboss runt i kontorslandskapen och tar strypgrepp på de i utvecklingsteamen som vågar komma med originella idéer?

Du kanske tycker att jag är orättvis. Det finns undantag – du kan rätta mig med Kirby’s Epic Yarn eller dylikt – men för varje undantag finns det fyra New Super Mario Bros som inte går att se skillnad på.

Jag älskar förstås Nintendos plattformsspel. Jag skulle säga att de berikat plattformsspelshistorien mer än någon annan utvecklare. Men jag har lite svårt för när utvecklare känner att nya spel i en serie i stort sett måste innehålla en lång lista med gamla saker – och sen fanns det liksom inte mycket tid kvar för att få in nya inslag.

Därför är Chibi Robo: Zip Lash rätt så trevligt, just för att Chibi Robo inte har ett plattformsspel sedan tidigare. Du kanske minns honom från ett märkligt gammalt Gamecube-spel.

I Chibi Robo: Zip Lash får Nintendo möjligheten att hitta på nya regler och världar, även om såklart en hel del är styrt av vad som funnits med i Chibi Robos värld sedan tidigare.

Jag tänker inte lura dig och påstå att Chibi Robo: Zip Lash skulle vara ett banbrytande plattformsspel. Onda utomjordingar har tagit över jorden och det är upp till vår söta minirobot att rädda dagen. Det gör han genom att hoppa sig framåt på plattformsbanor som utspelar sig på stränder, i skogar och i öknen. Du har hört det förut.

Även om Zip Lash plockar element från alla möjliga håll känns det som sin egen grej. Chibi Robo använder sin sladd som en piska i bästa Simon Belmont-stil. Han kan också snurra sladden och sväva likt en helikopter. Det bästa i Zip Lash är dock när han laddar upp för att kasta iväg sladden långt, studsar den längs väggar och aktiverar spakar som befinner sig utom räckhåll. Zip Lash får till den där fina blandningen av plattformande och lite små pussel här och där, utan att bli smärtsamt sakta.

Några av de mest unika inslagen är kanske mer udda än bra. Lite som att man försökt en smula för mycket för att Zip Lash ska sticka ut. Ett exempel är roulettehjulet som mellan varje bana måste snurras för att avgöra vilken bana som skall spelas härnäst. Har man otur och snurrar fram en siffra som leder till en bana som man redan har spelat, då måste man spela om den banan. Att bli tvingad att spela om gamla banor istället för nya är inte vad jag kallar briljant design. Nu är i och för sig spelet ganska generöst med sätt att kringgå detta – såsom att erbjuda köp av paneler vilket byter ut nummer som tar en till gamla banor – men hur jag än vrider och vänder på det kan jag bara kalla detta system för...rätt så dumt.

Zip Lash innehåller också ett av de mest frustrerande minispelen som jag någonsin har orkat mig igenom. På ett par banor hoppar Chibi Robo in i en ubåt som är så tung och svår att kontrollera att jag måste kämpa emot starka impulser att kasta 3DS:en i väggen. Varför kontrollen av en ubåt plötsligt ska göras realistiskt långsam och klumpig i ett spel där man samlar godis åt leksaksdjur – det är en bra fråga det.

Förutom de mer udda inslagen är det mycket som helt enkelt bara görs bra. Chibi Robo är en mysig karaktär och hans vän den svävande databanken har den sötaste nonsensrösten sedan björnen Banjo. Varje bana innehåller något nytt inslag, oavsett om det är en ny typ av fiende eller en powerup som ger Chibi Robo förmågan att förvandla vatten till is. Den stora lockelsen är att faktiskt upptäcka allt nytt och intressant. Säg det om något annat tvådimensionellt Nintendospel du spelat de senaste tio åren.

Zip Lash hade kunnat vara Kirby, än en gång sugandes sig genom det gamla vanliga Drömlandet, mördandes gulliga små monster som i dödsögonblicket skänker sin förmåga till honom. Istället är det ett lite udda plattformsspel som gör en del saker som vi är vana vid och en del saker på ett bara konstigt sätt. När eftertexterna rullar kan jag ändå konstatera att jag har haft roligt. Valfritt New Super Mario Bros är förmodligen bättre, men du kommer inte behöva gäspa ihjäl dig som när Bowser Jr för sjätte gången dyker upp och för prinsessan till ett annat slott.

Detta är en reviderad version av en recension som tidigare skrevs för Loading.se





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.