Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: I dag 12:07 Online: Ja

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Hoppa i 2 dimensioner #70: Yoshi´s Island

Schultz22 feb 2018 12:45156 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island

Yoshi’s Island kommer från den tid då Nintendo verkade kunna dra från en till synes bottenlös källa med fantasi. Låt inte faktumet att ”Super Mario World 2” finns med i titeln lura dig. Yoshi’s Island gjorde om vad ett Mario-spel skulle vara från grunden och blev någonting nytt, fantastiskt.

Som såklart kopierats ett antal gånger i fantasilösa uppföljare sedan dess. Men vi struntar i det för stunden.

Yoshi är stjärnan i det här spelet. Mario är en hjälplös liten bebis och behöver sina dinosaurieödle-vänner för att finna sin bebisbror Luigi igen.

Yoshi är förstås samma karaktär som när han först introducerades i Super Mario World, men att styra honom direkt ändrar verkligen om reglerna för spelet. Yoshi har en annan fysik än Mario, han kan sväva mitt i hoppen och såklart svälja saker med sin tunga. Och då ploppar ett litet ägg ut som han sedan kan kasta iväg igen.

På ryggen sitter Mario, men han är mer en belastning än något annat. Om Yoshi tar skada svävar Mario iväg i sin bubbla, bölandes högljutt. Det gäller att fånga honom innan timern tickar ner till noll - för annars dyker Bowsers hantlangare upp och tar honom.

Mer än endast Yoshis annorlunda uppsättning moves är världen och vad man gör i den något ganska annat än ett typiskt Mario. Här tar man sig tid, samlar saker, utforskar. Att bara klara en bana är inte alls poängen här - 5 blommor, 20 röda mynt och fullt liv krävs för att en bana ska räknas som 100% färdig.

Att lyckas med det innebär ofta att man får stanna upp, kika sig om efter gömda vägar och ?-moln som bara blir synliga om man letar i alla hörn.

Det här är definitivt ett lite mer relaxat plattformsspel, även om de hetsiga och reflexprövande momenten finns där också. Spelets sex världar med åtta banor vardera (och varsin bonusbana) bjuder dessutom på en riktigt lång speltid. Yoshi’s Island är lätt ett av sin generations mest matiga plattformsspel.

Det går förstås inte att prata om Yoshi’s Island utan att nämna det visuella. Det är utan någon som helst tvekan det vackraste spelet till Super Nintendo - eller någon 16-bitarskonsol överhuvudtaget. Nintendo har tagit inspiration från barns målarböcker och skapat en sanslöst färgglad och sprudlande värld.

Tänka sig att de från början övervägde någon slags Donkey Kong Country-stil. Gissa vilket spel som har åldrats bäst?

Även om konceptet med vanliga fiender som förvandlas till stora och agerar bossar inte är något nytt så har det gjorts väldigt väl här.

Ta första bossen, Burt the Bashful till exempel:


Och ej att förglömma den episka slutstriden mot Baby Bowser. Han börjar som en liten bebis (alla är bebisar!) i sitt lekrum, men växer sedan sig till den mest enorma skepnad Bowser då någonsin hade tagit.


Bossarna är ett bland många exempel på de magiska ögonblicken i Yoshi´s Island. Varje bana bjuder på något nytt - allt från en vacker djungel till fluffiga knarkbollar som Yoshi kan svälja för att helt tappa fattningen.

Eller de olika fordon som Yoshi kan förvandla sig till vid vissa tillfällen. När han kör iväg som en grävmaskin och plöjer upp delar av banan. Eller svävar iväg som en helikopter.

Bebis-Mario får skina vid ett par tillfällen då han verkligen blir Super Mario och springer själv, samlar stjärnor för att få kraft och når ställen som Yoshi inte kan komma åt.

Det skulle bli en mycket lång text om jag försökte rabbla allt som Nintendo lyckats smälla in i den här kassetten.

Yoshi’s Island är ett fantastiskt plattformsspel som i mångt och mycket innebar slutet på en era. Den där Nintendo producerade massvis med otroliga plattformsspel och experimenterade med genren på ett sätt jag verkligen saknar idag.

Tur då att Yoshi´s Island är precis lika bra idag som då - ett spel som verkligen inte ser ut att ha åldrats en dag.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.