Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: 19 apr 2018 16:36 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Hoppa i 2 dimensioner #76: Cheesy

Schultz12 mar 2018 16:59141 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#76: Cheesy

Vad fan hände här?

Det är något man kan fråga sig när man spelar Cheesy. Ett spel som är så uselt att det nästan är svårt att beskriva med ord.

Cheesy är dock kul att kika på då det kommer från en tid i spelhistorien då det verkligen fanns saker att utforska. Allt det där om hur ett tredimensionellt spel ska vara - det låg liksom ganska öppet. Där för att Shigeru Miyamoto skulle visa vägen med Super Mario 64. Och även där för att andra skulle ta andra vägar. Vägar som ledde till totalhaveri.

Cheesy är främst en plattformare som rör sig i ett tvådimensionellt plan men utvecklarna hittade på ganska friskt hur de nya möjligheterna med 3D kunde användas för denna typ av spel.

Spelet börjar i en slags hubvärld i formen av en källare. Här rör sig Cheesy (vår råtthjälte som gett namn till spelet) i tre dimensioner, och det är ganska lätt att inledningsvis tro att det här är ett tredimensionellt plattformsspel. Fram till att Cheesy går in i ett av hubvärldens objekt eller hörn och en av de faktiska banorna börjar. De som är i två dimensioner.

När man börjar röra på Cheesy så märker man snabbt att han inte rör sig som de flesta andra huvudrollsinnehavare i ett plattformsspel. Han rör sig mer som ett tåg. Det tar ett tag innan han får upp farten och sen stannar han först 3-4 sekunder efter att man släppt styrspaken.

Tung utandning

All grafik är uppbyggd med polygoner och att påstå att spelet ser ut som skräp kan vara en underdrift av gigantauriska (jag hittar på ord nu) mått. Cheesy släpptes trots allt i slutet av 1996 – och även om det kvalificerar det som ett relativit tidigt Playstation-spel finns det ingen anledning till att det ska vara såhär motbjudande fult.

Mer än att bara vara fult verkar ingen ha brytt sig om att animera 95% av spelet överhuvudtaget. Många fiender flyter mest runt och när Cheesy får tag på ett skjutvapen syns inga synliga skott. Man vet att man skjuter för att saker framför en dör.

Ja, eller det vet man inte alltid då vissa fiender verkar stanna kvar även när de...inte lever längre.

Banorna är av urtypiskt plattformsmått. Cheesy hoppar sig fram, möter fiender och besegrar dem genom att hoppa på dem eller skjuta ihjäl dem. Eftersom Cheesy är en liten råtta och det mesta av spelet utspelar sig i en källare är ungefär alla miljöer bruna, tråkiga och fulla av vardagliga objekt såsom bokhyllor. Eller tunnor. Ni vet, sådana där spännande saker som är inspirerande och roliga att titta på när de klippts och klistrats in på bana efter bana.

Ibland bryts plattformandet upp av ett kort minecart-race eller att man rullar runt i rör för att navigera sig fram. Det tyder på någon slags ambition men fungerar ungefär lika taffligt som allt annat i spelet.

Cheesy känns verkligen som ett hemmasnickrat spel som någon gjort för att lära sig att programmera. Problemet är ju att det släpptes på marknaden, trycktes upp på skivor och plastades in i boxar.

Boxarten är faktiskt ganska charmig – eller skvallrar i alla fall om att det här skulle kunna vara ännu en typisk maskotplattformare ett barn (eller barnslig vuxen) skulle kunna ha skoj med.

Kul detalj: Cheesy på omslaget ser verkligen inte ut som Cheesy i själva spelet. Jag menar, inte ens ikonen för Cheesys liv ser ut att vara samma karaktär som den på omslaget. Pratade den som gjorde framsidan överhuvudtaget inte med resten av teamet? Det är omöjligt att förstå hur någon kunde låta detta hända.

Vilket förstås kan sägas om i stort sett allt med det här spelet.

Ingen människa med vett i skallen bör såklart spela Cheesy. Då som nu (för alltid).

Det är dock ganska kul att studera det då allt som kan gå fel i ett spel har gått fel med råge här.

Om du trodde att Bubsy 3D var det sämsta spelet till Playstation, då har du nog inte spelat Cheesy. Vilket i och för sig kan ha gett dig ett rikare liv, utan att du vet om det.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.