Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: 19 apr 2018 16:36 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Hoppa i 2 dimensioner #80: Kirby Star Allies

Schultz21 mar 2018 14:32210 visningarKommentera: 0 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#80: Kirby Star Allies

Jag tycker mig kunna se en logisk indelning av Kirby-spel i tre kategorier.

Vanilla-kategorin, de spel som helt enkelt är ett vanligt Kirby-spel utan särskilt stora ambitioner om att förändra särskilt mycket. Kirby suger in fiender, snor deras förmågor och banor, världar och det mesta annat är som vanligt. Det saknas en nisch eller något inslag som verkligen förändrar grundidén. Hit passar ju de flesta Kirby-spel in, då HAL ofta bara vill göra ännu ett spel där det mesta är som vanligt.

Sen har vi de Kirby-spelen som till mångt och mycket är ”vanliga Kirby-spel”. De håller sig till plattformsmallen men bidrar ändå med tillräckligt många nya inslag för att det ska kännas mer fräscht. Spel som Planet Robobot eller Kirbys Epic Yarn.

Sedan har vi flummspelen, de som använder sig av Kirbys universum men vänder upp och ner på vad Kirby kan göra och hur han styrs. Spel som Kirby´s Mass Attack eller Magical Paintbrush.

Det finns bra och mindre bra spel i alla dessa kategorier, men jag uppskattar ändå mest när HAL rör sig bort från Vanilla-mallen.

Det är lite tråkigt då att det nya Kirby Star Allies till Switch i mångt och mycket är ännu ett Vanilla-Kirby. Vi börjar i det grönlummiga landet, där det stora trädet Whispy Woods agerar boss, och rör oss vidare genom det mesta vi fått uppleva till leda under Kirbys historia. Kirby innhalerar fiender och de flesta förmågor från tidigare spel återvänder. Det mesta är sannerligen sig likt.

"Grejen" i Star Allies är framförallt fokuset på multiplayer och hur varje spelare förutom den som kontrollerar Kirby blir någon av de fiender som besitter respektive förmåga. Såsom elkontakten som skjuter elektricitet eller spindeln som väver spindelväv.

Multiplayer har förstås gjorts förr, exempelvis i Kirby´s Return to Dreamland till Wii men det görs lite annorlunda här och fungerar väldigt bra. Ett riktigt fint tillskott är hur karaktärer som har specialattacker knutna till olika element – såsom is, eld eller vatten – kan föra över sina förmågor till andra karaktärer. Om någon andas eld på Kirby när besitter förmågan att piska blir han plötsligt en eldpiskare. Bossar och fiender är svaga mot olika element så det finns en strategi i att sätta ihop ett team som kan komplettera varandra.

Nya förmågor i detta spel är bland annat stavhjälten, som är lite av en ny favorit. Kirby kan hoppa fram på staven eller vifta med den för väldigt god räckvidd. Konstnären kan måla tavlor och ärligt talat lite seg. Spindeln kan väva spindelväv som kan användas för att hoppa på.



Det finns även ett par teamförmågor, såsom att alla rullar ihop sig till en stor boll. Eller att man flyger runt på en stor stjärna och skjuter ner fiender, likt en Shmup.

Svårighetsgraden är förstås åt det rent utsagt löjligt lätta hållet, precis som vanligt. Jag hade över 100 liv när jag såg sluttexterna. Det finns ändå lite små pussel här och där som ofta leder till en pusselbit – det här spelets samlarobjekt. Även om pusselbitarna bara används för att låsa upp ett ganska smått antal bilder. Det blir lite fånigt när man samlat pusselbitar i flera timmar som i slutändan låser upp en enstaka bild. Även om det förstås gör att det känns lite mer meningsfullt att samla saker.

De flesta banor gömmer också en stor knapp som låser upp extrabanor.

Star Allies är inte ett långt spel, men faktiskt till och med kortare än de två föregående spelen till 3DS. Trots att antalet banor är ganska få har man lyckats få till en imponerande episk känsla under äventyrets gång. Världskartorna känns som mer än att bara vara mellanrummet mellan föregående och nästa bana. Framförallt den sista världen som är ett stort solsystem - där banor kan tacklas i valfri ordning och där små månar med extrautmaningar låses upp - känns riktigt välgjord och kul.

Jag hade definitivt önskat mig ett något längre spel, men självklart bjuds det i vanlig ordning på ett gäng bonuslägen. Först ut är de två minispelen som båda kan spelas direkt från start.

I Chop Champs hugger man ner träd, där det gäller att flytta sig från höger till vänster för att undvika fiender samtidigt som man matar på med yxan allt vad man har. Det här känns som ett typiskt Mario Party-minispel men är ändå rätt roligt att varva hvuudspelet med någon gång ibland.



Star Slam Heroes handlar om att slå iväg en stor bumling med ett baseballträ, ut i rymden. Allt man gör är i stort sett att ladda upp en mätare och sen försöka göra det bättre än sina motståndare. Väldigt banalt och tråkigt.

När huvudspelet är avklarat låses två lite matigare spellägen upp. I Guest Star ???? Star Allies Go! (ja det heter faktiskt så) får man välja fritt bland alla spelbara förmågor i spelet och försöker sedan ta sig igenom ett par timmar långt äventyr utan möjlighet att byta förmåga. Banorna är remixer av banor från huvudstoryn, med ett par nya element. Bland annat kan man levla upp olika parametrar såsom hälsa, snabbhet och styrka.

Det här är ett riktigt kul extraläge, även om man kanske inte pallar köra igenom det som alla karaktärer. Men en kul detalj är att Dedede, Meta Knight och Bandana Waddle Dee låses upp som karaktärer här (vilka även finns som gästkaraktärer i huvudstoryn).

Sist ut är förstås arenan som jag personligen är rätt trött på vid det här laget. Det blir ändå hyfsat kul då uppsättningen av karaktärer med olika element återigen tillför ett strategiskt inslag. Det finns också väldigt många olika svårighetsgrader att välja mellan denna gång, varav de svåraste måste låsas upp.

Som helhet - helt okej extralägen, även om de knappast tillhör seriens främsta. Tillsammans med den något korta huvudhandlingen känner jag sammantaget att lite mer innehåll borde ha krämats in här.

Ja, jag är lite irriterad över hur HAL väljer att släppa ännu ett standard-Kirby istället för att tänka ut något lite nyare och fräschare. Trots det är Star Allies definitivt ett kvalitetsspel som framförallt är väldigt kul att spela med vänner. Högre produktionsvärden än vanligt märks dessutom på den snygga grafiken och ett par ovanligt inspirerade bossar. Slutstriden är framförallt riktigt episk och välgjord.

Det är något särskilt med Kirby, och jag tröttnar inte hur många gånger jag än spelar igenom de här alldeles för snarlika spelen. Jag rekommenderar Star Allies till alla Switch-ägare som vill ha ett lättsamt plattformsspel eller de som helt enkelt gillar Kirby lika mycket som jag gör.
Och så håller vi – som vanligt – tummarna för ytterligare ett Switch-spel om ett år eller två, som vågar bra mycket mer än Star Allies.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.