Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Schultz

Registrerad: 22 nov 2003 23:42 Senaste besök: 19 apr 2018 16:36 Online: Nej

Stockholm Aven85

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Hoppa i 2 dimensioner #81: Flicky

Schultz23 mar 2018 10:57213 visningarKommentera: 3 !

I den här bloggserien går jag igenom alla möjliga tvådimensionella plattformsspel. Högt som lågt. Mästerverk som smörja. Och allt där emellan.

Häng med!


#81: Flicky

Flicky släpptes tidigt under Mega Drives livscykel men fick ändå skit för att det var fult och kändes gammalt.

Och det är ju sant. Flicky hade grafiskt i stort sett platsat bättre på Master System än Mega Drive. Spelmässigt är det mer som ett simpelt arkadspel än de mer och mer avancerade plattformsspel som började komma.

Det ska ju dock inflikas att det här är ett arkadspel från början, men släppt på kasett till Mega Drive jämförs det självklart med spel såsom Sonic eller Rolo.

Flicky är ändå ett sånt där spel som är mer än vad det först ser ut vara.

I Flicky är vi...Flicky. Det är en fågel som som behöver samla ihop små fågelungar på varje bana, innan man får gå i mål.

Varje bana i Flicky är kort och kompakt där man ränner fram och tillbaka, samlandes fågelungar och undviker de ondskefulla katterna (eller om det är tigrar - det är faktiskt lite svårt att avgöra). Här och där finns föremål såsom stolar och blomkrukor, vilka kan användas för att putta in i katterna - som annars gör slarvsylta av dig om du råkar nudda dem.

Att få så hög poäng som möjligt är en grej här, och det görs genom att föra så många fågelungar samtidigt till mål som möjligt. De formar ett litet led bakom Flicky, vilket såklart ser väldigt gulligt ut.

Ett bonusspel där man ska fånga kycklingar i en säck, som katterna slungar upp i luften via trampoliner, tillför variation och ett extra element att lära sig och träna på.

Flicky är lite som Pac Man i två dimensioner. Eller mer sanningsenligt - det är en kopia av Namcos Mappy. Man kommer in i en rytm där man navigerar sig fram och tillbaka på banan, undviker fiender, samlar fågelungar och bankar poäng.

Det går förstås inte att jämföra Flicky med plattformsspel såsom Mario, som handlar om att utforska och spela igenom stora banor. Men Flicky är trevligt och ett sånt där spel man verkligen kan fastna för och få för sig att nöta.

Trots att den enformiga melodin som spelas på i stort sett alla banor hela spelet igenom kan driva vem som helst till vansinne.

Ni som var med och ägde en Mega Drive från starten (om ni lever fortfarande) hade kanske Flicky i erat bibliotek. Och har säkert goda minnen från det, även om det aldrig var det där Mega Drive-spelet som satte världen i gungning.

Flicky är en fin och tråkigt nog lite bortglömd pärla.





Tidigare delar:
#1: Ripple Dot Zero
#2: Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
#3: James Pond 3: Operation Starfish
#4: Klonoa: Door to Phantomile
#5: Electronic Super Joy
#6: Quackshot: Starring Donald Duck
#7: Sound Shapes
#8: DoReMi Fantasy: Milon no DokiDoki Daibouken
#9: Rolo to the Rescue
#10: Trip World
#11: Tombi!
#12: Greendog
#13: Crash Bandicoot XS
#14: Super Mario Bros.
#15: Tales from Space: Mutant Blobs Attack
#16: Super Mario Land 3: Wario Land
#17: Pinobee: Wings of Adventure
#18: Wario Land 2
#19: VVVVVV
#20: Marko's Magic Football
#21: Aladdin (Mega Drive)
#22: Aladdin (SNES)
#23: Wario Land 3
#24: Boogerman: A Pick and Flick Adventure
#25: Kid Chameleon
#26: Sonic the Hedgehog
#27: 8-Bit Boy
#28: Super Princess Peach
#29: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind
#30: Castlevania
#31: Mega Man Zero
#32: Knytt Underground
#33: Ristar
#34: Super Mario Bros: The Lost Levels
#35: Fantasia
#36: Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit
#37: Drawn to Life
#38: Wario Land 4
#39: Chip & Dale: Rescue Rangers
#40: Sonic the Hedgehog 2
#41: LocoRoco
#42: Wonderboy
#43: Thomas Was Alone
#44: Bart Vs The Space Mutants
#45: Super Mario Bros. 2
#46: DLC Quest
#47: The Legendary Starfy
#48: Bubba 'n' Stix
#49: Donkey Kong Country
#50: Cosmic Spacehead
#51: Oddworld: Abe's Oddysee
#52: Castlevania: Dawn of Sorrow
#53: Puggsy
#54: Skullmonkeys
#55: Super Meat Boy
#56: Ninja Gaiden
#57: Baboon!
#58: The End is Nigh
#59: Celeste
#60: 88 Heroes
#61: Rayman
#62: Super Mario Bros. 3
#63: Doritos Crash Course
#64: Mutant Mudds
#65: Super Mario Run
#66: Kirby's Dream Land
#67: Dokuro
#68: Chibi Robo: Zip Lash
#69: Rocket Knight Adventures
#70: Super Mario World 2: Yoshi´s Island
#71: Tombi! 2
#72: Geometry Dash
#73: Ice Climber
#74: Sonic the Hedgehog 3
#75: Slime-San
#76: Cheesy
#77: Ducktales
#78: The Deer God
#79: Tiny Barbarian DX
#80: Kirby Star Allies

« Till bloggen

Kommentarer

Tobias Söderlund26 mar 2018q

Anledningen till att det hoppade över en generation hemkonsoler är troligen för att det släpptes till SG-1000 i Japan som var aktuell i samband med att spelet huserade i arkadhallarna. Och då Mark 3 / Master System i Japan var kompatibel med SG-1000 så fanns det väl inte så stor anledning att porta spelet ännu en gång. Istället väntade man x antal pr och gjorde en lite fetare arkadport till Mega Drive,

Tobias Söderlund26 mar 2018q

Tror för övrigt att soelet föll mellan stolarna som följd av dess gammeldagsa presentation och upplägg i en tid när 16-bitarna skulle erövra världen.

Schultz28 mar 2018q

Tobias Söderlund:

Tror för övrigt att soelet föll mellan stolarna som följd av dess gammeldagsa presentation och upplägg i en tid när 16-bitarna skulle erövra världen.


Och det blir tydligt idag, då jag hellre spelar Flicky än mycket annat som släpptes under denna era!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.