Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 02:39 Online: Nej

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2016 - Lucka 6

KennyMan666 6 dec 2016 12:2378 visningarKommentera: 0 !

Som vanligen tar vi fram kalendern och tittar.



I dagens sökande var det chips som hittade lucka sex på plattformen längst till vänster på den nedre längan plattformar. Så vi kan öppna den luckan nu.



En häxa som skjuter. En svarthäxa.

Lucka 6 - The Legend of Dark Witch Episode 2: The Price of Desire

Jag presenterar: Kalenderns i särklass längsta speltitel, 18 tecken (med blanksteg) längre än den näst längsta.

Nå.

Har man känt mig ett tag vet man att jag är Mega Man-fanatiker. Jag har spelat de flesta officiella Mega Man-spelen och ett ganska signifikant antal fangames, romhack och regelrätta kloner. Av högst varierande kvalitet.

The Legend of Dark Witch dök upp i december 2014 och var ett spel som faktiskt föll i skarven mellan den första och den andra kalendern, så det fick aldrig någon riktig chans att vara med i en kalender. Det var en Mega Man-klon med en Gradius-aktig powerup-greja, och hade några problem, bland annat det faktum att man började med bara 3 hp och att köpa uppgraderingar tog ett tag. Att powerups och specialvapen drog från samma resurs gjorde inte saken bättre. Jag klarade av det efter ett tag. Godkänt spel, värt de typ 27 kronorna det kostade man kanske inte mycket mer än så.

Uppföljaren dök så upp så småningom, med ett demo som jag testade. Till originalpriset (71 spänn, har jag för mig) kände jag inget större behov men när det var på rea så skaffade jag det.

Sen förblev det ospelat i typ en månad, tills jag plockade upp det som del av den där ett spel om dagen-grejen i somras.

Och det är ju en förbättring från föregångaren.

Powerups fungerar på samma sätt som förut, med den lilla nya finessen att man kan nyttja saker man samlar på sig för att byta ut vissa saker på den till andra, och forma den lite som man vill. Uppgraderingar finns kvar sedan första spelet.

Men den främsta förbättringen är att vapen inte längre använder samma energi som powerups utan har fått en egen, självuppladdande mätare. Det var ingen rolig eller väldesignad tradeoff i originalet, så det är bara bra att den är borta. Nu är det bara att dra på med specialvapen hela dagen!

Eller, nå. Eftersom man kan uppgradera sitt huvudskott (och nu kan växla mellan de två typerna av standardskott fritt, där det i första spelet var något man bytte ut genom att välja en powerup i mätaren) så är det nästan ännu bättre att hålla sig till dem. De är väldigt spambara. Väldigt, väldigt spambara, till den grad att om man är bra på att buttonmasha så är det ganska lätt att få spelet att börja hacka på grund av för mycket skit på skärmen.

Det är också lite kul.

Det är ett längre spel än föregångaren, också. I alla fall lite längre. Några fler banor. Några återkommande bossar, också. Nytt är också en rätt rolig liten funktion där man efter att ha klarat en boss kan se en extra konversation mellan denne och spelarkaraktären.

Men annars är ju mycket sig likt, också. Vi får till och med återse en del av bossarna från det första spelet. Det finns gömda kristaller att hitta på banorna, nu fyra per bana istället för två. Och så var det ju det där med att det andra stora problemet som föregångaren hade finns kvar.

Livmätaren.

I Mega Man-spel brukar man ju ha en ganska snäll energimätare. Så det finns insta-död, men man kan ändå ta rätt hyfsat med pisk och det går ofta för sig att döda fiender tills man får påfyllnad. Och det kostar inget mer än, tja, energi att förlora energi. Så finns det ju energitankar också.

I The Legend of Dark Witch 2 är det fortfarande en mätare som, när du börjar spelet, består av tre hjärtan.

Tar du en träff så förlorar du ett hjärta. Och om det inte vore nog tappar du en del tres (det vill säga resursen som powerup-mätaren går på) också.

Tre träffar i ett sånt här spel är inte mycket. Speciellt inte mot bossarna. Och det är sällan man får fylla på under banornas gång.

Visst, man kan handla på sig fler hjärtan, men det blir aldrig riktigt nog, och det är en sån där grej som ger spelet extra svårighetsgrad av helt fel anledningar. Att bli av med tres känns också lite tveksamt.

Men ja.

Det är ändå i slutändan ett rätt kul spel. Inte speciellt långt, jag klarade av det samma dag jag påbörjade det. Finns, precis som i originalet, en till karaktär att spela som som man låser upp när man klarar av det.

Kanske bryr mig tillräckligt för att spela igenom det med henne nån gång.Taggar: December, kalender, the legend of dark witch

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.