Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 02:39 Online: Nej

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2016 - Lucka 11

KennyMan66611 dec 2016 23:5871 visningarKommentera: 0 !

Folk verkar inte vara så haj på att leta luckor under helgen. Men tja.



Det var ingen som sökte upp den - så jag får själv tala om att den finns över den högra larvfoten, ungefär i mitten.



En röd en, som slår. Verkar vara med i något, tja... lag.

Lucka 11 - The Wonderful 101

Jag spelade inte så mycket av The Wonderful 101 som jag egentligen hade hoppats att jag skulle göra.

Det var det allra sista spelet, det allra sista någonting alls, som jag köpte på Game innan de gick i konkurs. Det var lite sällsamt, ändå, jag hade handlat en hel del på Game genom åren. Mest begagnat, egentligen. Var medlem, till och med. Använde mina poäng på just det där begagnade exemplaret av The Wonderful 101. Betalade typ 300 spänn totalt.

Så.

Platinum Games.

De har gjort bra saker. Tänker ju då förstås främst på Bayonetta. Vanquish var trevligt också, och antagligen det närmaste vi kommer ett bra 3D-Mega Man. Och innan Platinum var Platinum så var de i princip Clover Studios, och är det något därifrån som spelar roll för W101 så är det ju Viewtiful Joe.

Är det något som brukar prägla Platinum-spel så är det en bra kontroll över det mesta.

Och, visst - The Wonderful 101 har, med ett i och för sig rätt stort undantag, responsiv kontroll.

Det är bara det att i The Wonderful 101 är det ofta helt jävla omöjligt att greppa vad som egentligen pågår, så att kontrollen är responsiv hjälper inte så jävla mycket när man inte har en susning om vad man ska respondera på.

Det blir lätt väldigt plottrigt när man drar runt med sitt lilla Wonder-gäng, och block/dodge-moves till trots är det ofta man åker på däng utan att riktigt uppfatta var det kom ifrån eller vad man kunde göra åt det. Fiender har som brukligt i den här typen av spel olika tells för att låta dig veta vilken attack som är på väg - men det är så många saker att hålla reda på att de är lätta att missa.

Och så var det ju Wonder Linern.

Konceptuellt en hyfsad idé. Istället för att byta vapen genom en knapp eller en meny eller nåt så ritar man symbolen för det vapen man vill ha. Aktiverar det och dunkar till.

Det var ju bara det att skiten inte samarbetar typ hälften av gångerna.

Man börjar rita med högerstickan men det blir inte det man ville ha. Så man försöker vidare istället för att göra annat och tjohej, ännu mer plotter och ännu sämre förutsättningar för att kunna göra något vettigt.

Så jag vet fan inte.

The Wonderful 101 känns som ett gäng hyfsade till bra idéer som har sammanpackats på ett så taffligt sätt att det bara känns som om spelet motarbetar dig.

Med det inte sagt att det bara är jämmer och elände. Lyckas man komma igång, ja, då är det rätt så mysig dunka fiender-Platinum-action i ett antal kulörter och det är förstås väldigt underhållande att drämma till saker med en jättestor piska, eller svärd, eller hammare, eller sånt.

Man ska bara stå ut med spelet länge nog för att få till sådana situationer också.

Jag vet inte hur länge till jag gör det.Taggar: December, kalender, The Wonderful 101

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.