Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 02:39 Online: Nej

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2016 - Lucka 12

KennyMan66612 dec 2016 12:1672 visningarKommentera: 0 !

Då var vi redan halvvägs genom december, så efter i dag har vi öppnat hälften av luckorna! Men först måste vi hitta den.



I dag var folk tillbaka och det var prositen som hittade den. Högt uppe har vi den, ovanför sandkravlaren, lite till höger om mitten. Vad har vi då där?



En flicka som hoppar, och som verkar bereda sig på att skjuta ut nåt med den där vad det nu är för något hon har på armen.

Lucka 12 - New Super Hook Girl

Änterhakar!

Har man följt mig ett tag vet man antagligen att jag fullkomligen tokälskar änterhakar. Umihara Kawase anser jag vara det bästa plattformsspelet någonsin och jag speedrunnar det dessutom, och så var det ju Bionic Commando där jag speedrunnar Rearmed seriöst, Rearmed 2 lite löst och tyckte att 2009-spelet faktiskt var bra på riktigt.

Men det är ju förstås med änterhakar som det är med de flesta om inte alla karaktärsrörelse-gimmicks i spel - det räcker med ett litet snedsteg för att det ska gå från att vara fantastiskt till rena rama jävla katastrofen.

New Super Hook Girl hör till den senare kategorin.

Vi går rakt på sak, här: Kontrollen i New Super Hook Girl suger.

Man har ett sikte som man styr med musen. Med ett vänsterklick får man krokflickan att skjuta ut änterhaken mot siktet. Med ett högerklick får man krokflickan att hoppa.

Så långt, så bra. Ett muskontrollerat sikte är faktiskt en väldigt bra idé för ett änterhakespel.

Men New Super Hook Girl lägger alla kontroller på musen. För att det där ska funka så behöver det kombineras med en tangentsbordkontroll. Typ, tja, piltangenter för att röra sig åt höger eller vänster.

Inte i New Super Hook Girl, inte.

Ty om du inte har siktet exakt centrerat så rör sig krokflickan åt det håll siktet befinner sig.

Det här gör det totalt, komplett, hundraprocentigt omöjligt att få kontroll över henne.

I de första banorna gör det kanske inte överdrivet mycket, för där handlar det ändå mest om att alltid kroka sig vidare och inte stanna upp mer än för att kroka upp i taket igen.

Men ju längre in i spelet man kommer, desto mer bestraffande blir bandesignen. Man får inte göra de mindre misstagen längre. För då skiter allt sig.

Med en kontroll som är åt helvete blir det här sju resor värre.

Det är helt omöjligt att ställa in sitt kroksikte i förväg och invänta rätt tillfälle i sektioner med plattformar som rör sig, man måste reagera och sikta och skjuta direkt. Och när det dök upp en vagnsektion där man måste hoppa ur vagnen, greppa sig över (eller under) ett hinder och sedan landa i vagnen igen innan den dragit iväg - och gör man minsta misstag är det bara att dö och gå tillbaka till checkpointen - ja, där blev det bara för mycket skit på en gång.

New Super Hook Girl kan gå och dränka sig, så tar jag och spelar Umihara Kawase istället.

För det är och förblir det bästa änterhaksspelet som gjort.Taggar: December, kalender, new super hook girl

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.