Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 02:39 Online: Nej

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2016 - Lucka 13

KennyMan66613 dec 2016 13:1672 visningarKommentera: 0 !

Det är Lucia! Jag sov för länge i dag, men det är alltid tid att öppna luckor, så vi tittar på kalendern.



Lucka numro tretton hittades av Megaloman, som fann den på undersidan av plattformen som Carol trixar på, den högraste plattformen på den sammanhängande övre längan av plattformen. Så får vi se vad vi har därinunder.



Se på fan om det inte är en ninja.

Lucka 13 - Ninja Smasher

Ninja Smasher bara dök upp från ingenstans.

En dag släpptes det på 3DS-eShop för typ 30 spänn. På bilderna fanns det en karta som såg misstänkt Metroidvania-aktig ut, och så fanns det en bild där vad jag antog var spelarkaraktären använde en kedja för att dra sig till en fiende.

Jag tyckte att det såg värt pengarna ut och inhandlade det.

Jag kan inte säga annat än att det blev årets oväntade guldkorn.

Det började rätt löst med en kort bit som lärde ut kontroller och grejer, sen blev man bokstavligen utkastad i övervärlden. Och där var det bara att börja utforska.

Upplägget visade sig vara med Zelda-stuk än hur Metroidvania brukar vara, distinkta "tempel" med egna kartor och nycklar och bossar och föremål. Till skillnad från Zelda var det inte att man hittade ett föremål som lät en ta sig igenom resten av grottan/templet/vad nu den bästa svenska översättningen av "dungeon" blir, utan de fick man fatt på efter bossen. Av naturliga skäl, egentligen - jag återkommer till det. Vissa föremål fanns gömda ute i övervärlden, också.

Ett jättelångt spel var det inte. Jag hade det avklarat på tre dagar och jag minns att jag spelade väldigt sporadiskt eftersom jag vill minnas att jag hade nån universitetsuppgift eller dylikt att arbeta på samtidigt. För priset jag betalade hade det varit värt det om det hade slutat där.

Men det var där det istället kom igång på riktigt.

För efter avklarande låstes nämligen tre nya karaktärer upp. Chain Sickle, Kunoichi och Robot Ninja.

Så vi kan ju gå på det direkt: Chain Sickle (ja, karaktären kallas faktiskt så, även om det snarare är benämningen på vapnet han använder) har en kedja. En kedja som går att sända ut, som hakar fast i fiender eller terräng och drar en dit.

Ja - det är en änterhake. Vilket ger en rätt bra extra mobilitet, vilket har sina användningsområden.

Vidare så får Kunoichi tre extra små hopp i luften istället för ett extra normalt hopp av första uppgraderingen, och Robot Ninja har helt enkelt jetmotorer. Som man kan flyga högt med.

Standard-ninjan behöver en del mobilitetsuppgraderingar för att nå vissa tempel.

Så det är rätt lätt att se vartåt det barkar här.

Efter efterforskningar kom jag fram till att Chain Sickle och Kunoichi kan skippa ett tempel, och Robot Ninja kan skippa två. Chain Sickle kan nästan göra det också - det går hur bra som helst att ta sig till vulkantemplet, som egentligen ska vara det tredje i ordningen, först - men eftersom ingången till den är nere i en djup grop så är man fast där sedan eftersom det inte går att ta sig ut igen. Kedjan har nämligen den begränsningen att man inte kan använda den för att dra sig uppåt flera gånger i samma hopp. Roboten kan dock ta sig ut, och hoppar därmed över spökhuset. Alla tre kan tack vare allt de kan göra skippa isgrottan, då de kan ta sig upp över vissa överhäng som standardninjan inte klarar av utan häng-i-taket-grejan.

Sequence breaking, alltså. Grundpelaren i väldigt mycket speedrunning.

Föga överraskande, eftersom jag talade om min förkärlek till änterhakar i går, är det just Chain Sickle som jag främst börjat speedrunna med. Robot lite löst. Kunoichi lärde jag mig den hårda vägen tar dubbel skada, och när man skippar nästan alla extrahjärtan blir det rena helvetet, och hennes attack har en lite småmärklig funktion som gör att hon inte kan dela ut skada lika effektivt heller.

Det finns dock en liten förklaring till varför hon funkar som hon gör.

Det här var nämligen från början, har jag kommit att erfara, ett smartphone-spel. Således finns det ett Touch Mode, vari man kontrollerar karaktärerna med pekskärmen. På två sätt - antingen pekar man i största allmänhet och karaktären gör då ett slags attackrörelse ditåt, eller så pekar man på en fiende, som då blir uppsökt och attackerad. Och sedan kan man kedja dessa, vilket går in i en av de väldigt trevliga kontrolldetaljerna i den knappkontrollerade varianten också.

När man fått dubbelhoppskorna (vilket är ganska så direkt) så får man tillbaka sitt hopp efter att man anfallit en fiende i luften. Det går alltså att "studsa" vidare genom att hugga till en fiende efter varje hopp. Väldigt mysiga kontroller, där.

Så, Kunoichi har den lilla egenheten att när hon anfaller från luften så blir det inte bara ett hugg, utan hon gör en attack som gör flertalet träffar. Kan tyckas bra, men leder mest till att det blir en del pauser i actionen, så att säga. I Touch Mode, däremot, är det är ett väldigt välkommet inslag. Kunoichi flänger dessutom ur sig en ständig ström av kunais i en trevägsspridning när man rör sig "normalt" med touch, så hon lyser lite extra i det läget.

Inte tillräckligt för att jag ska vilja spela det speciellt mycket, dock. Indirekta kontroller är ganska så bläh.

Men man behöver ju inte spela det läget.

Så jag har ju spenderat absolut mest tid med just Chain Sickle, och min bästa tid än så länge är 40 minuter och 35 sekunder. Arbetar sporadiskt på att få ner den till under 40 minuter.

Och jag fick ju sannerligen valuta för mina ungefär 30 spänn.Taggar: December, kalender, ninja smasher

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.