Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 11:34 Online: Nej

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2016 - Lucka 20

KennyMan66620 dec 2016 23:5463 visningarKommentera: 0 !

Sen lucka av korkade anledningar.



I dag var det Megaloman som hittade den och han skrev en så tydllig beskrivning av var den finns så jag tar och snor den rakt av: Från mitten av sandkravlarens tak tar vi oss till höger, förbi lite småknytt och Ludwig von Koopa. Bakom en arg man med bössa och innan ett lika argt block från Super Mario hittar vi lucka nummer 20.

Vi öppnar.



En dude i rock med stort vapen.

Lucka 20 - Axiom Verge

Jag har redan ordat om Metroidvania och hur jag inte kan få nog av det ett par gånger i den här kalendern. Konceptet är helt enkelt guld.

Oftast när det handlar om Metroidvania brukar det vara med betoning på "vania". Alltså att det ligger närmare Castlevania-varianterna, med utrustning och levlande och magi och sådant.

Inte Axiom Verge, inte.

Axiom Verge är Metroidvania med betoning på Metroid. Så till den grad att "vania"-delen inte är hörbar.

Axiom Verge är Metroid.

Axiom Verge är så mycket Metroid att jag var lite småchockad över att man inte behövde skjuta på dörrarna för att öppna dem.

Referenserna börjar direkt med att första uppgraderingen man kan hitta (standardvapnet) finns till vänster om starten, och sen fortsätter det i gammal god Metroid-takt.

Däremot är nästan ingen av uppgraderingarna man hittar direkt stulen från Metroid. Några vapen har likheter, men annars är den enda jag kan komma på den som låter en hoppa högre. Resten är faktiskt hyfsat unika.

Istället för bomber, mer eller mindre, hittar man en laserborr som man nyttjar till att ha sönder block. Världen är på sina ställen "glitchad", och för att råda bot på det hittar man en uppgradering som låter en, tja, "omkoda" den. Går att använda på fiender också för att glitcha dem, och olika fiender beter sig på olika sätt. Man hittar labbrockar som låter en teleportera genom väggar, av... någon anledning.

Och så hittar man så småningom en, ta-da, änterhake. En som funkar mer eller mindre precis som i Bionic Commando (några små skillnader, men influensen är uppenbar). Inte en lika "mjuk" änterhake som jag egentligen vill ha dem, och aningen kortare än jag ofta önskade för att kunna göra roliga grejor, men ändock en änterhake och det tackar jag (nästan) aldrig nej till.

Så fortsätter det, det man finner är ibland nya uppgraderingar och ibland, ja, mål som avancerar storyn och låter en ta sig vidare. En story med ett antal vändningar, som främst innefattar huvudpersonen Trace och de stora robotdamerna som är lite av planetens/världens skötare. Den huvudsakliga, som agerar mission control från i princip början till slut, kallas Elsenova och, tja... hon är inte alltid den som ger Trace all den information han vill ha, eller lyssnar på vad han har att säga. Verkar som hon har en liten egen agenda.

Storyn vet jag inte om jag har så mycket att säga om för den är egentligen bara där för att förklara varför världen ser ut som den gör och för att ge Trace en anledning att ge sig ut på sitt Metroid-äventyr. Men en noterbar detalj är den att sparpunkterna, som man återvänder till när man dör, inte bara är ett gameplay-element...

Sen så var det ju vapnen.

Metroid-spelen har oftast 4-5 olika strålar, plus missiler och supermissiler och bomber. I lite olika former. Castlevania-Metroidvania har antingen ett vapen plus magi, eller många vapen att hitta och equippa, men då rör det sig oftast om att man hittar ett starkare vapen så då slutar man använda det man hade tidigare.

Inte Axiom Verge, inte!

Axiom Verge har en jävla massa vapen och det vill så gärna att de ska vara relevanta allihop. Jag tappade räkningen på hur många jag fick ihop och då har jag i efterhand fått reda på att jag inte end fick fatt på alla. Det första ytterligare vapnet man får fatt på är användbart ett tag, det där gröna med väldigt kort range är som sig bör starkt och ett av de jag använde mycket, blåa pulsvapnet var användbart mot exakt en boss och eldvapnet var ibland användbart tack vare sin unika skottvinkel - och det var inte ens hälften av vapnen jag hade. Resten var antingen bara sämre alternativ till något annat jag hade, eller rent värdelösa. Standardvapnet höll sig som det mest användbara i majoriteten av situationer. Minst hälften av vapnen hade kunnat yxas totalt och inget av värde skulle gått förlorat.

Men det är ju en sån där liten detalj som egentligen inte drar ner helhetsintrycket.

Axiom Verge är ett väldigt bra Metroid-spel, att påstå annat hade varit lögn. Det gjorde sig väldigt bra på Wii U, också. Hittade inte alla föremål eller hemligheter, så jag har anledning att återvända och rensa upp, antar jag. Det är väl en rätt god chans att jag gör det också.

För jag kan ju, som sagt, inte få nog.Taggar: December, kalender, Axiom Verge

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.