Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 17:37 Online: Ja

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2017 - Lucka 1

KennyMan666 1 dec 2017 12:4052 visningarKommentera: 0 !

Då börjar vi alltså på riktigt. Det är den förste december, så nu kan vi börja beta av di små luckorna.

Kolla kalendern nu, då.



I dag så var det till den här kalendern nykomlingen Fröken Keke som fann luckan. Nämnda fröken hittade den högst upp på den vänstra byggnaden, och vad finner vi därinunder?



Någon rödklädd som snärtar till något med sitt lila hår.

Lucka 1 - Shantae: Half-Genie Hero

Det var inte det första spelet jag spelade i år (det var Odin Sphere Leifthrasir, för att inleda spelåret 2017 med det jag höll som 2016 års bästa spel). Det var inte heller det första jag klarade av (det var också Leifthrasir).

Men - det var det första nya som jag påbörjade, det första jag spelade som jag aldrig spelat tidigare. Och det påbörjades redan den första januari.

Det föregicks av en längre väntan.

Half-Genie Hero var med i en bonuslucka redan i 2014 års kalender. Kickstartern var redan klar då, och jag hade hoppats att det skulle komma ut det året. Det gjorde det inte. Inte heller kom det ut 2015 (men då spelade jag Pirate's Curse). Tekniskt sett så kom det ut 2016, i slutet av december - men vid det laget kände jag inte speciellt för att påbörja något nytt (även fast jag räknar december som tillhörandes nästa spelår av kalendertakniska skäl), så jag bestämde mig ändå för att vänta med att spela det tills januari. Och jag började verkligen med det den första januari.

Det började ju ganska bra. Efter introt så kom en första riktig bana, satt till Dance Through the Danger. Det syntes redan här att det fanns saker som inte gick att nå, att det var saker som kunde återkommas till senare. Och det var ju i klassisk Shantae-stil. Introboss-Risky fick pisk, och så vidare.

Sen började runthattandet.

Så till en början tycktes det väl rätt så linjärt, i ungefär samma stil som Pirate's Curse. Nya områden låstes upp ett efter ett. Nya förmågor inhämtades. Det märktest fortfarande att delar av banorna var låsta, så att man skulle återkomma senare med nya färdigheter.

Men allting kändes ändå så mycket mer linjärt än det gjorde i originalet och Pirate's Curse (Risky's Revenge lämnar vi för tillfället därhän). Där så handlade det om områden som vars innehöll en separat dungeon, som utforskades på Zelda-vis med nycklar och grejor, och en färdighet/ett föremål att hitta i den, och en boss på slutet. I Half-Genie Hero så var det bara banor, som sidoområden till trots, kändes klart mindre inspirerade och mindre gjorde för utforskning.

Det stora problemet var att spelet, efter att alla huvudbanor klarades av, blev en serie fetchquests (har vi någon bra svensk översättning av den termen?). Det var det som sidoområdena man kunde återkomma till var. Där gömde sig inte en helt ny del av banan, en ny grotta som ledde fram till en annan bossfight eller så. Nej, på sin höjd var det ett några få rum långt pussel där man hittade ett föremål som antingen var del av en fetchquest eller som behövdes för att få det bästa slutet.

Just den aspekten var väl lite av en besvikelse, på det sättet att det inte kändes speciellt givande att utforska såsom det ändå gjorde i originalet och Pirate's Curse.

Sen så var det ju jag som återvände till varje bana efter varje ny uppgradering jag fick, vilket var helt jävla menlöst att göra - det finns absolut ingen poäng i att finkamma de tidigare banorna förrän man låst upp den allra sista banan, så att man kan gå tillbaka med alla färdigheter.

Det blev en 100%-genomspelning, i vilket fall som helst. Fixade båda sluten. Vilket inkluderade en rätt dålig autoscroller-sekvens efter slutbossen. Som tur var gick den att cheesa stenhårt med en viss magi.

Nå.

Sedan så kom Pirate Queen's Quest, där man får spela som Risky, mot slutet av augusti. Jag borde inte haft tid att spela då, men jag testade det, och tre timmar senare (två timmar enligt spelet) var jag färdig med det, med 100% föremål. Återigen var den inte dålig - men inte helt upphetsande designad. Trots att alla banorna utom den sista här var upplåsta från början så pekade allting mot att man ändå fick uppgraderingarna (som inte hittades i själva banorna, utan som man fick automagiskt efter att ha klarat av dem) i en förutbestämd ordning, istället för att - vilket hade gjort det mycket intressantare - var uppgradering gavs ut efter en specifik bana. Några fetch quests fanns det inte längre, så förvisso slapp man dem, men då det var en total avsaknad av någon som helst aktivitet mellan banorna (som Shantae fick man springa runt i staden och så, för Risky är det bara en meny) så kändes det, tja, fattigt.

Minst en till DLC-kampanj är på ingång, också - fast den har också drabbats lite, för från början lät det som att Sky, Bolo och Rottytops skulle få var sin kampanj. Nu har det visat sig att de har en gemensam. Får väl de hur det blir. Jag får den gratis i alla fall.

Ett fullt godkänt spel är det - men Pirate's Curse står kvar som det bästa spelet i Shantae-serien. Wayforward är bra men ojämna, och verkar inte riktigt ha tagit tillvara på det som gjorde Pirate's Curse så bra.

Sen så hade jag önskat mig var att Dance Through the Danger hade återkommit som slutboss-tema, i alla fall när man fixat så man får det bästa slutet. Men det är ett mindre klagomål i sammanhanget.Taggar: December, kalender

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.