Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 17:37 Online: Ja

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2017 - Lucka 4

KennyMan666 5 dec 2017 15:0042 visningarKommentera: 0 !

Tydligen missade jag att posta den här på bloggen under rätt datum, så jag får väl göra det i dag istället. Och låtsas som det vore igår.

Så vi tar fram kalendern.



Det var Joe E Tata som hittade den. På undersidan av den undre plattformen på den högra strukturen har vi fyran. Vad finns under den?



Ett fordon som kör upp och ner. Ett fordon ni kanske känner igen.

Lucka 4 - Blaster Master Zero

Vissa spel är i ett enormt behov av att få remakes. Ofta spel som begränsades av formatet de först kom ut på. Metroid II är ju ett praktexempel, och det har ju nu fött både en officiell och en fangjord remake. Original-Shantae är ett annat spel som skulle må väldigt bra av en uppfräschning till modernt format.

Så finns det spel som ingen egentligen skrek efter en remake av, men som fick det i alla fall.

Som det här.

Blaster Master var ett bra spel (och jag skrev om det i 2014 års kalender), och ett sånt där spel som kändes väldigt avancerat för att vara på NES. Det saknade väl egentligen bara två saker - en spar- eller lösenordsfunktion, och en karta.

Naturligtvis så finns båda dessa i Zero.

Givetvis så gör Zero mycket mer än så, men det är ändå de två mest påtagliga additionerna. Speciellt kartan, som förvisso gör mycket mer tack vare de övriga tilläggen som Zero bjuder på.

Storyn i Blaster Master Zero blandar friskt från det japanska Famicom-originalet Metafight och den engelska översättningen Blaster Master (som hade en totalt annan story än originalet - allt det där med grodan var helt nypåhittat), och plockar ett par detaljer från några av de andra spelen i serien också. Så småningom så tenderar det mer och mer att vara en utveckling av Metafight-storyn, men grodan finns fortfarande (även om det den här gången från början är en alien-groda) och huvudpersonen heter Jason. Även om det finns lite hintar om att det är mer än så...

I vilket fall som helst så kommer den som har spelat Blaster Master känna igen sig i Zero. Det första rummet när man får börja spela är så gott som identiskt som originalet, och flertalet av världarna är uppbyggda i princip likadant, med modifikationer här och där. Lite extra områden. Musiken är mestadels remixer av originalet.

Och gameplayet är förstås detsamma.

Det är Metroidvania-aktigt, med areor av hyfsad storlek att undersöka, som även innehåller sub-dungeons där man får hoppa ur SOPHIA och kontrollera Jason i områden med fågelperspektiv. Det fanns ju förstås också i originalet. Precis som där kan man uppgradera Jasons pistol med vapenuppgraderingar - och här har vi en märkbar skillnad, också.

I originalet var det nästan inte värt att uppgradera sin pistol - det var svårt att hitta uppgraderingar, och så gick man ner i kraft när man tog skada, så de var inte helt lätta att hålla kvar heller. Man går fortfarande ner i skottlevel när man blir träffad - men nu är det mycket lättare att hitta uppgraderingar, och dessutom är de uppgraderade skotten nu helt nya grejer, till skillnad från originalet. Nu går det också att växla mellan alla nivåer man har. Däribland finns en kortdistans-spread, en elboll som skadar typ allt på skärmen, en eldkastare... och så vågstrålen. Den högsta nivån. Som är totalt jävla skitbruten - högst spambar, går igenom både väggar och fiender, och har flera hitboxar. Den skär igenom så gott som allt som en varm kniv genom smält smör.

I alla fall.

Finns en del nya uppgraderingar till SOPHIA som inte fanns i originalet heller. Hover kan bytas ut till multipla hopp i luften, bland annat. Det finns nya bossar, nya fiender.

Den typen av nytt grejs som man förväntar sig från en remake av det här slaget.

Men Inti Creates kunde ju inte bara sluta där, förstås.

För sen började DLCn komma.

Nya karaktärer började droppa in. Gunvolt och Ekoro var först ut. Sen kom, kanske lite oväntat, Shantae och Shovel Knight. Alla med sina egna spelstilar baserade på sina originalspel, och komplett med egna färger på SOPHIA III. Kanske inte passar helt i själva storyn - men vem bryr sig?

Har ännu inte spelat långt med någon av DLC-karaktärerna. Har testat alla, spelade lite längre med Shantae, men har ännu inte riktigt känt att jag vill spela om det riktigt än. Det blir av nån gång, i alla fall.

För ett bra spel är det. Det fixar det som behövde fixas med originalet (även om jag är säker på att vissa kan hävda att det inte var något som behövde fixas med det). Och efter vad serien har bjudit på efter att originalet kom ut så var det nog på tiden att det gjordes något vettigt av varumärket igen.Taggar: December, kalender

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.