Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 17:37 Online: Ja

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2017 - Lucka 6

KennyMan666 7 dec 2017 10:0257 visningarKommentera: 0 !

Skulle gjort det här i går. Tänkte till och med på det. Glömde bort det ändå. Nåja, så länge forumöppnandet blir rätt dag så är det okej, det hamnar på bloggen får att bevaras bättre för eftervärlden.

Men vi ser på kalendern.



Det vi sökte var en sexa, och det var chips som lyckades igen. Lite längre än halvvägs upp på den högra strukturen, under Naru, på en rad med tunnor, finns en sexa. Om vi öppnar den, vad finner vi då?



En liten blå som alla bör känna igen vid det här laget.

Lucka 6 - Mega Man 2.5D

Vanligtvis brukar jag låta Mega Man-fanspel gå rätt obemärkta förbi. Jag spelar dem, men jag har spelat så ofantligt många fanspel och hacks att det är lite svårt för dem att göra något nytt för mig längre, så normalt hade jag inte låtit dem vara med i något sådant här. Jag är sedan NES-eran en stor Mega Man-fanboy, så det har blivit en del genom åren.

Men här är ett som i alla fall försökte.

Och så är det väl lite passande att det kom en lucka med Mega Man i år nu när Capcom precis har utannonserat Mega Man 11, som ska vara i 2.5D-grafik också. Så, tja.

Mega Man 2.5D var något som först hördes talas om för många år sedan. Då var det i princip bara en video. Det var 8-bits-Mega Man, fast banorna var typ 2.5D - så plattformarna var uppbyggda som de vore 3D, och perspektivet användes på ett sätt som inte går att göra i 2D-spel. Vandra fram till ett hörn av en plattform och Mega Man, och tillika kameran, svänger nittio grader för att fortsätta på en ny del av banan som inte syntes tidigare. Så, Mega Man fast med Paper Mario-grafik, typ.

Så småningom så blev det faktiskt ett riktigt spel av det hela också - tidigt i år släpptes det lite sådär oförhappandes.

Det var väl ungefär vad videon hade utlovat.

Mega Man, med några klassiska robotmästare från 8-bits-spelen (inklusiver 9 och 10, då), i den Paper Mario-aktiga grafiken.

Tja.

Det går inte att komma ifrån att den biten, grafikstilen och det som den låter spelmotorn göra, är den stora behållningen med spelet. Det ser faktiskt rätt fräsigt ut. När det funkar är det kul.

Men det är inte alltid den verkligen funkar helt perfekt. Det är kanske inte helt oöverraskande att den också är vad som ligger till grund för flertalet av spelets småbuggar.

Annars är det ganska mycket vad man kunde förvänta sig. Bandesignen är rätt standard med några småfinesser som grafikgimmicken tillåter, så finns det gömda saker att hitta. Och lite grejer att låsa upp. Flera karaktärer att spela som, bland annat. Man kan spela som Roll, till och med. Det var lite kul.

Sen så var det en bana i Dr. Wilys fort som jag minns som rätt dåligt designad. Vill hävda att det var det sämsta med spelet.

Annars, så, tja...

I vimlet av Mega Man-fanspel och hacks och sådant så är det här, ambitionen till trots, kanske inte riktigt den mest världsomvälvande inlagan. Det är ett Mega Man-fanspel med en grafikgimmick.

Varken mer eller mindre.

Tanken var att Mega Maker skulle vara med i den här luckan också. Det är vad det låter som - ett slags Super Mario Maker, fast för Mega Man-banor. Gratis, till PC. Det hade potential, och har fått uppdateringar med mer grejer. Jag var i processen att bygga en bana.

Men jag hann helt enkelt inte med det speciellt mycket. Jag nämner det på ett hörn, här. Kan inte göra så mycket mer, för jag har inte ens byggt färdigt min första bana än.

Men jag hoppas att jag kan göra mer saker med det i framtiden.Taggar: December, kalender

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.