Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 17:31 Online: Nej

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2017 - Lucka 15

KennyMan66615 dec 2017 20:5490 visningarKommentera: 0 !

Vi kör på som vanligt, även om det blev lite sent i dag. Men, kolla på kalendern!



Till vänster, ungefär i mitten, uppepå ännu fler tunnor, så hittade chips vår lucka för dagen, så vi öppnar den upp.



En person med röda kläder och blont hår.

Lucka 15 - Crypt of the Necrodancer

Här har vi två saker i ett: Ett rytmspel och en Roguelike.

Jag gillar rytmspel. Jag är inte fullt lika förtjust i Roguelikes.

Jag spelade i alla fall Crypt of the Necrodancer under en period i maj. Jag återvände aldrig till det efteråt, mest för att jag hade annat att spela, tror jag. Jag hade planer på att spela mer och låsa upp mer grejor.

Så vi har ett Roguelike i vilket alla dina rörelser ska vara i takt till soundtracket. Upp, ner, höger, vänster. Det är allt. I takt. Så det gäller att fatta snabba belut om man inte vill tappa sin kombo.

Sondtracket, ja. Det är värt att specifikt nämna, för det är riktigt bra. Låtarna är väl anpassade till spelsättet. Finns i en mängd olika remixar också, vilket är trevligt.

Sen var det ju spelet.

Det är ändå en Roguelike - med allt vad det innebär.

Slumpgenererade nivåer.

Slumpgenererade fiendeplaceringar.

Och, förstås - slumpgenererade skatter.

Det är ju det där sista.

Det är det som allt faller på. Ibland hittar man en bra arsenal på de första nivåerna - ibland hittar man inget vettigt alls. Till viss del så kan man givetvis kompensera genom att veta hur allt is pelet fungerar - men om man inte har hittat tillräckligt med vettigt stuff så blir det efter ett tag lite oäverkomligt ändå. Fienderna blir fel och mer komplicerade, banorna blir större och introducerar flera typer av hinder. Börjar man få stryk brukar det oftast leda till att man fortsätter få stryk och så var det slut på den spelomgången.

Jag hade lite samma problem med Spelunky. Jag och Sture testade det i co-op, men det klickade aldrig för mig. Ibland hittade vi bra grejer, ibland ingenting, och det kändes som om det var slumpen som helt avgjorde om man kunde klara de kommande nivåerna.

Jag gillar inte riktigt det.

Och visst. Det är så Roguelikes funkar. Det är slumpgeneration som gäller. Det gör varje spelomgång till något nytt.

Men ibland känns det som att spelet bestämde att man inte skulle kunna göra bra ifrån sig innan man ens började.

Då tröttnar jag rätt snabbt. Även om jag sannerligen inte är främmande för att dunka huvudet mot samma sak gång på gång på gång - jag är ju ändå speedrunner.

Men det här orkar jag inte riktigt med längre.Taggar: December, kalender

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.